Var nappar det kring Linköping? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var nappar det kring Linköping?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Var nappar det kring Linköping?

Hallå där!

Efter otaliga timmar i träskmarkerna kring Nedre Svartåns FVO samt en sväng till Svartåfors/Mjölorpesjön så börjar jag bli väldigt uppgiven. Var (någon, eller ett par mil) i/kring Linköping ska jag åka för att få napp? Det är fiske från land som gäller.

Tack!

Har också haft problem såhär långt. 2 gäddor på något kilo och inte en enda abborre på 6 turer nu .. Fiskar också nedre svartån mestadels. Vore kul att få något tips på något vettigt ställe som ligger kring Linköping.

Kommentera

Det finns en del bra fiske från land kring Linkeboda, men det beror på årstiden och hur långt man kan tänka sig att åka.

Somrarna kan jag rekommendera Borensberg, alldeles ovanför bron. När väl borrarna kommer ned i strömmen så finns det mycket. Det är strömt i veckorna men på helgerna stänger Tekniska Verken av kraftverken och det blir stilla och fint - passa på att köra popper efter flyggäddorna; det är grunt i strömmen och när de hugger flyger de en halvmeter upp i luften.

Sensommaren är det bra kring Slattefors, då samlas borrarna nedanför kraftverket och i slussen. Där håller de också hyfsad storlek, inte rekord direkt men man kan lugnt dra en fem-sex matborrar på en timme. Finns även gädda och asp (rödlistad).

Sturefors kan man hitta det mesta från senvåren och fram till hösten, men det är väldigt hit-and-miss. Jag har haft dagar då borrarna varit som galna, och även dragit sik, gädda, asp, det mesta. Men så finns det dagar då man ser dem simma omkring och det enda man drar till sig är mygg.

Kinda kanal har jag haft tur med metet, framför allt vid slussarna (går på Rängensjöarnas FVOs kort).

Vill man ut i skogen är det väldigt fint vid Storsjön och Kalvens FVO, där man kan komma åt från land hela sträckan från småbåtshamnen och norrut. Inte jättebra fiske alltid, men väldig trevlig promenad och kastvänligt på ett antal platser mellan träden. Jag skulle undvika norra och nordvästra stränderna dock, grunt, mycket träd, och man kan springa på älg. Har inte varit vid södra delen av sjön, men det ser fint ut på kartan.

Senhöst när löjorna kommit in så är Snöbryggan mitt emot vattenreningsverket ett tips. Då kokar det formligen i vattnet och man kan dra borre tills man tröttnar. Har sett en person dra en 10-kilos gädda där också, men det har varit en gång på tio år så jag skulle väl säga att det hör till undantagen...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
      2 svar
      473 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg FilWi
      av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
      0 svar
      132 visningar