Strömmande flugvatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömmande flugvatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strömmande flugvatten

Tjena! Jag undrar om det möjligtvis finns nån här som känner till något flugvatten med strömmar med vild öring/regnbåge?

Har googlat en hel del och läst massa trådar om ämnet men någon lite mindre sträcka skulle vara trevligt. Har varit i Norrbyströmmen 2 gånger samt Magnehult. Mellanströmmen har jag inte testat men det ligger på åka-till-listan. Skulle vara kul att ha något mera nytt ställe att åka till.

Skitfiske på er!

Mellanströmmen kan vara rätt bra ibland, hade fantastiskt höstfiske där förra året, dock mycket sämre i år: har varit en del folk där som skiter i reglerna (baglimit, mete och spinn på flugsträckan, och har även setts håva fisk direkt ur strömmen).

Svartån i Mjölby har haft samma besvär, dock finns det en del färna där, och det är rätt bra drag i dom också.
    Bulsjöån sägs vara bra, men har aldrig varit där.
    Det finns också en del småvatten (närmare bäckar) med tillhörande småöring, men dom är sällan allmänt kända, och dom som vet nåt håller hårt på det.
    I övrigt är det, så vitt jag vet, ont om vatten värda att åka till, vi bor tyvärr i ett av de sämsta länen när det gäller strömvattenfiske.
    De flesta åar där öring finns eller har funnits har ju blivit flottleder som sen inte restaurerats, eller drabbats av vattenkraft.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Har min familj i hjärtat av Småland 7 mil söder om Jönköping men problemet är hunden. Där finns det en hel del med Emån och alla biflöden bland annat Silverån. Se om man kan få tag i en hundvakt och utforska dem där områdena lite mera :P tur man har diesel haha

Kommentera

Säger detsamma som Troll. Östergötland är långt ifrån ett flugfiskeparadis.
        De få vatten som hyser någon form av öringbestånd är då oftast lekbäckar med fiskeförbud.

Troll nämde Svartån i Mjölby där man dumpar i både regnbåge och öring. Men något vidare flugfiskevatten tycker jag inte det är. Upplever den som sämre nu för tiden.

Vill man ha strömmande flugfiskevatten med vilda bestånd då får man leta utanför länets gränser. Östergötland är ett P&T-län.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
        2 svar
        488 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg FilWi
        av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
        0 svar
        143 visningar