Stångån-nykvarn + baitfish - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stångån-nykvarn + baitfish

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Föbjudet att bevara fisk levande- gäller väl inte privatpersoner.?

I annat fall,orka bry sig.
    Vill jag fiska med levande så inte lusläser jag lagboken innan fisketuren.

Kommentera

Dom bygger om Mörtbryggan nu!!
      Team JMT fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av V-jiggare Visa inlägg
        Föbjudet att bevara fisk levande- gäller väl inte privatpersoner.?

I annat fall,orka bry sig.
        Vill jag fiska med levande så inte lusläser jag lagboken innan fisketuren.
        Jo det är allmänna fiskeregler som gäller överallt. Tyvärr är det till och med så att enligt Djurskyddsmyndigheten får man inte ens fiska med levande fisk, den ska avlivas innan den sätts på kroken.
        "Det är inte förenligt med djurskyddslagen att använda sig av levande fisk som agn, det kan vara att anse som djurplågeri enligt 16 kap 13 brottsbalken.

Löjligt ansér jag, men lagen säger så och då är det upp till var och en om man följer den.
        Senast ändrad av jns; 2010-06-11, 00:31.

Kommentera

Oavsett vad man anser om att följa lagar så finns det ju ett moraliskt dilemma. Lagen kanske finns där av en anledning...
          Nu för tiden så finns det konstgjorda beten som fiskar minst lika bra som levande beten, fast man i vissa fall får anpassa tekniken lite.
          Vi som är sportfiskare är ju redan innan ute på lite "djupt vatten" och kanske borde försöka snygga till vårat rykte. Fiska med levande känns jäkligt bakåtsträvande med tanke på allt snack om att värna fisken och naturen, catch and release, hållbart fiske, osv
          det är aldrig försent att ge upp

Kommentera

Ursprungligen postat av jns Visa inlägg
            Jo det är allmänna fiskeregler som gäller överallt. Tyvärr är det till och med så att enligt Djurskyddsmyndigheten får man inte ens fiska med levande fisk, den ska avlivas innan den sätts på kroken.
            "Det är inte förenligt med djurskyddslagen att använda sig av levande fisk som agn, det kan vara att anse som djurplågeri enligt 16 kap 13 brottsbalken.

Löjligt ansér jag, men lagen säger så och då är det upp till var och en om man följer den.
            Djurskyddsmyndigheten las väl ner ungefär samtidigt som debatten gick som hetast?! Dessutom var det väl bara en tjänstemans tolkning av balken? Prejudikat saknas.
            Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av Macke85 Visa inlägg
              om man skulle fånga betesfisk hur bevarar man den? ska man ha den levande eller finns det något annat knep som e bra?
              Bäst är att använda den samma dag, då räcker det med en hink, eller motsvarande. Byte av vatten bör ske löpande. För längre förvaring fordras en större behållare och gärna någon form av syrepump.

Död betesfisk kan man styckfrysa i gladpack, men är vi inne på det föredrar jag strömming.
              Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Hur funkar det med strömming för dig? Har testat det en gång men helt utan napp....

Kommentera

Jag hade tänkt fånga en del betesfisk i mörtstuga och fiska med den nu under vintern. Behöver hitta några hyfsade ställen och tänkte att stångån kan fungera. Finns det några bra ställen där jag får ha stugan ifred? Aldrig fiskat i stångån tidigare och bor inte i linköping men med eniro ska jag nog kunna hitta om någon har något tips?

Kommentera

Ursprungligen postat av ElkHairCaddis Visa inlägg
                    Jag hade tänkt fånga en del betesfisk i mörtstuga och fiska med den nu under vintern. Behöver hitta några hyfsade ställen och tänkte att stångån kan fungera. Finns det några bra ställen där jag får ha stugan ifred? Aldrig fiskat i stångån tidigare och bor inte i linköping men med eniro ska jag nog kunna hitta om någon har något tips?
                    skulle inte lägga en där och tro att den får ligga kvar. Hova upp dom istället
                    Team JMT fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av mosso86 Visa inlägg
                      Hur funkar det med strömming för dig? Har testat det en gång men helt utan napp....
                      Har endast fiskat med strömming under vintern med ismete. Fungerar skitbra!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                      2 svar
                      486 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg FilWi
                      av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
                      0 svar
                      138 visningar