Nedskräpning Nedre Svartåns FVO - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nedskräpning Nedre Svartåns FVO

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nedskräpning Nedre Svartåns FVO

Jag var ute igår eftermiddag och fiskade under broarna på bergsvägen (nedre Svartån). För ett år sedan så var det superfräscht och städat, men nu har väl hela linköpingbg fått nys om detta ställe (vilket inte är konstigt eller dåligt i sig).

Igår var jag ute och det ligger ta mig Fan skräp ÖVERALLT. Hur kan man som fiskare bara lämna sina saker bakom sig i naturen? För mig är det ofattbart. Biltemas jiggförpakningar, maskbyttor, plast artiklar, icapåsar, vattenflaskor, ölburkar, ja allt som finns i en soptunna i stort sett. Till och med i vattnet är det fullt med ciggfimpar och ölburkar och skit. Här man inget vett när man åker och fiskar. Det var sista gången jag åker dit iallafall så jag hoppas ni som skräpar ner blir glada över att det finns större chans till fisk i eran soptipp som ni nu har skapat.

Jag hoppas också att ni som skräpar ner, så mycket så att det gör mig så här arg , läser detta och skäms.

Hoppas också det väcker uppmärksamhet inte bara här i Linköping, för jag är säker på att det händer liknande saker på andra ställen.

Hjälp till att hålla naturen och våra vatten fräscha, snälla!

Tack till er som tar med skräpet hem!

Det är inte alla som fiskar med spö som är sportfiskare. Eller är man sportfiskare även om man lämnar skräp efter sig? Vad tycker ni? Vad tycker Sportfiskarna?

Kommentera

Sportfiskare är väl när man inte har sönder naturen? Alltså är noggran med vad man gör och hur man beter sig. Fast det är ju iofs allmänt vett. Det behöver man ju ej vara sportfiskare för.
      Senast ändrad av kalibrera; 2014-09-29, 11:28.

Kommentera

Och allmänt vett är det ej många som har numera..

Kommentera

Riktigt trist. Drog ut på fisketur igår (inte i Svartån) och möttes av en hel del skräp vid båtplatsen. Skrämmande att en del är så lata eller inte bryr sig.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Hejsan!

Ja visst är det tråkigt. Var väl ca 2 år sen detta fiskevatten öppnades har jag för mig. Innan dess har det varit totalt fiskeförbud för att området ansågs så pass viktigt för fiskevården, det är ju här som Svartån mynnar ut i Roxen. Idag är det helt öppet utan några som helst begränsningar angående max/min mått eller antal fiskar man får ta upp så vitt jag kan läsa på fiskekortet. Nu gäller fiskekortet förvisso endast 50m, men visst borde det vara lite mer kontrollerat? Tycker det ska stängas igen, speciellt med tanke på nedskräpningen. Ska kolla om det inte går att ta en kontakt med FVO om inte annat kan man säkert ge lite tips och synpunkter, och hoppas någon vill lyssna.

MVH/Fredrik.

Kommentera

Jaha, nu har jag mailat mina åsikter och tankar till FVO. Får se om jag får någon respons, återkommer i tråden i så fall.

Hejsvejs.

Kommentera

Tjena!

Fick ett snabbt svar.

Här är mitt mail.

Hejsan, Fredrik heter jag.

Jag har varit och fiskat där ett antal gånger och tycker det är trevligt att ni har öppnat för fisket där. Därimot har nedskräpning blivit stor där senaste året. Skulle man kanske kunna ordna en soptunna på var sida om ån, för dom som inte förstår att man ska ta med sig skräpet hem? Det ser inte alls trevligt ut som det är nu. Har även tankar om det inte vore idé att ha restriktioner angående max antal fiskar tagna per dag. Sen tror jag fiskbeståndet skulle må bra av min/max längd på gädda, abborre och Färna. Är ju medveten om att området är känsligt och beståndet i Roxen påverkas till viss del av fisket där.

En bekant gnällde av sig på Fiskesnack.com härom dagen. Här är den tråden: http://www.fiskesnack.com/forum/show...e-Svartåns-FVO

Mvh Fredrik

Och så här blev svaret

Hej jag har sett problemet, jag ska ta upp det på mötet nästa gång. För att få en ansvarig till städning /Namn

Slut

Känns bra att ha informerat och skrivit vad man tycker i alla fall, även om jag inte fick någon respons för mina tankar om restriktioner, men det skadar inte att försöka. Hoppas det blir bättre med nedskräpningen framöver nu då.

/Fredrik.

Kommentera

Ursprungligen postat av Elgstrand Visa inlägg
                  Tjena!

Fick ett snabbt svar.

Här är mitt mail.

Hejsan, Fredrik heter jag.

Jag har varit och fiskat där ett antal gånger och tycker det är trevligt att ni har öppnat för fisket där. Därimot har nedskräpning blivit stor där senaste året. Skulle man kanske kunna ordna en soptunna på var sida om ån, för dom som inte förstår att man ska ta med sig skräpet hem? Det ser inte alls trevligt ut som det är nu. Har även tankar om det inte vore idé att ha restriktioner angående max antal fiskar tagna per dag. Sen tror jag fiskbeståndet skulle må bra av min/max längd på gädda, abborre och Färna. Är ju medveten om att området är känsligt och beståndet i Roxen påverkas till viss del av fisket där.

En bekant gnällde av sig på Fiskesnack.com härom dagen. Här är den tråden: http://www.fiskesnack.com/forum/show...e-Svartåns-FVO

Mvh Fredrik

Och så här blev svaret

Hej jag har sett problemet, jag ska ta upp det på mötet nästa gång. För att få en ansvarig till städning /Namn

Slut

Känns bra att ha informerat och skrivit vad man tycker i alla fall, även om jag inte fick någon respons för mina tankar om restriktioner, men det skadar inte att försöka. Hoppas det blir bättre med nedskräpningen framöver nu då.

/Fredrik.
                  Bra initiativ! Fast sedan kan man ju ställa sig något skeptisk till om "folk" som lämnar lintrassel, ölburkar och andra sopor efter sig skulle respektera regler om min/max-mått, antal fiskar etc. Dessvärre är det nog bara övervakning, rediga utskällningar och eventuellt rättsliga åtgärder som biter på sådana.

Kommentera

Ursprungligen postat av Elgstrand Visa inlägg
                    Nu gäller fiskekortet förvisso endast 50m, men visst borde det vara lite mer kontrollerat?
                    Tyvärr så är det inte så många som verkar respektera det heller då jag sett personer vandra bort en bra bit uppströms. Kanske dags att få upp skyltar på den stig som folk trampat upp?

Tycker själv det är riktigt tråkigt med alla sopor som ligger där men även på andra sträckor runt svartån (bron över svartån mot maspelösa när man kommer från ledbergs k:a är ett annat exempel). Brukar försöka städa lite men hur roligt är det

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                    2 svar
                    494 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg FilWi
                    av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
                    1 svar
                    227 visningar