Gulbäckesjön vs lilla Svartgölen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gulbäckesjön vs lilla Svartgölen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gulbäckesjön vs lilla Svartgölen

Är det någon som upplevt bättre fiske vid någon av dessa P&T sjöar ? Vad gällande flugfiske vilket som endast är tillåtet i dessa.. Själv har jag bara fiskat vid Gulbäckesjön men inte haft någon vidare framgång där vad gäller att få fisk.. Så min fråga är om det kanske är bättre vid Lilla Svartgölen ? Inte så många som åker dit o fiskar kanske därefter äre inte urfiskat eller dylikt.

För jag vet vid Gulbäckesjön är det mycket "tjuvfiske" folk som meter, kastar med kastspö osv.. Tycker de borde ha mera koll vid sina sjöar.. Inte kul för oss flugfiskare att sjön är urmetad..

Samt lite offtopic hur man lättast tar sig från Motala till lilla svartgölen ? Någon som vet kanske..

Mvh Nymfen

Tjena Nymfen med flera!

Uj längesedan jag fiskade i Gulbäckesjön... 15 år minst. Gillade sjön - men synd att den ligger så nära vägen vilket redan då märkte man att det fuskades en del = inget kul.
    Ibland fyllde man kvoten lätt iallafall både på torrfluga eller streamer/nymf och fisken smakade helt ok....nu vet jag tyvärr inte.. men många fina minnen därifrån när du skrev om den kommer tillbaka
    Min favorit för fluga var Svartgölen? (inte lilla Svartgölen men den låg också ung. i samma område) tills den blev förbjuden/ privat att fiska i... fisken var mkt skygg där men fin, hel samt smakade väldigt gott ( ingen pelletssmak) - fick även öring där..
    men som sagt säkert 15-20 år sedan..fiskekortet köpes ur en automat på någon ladugårdsvägg - någon annan som minns mer?

Följdfråga : Kan ni tipsa om flera sjöar för bara flugfiske i närheten runt Linköping - har varit borta från detta under många år. Fiskar väl fluga vart 4e år nu - hmm inte bra... så hade varit kul med lite trevliga tips vart man skall åka idag.

Med vänlig hälsning
    Anders

Kommentera

MrMustang.. Nu ser man typ inte äns ett liv i sjön, bara några enstaka vak på sen kväll/tidig morgon.. Fiskat som sagt en hel del där på sistone. I gulbäckesjön alltså, men ja det verkar vara urfiskat vet inte äns om de planterar fisk längre, kanske ett par i månaden..

Jag bor ju i Motala så tänkte ifall de var värt att testa svartgölen istället. Är också öppen för förslag på bra flugfiskesjöar runt östergötland Motala-Linköping.. Förutom IF metalls sjöar.

Med vänlig hälsning
      Nymfen

Kommentera

Skakar liv i den här tråden.

Tänkte testa Gulbäckesjön i vår.
        Frågan är hur det står till med sjön med tanke på att det skrivs om tjuvfiske där... Fan förstår inte varför folk ska ha så djävla svårt att hålla sig till fiskeregler. Tror de att det är bättre fiske där enbart flugfiske är tillåtet eller vad?

Kommentera

Jag har fiskat mycket i både lilla svartgöl och gulbäckesjön. Alltid haft bättre fiske i lilla svartgöl. Gulbäcke är stor och kan man inte kasta skitlångt kan det vara svårt att få till det hela. När det är mycket folk som fiskar där så sticker fisken ut i mitten annars går den VÄLDIGT strandnära!

Jag har tyvärr alltid haft bättre fiske i båda sjöar med sjunklina än med flytlina. Dock kan sägas att det går att dra ruda på små torrflugor i lilla svartgöl. Det är hur kul som helst

Ta sig till lilla svartgöl är enkelt. Sväng av mot tjälmo och när du kommer till samhället så siktar du på örebro. Efter en bra bit så kommer du till en nerförsbacke med en sjö till höger och en högersväng längst ner. I början på kröken så är det en väg åt vänster det står mariedamm på om jag inte mins fel. Följ den vägen så har du först stora svartgöl (allt är tillåtet) och sedan lilla svartgöl. Det är skyltat vad sjöarna heter och du går mellan dom på vägen utan problem. Åka kommunalt vet i fan om det går så det är nog bil eller cykel.

Kommentera

Så stor är väl inte Gulbäckesjön???
            Att kasta "skitlångt", hur pass långt menar du då? 20 m? 30 m?

Men Svartgölen är generellt bättre än Gulbäckesjön?

Ursprungligen postat av jerico Visa inlägg
            Jag har fiskat mycket i både lilla svartgöl och gulbäckesjön. Alltid haft bättre fiske i lilla svartgöl. Gulbäcke är stor och kan man inte kasta skitlångt kan det vara svårt att få till det hela. När det är mycket folk som fiskar där så sticker fisken ut i mitten annars går den VÄLDIGT strandnära!

Jag har tyvärr alltid haft bättre fiske i båda sjöar med sjunklina än med flytlina. Dock kan sägas att det går att dra ruda på små torrflugor i lilla svartgöl. Det är hur kul som helst

Ta sig till lilla svartgöl är enkelt. Sväng av mot tjälmo och när du kommer till samhället så siktar du på örebro. Efter en bra bit så kommer du till en nerförsbacke med en sjö till höger och en högersväng längst ner. I början på kröken så är det en väg åt vänster det står mariedamm på om jag inte mins fel. Följ den vägen så har du först stora svartgöl (allt är tillåtet) och sedan lilla svartgöl. Det är skyltat vad sjöarna heter och du går mellan dom på vägen utan problem. Åka kommunalt vet i fan om det går så det är nog bil eller cykel.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
            2 svar
            488 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg FilWi
            av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
            0 svar
            143 visningar