Harrfiske i Vättern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Harrfiske i Vättern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Harrfiske i Vättern

Hej allihopa!
    Jag undrar om man fortfarande kan flugfiske efter harr i Vättern med hjälp av vadarbyxor, platsen jag tänkte fiska på ligger i Borghamn. Brukade följa med far för många år sedan o fiska där, men de var runt midsommar. Så jag undrar om harren fortfarande är kvar eller om den vandrat någon annanstans nu.

Vad är det för väderförhållande som passar bäst att fiska harr i?
    Kanske finns någon flugfisketok som vill följa med och som kanske har tips på ett annat bättre ställe!

Mvh Nymfen

Hej Linus,
    Väldigt sent svar här
    Men ja, harren verkar vara på gång tillbaka. Kanske inte i den mängd att man tar upp fisk, utan varsam C&R som gäller fortfarande. Har ingen koll på Borghamn specifikt, men här nere runt Jönköping/Gränna så funkar harrfisket från juni fram till november i bästa fall. Topp är slutet av augusti och hela september.
    Angående väderförhållande så är det mest gynnsamt vid svag västlig eller östlig vind. Man får välja sida av sjön beroende av vinden. Blåser det västlig vind, så väljer man västsidan och tvärtom. Svårt att se vak i för brusig sjö vid nordlig eller sydlig vind här nere i varje fall.
    Mitt bästa harrfiske någonsin hade jag dock en oktoberförmiddag för massa år sedan, precis stilla vindmässigt, första snön kom och jag och en kompis fick säkerligen 15 harr på 2 timmars fiske.

Lycka till! Nu är prime-time!
    *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
    http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Så om frånlandsvind är bäst borde landinsekter funka? Hur länge kan man fiska torrfluga?
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Som sagt, jag har haft mitt bästa fiske någonsin i oktober för ett antal år sedan och jag fiskar sällan med annat än torrt.
        Finns det insekter på ytan så fungerar det, även om de dör direkt och hamnar i spent-stadiet
        Skall ner och köra i eftermiddag tänkte jag
        *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
        http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Skitfiske! Jag har fantiserat i harr i Vättern sedan hedenhös. Kanske åker upp i höst. Ca 20 mil.
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ja nu blev man ju sugen att ta en tur.
            På Omberg har jag hört att det finns några bra platser att fiska ifrån.

Kommentera

Jag vet att det finns neråt Öland, Brötjemark (fanns iaf på -80-talet när jag var där o friade). Eftersom jag inte flugfiskar så fick jag ingen men såg fina lekrödningar i trakterna som var där o lekte. 2-5 kg bedömmer jag dom till. Det var riktigt besvärligt att komma dit för att få se dom landvägen. Så var det även i småbåtshamnen i Huskvarna där var o lekte också. Det var alltid en stor fokkvandring nere till hamnen för att beskåda dessa oskygga fiskar när dom var inne o lekte.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
              2 svar
              488 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg FilWi
              av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
              0 svar
              143 visningar