Lillån - Sjögestad - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lillån - Sjögestad

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lillån - Sjögestad

Hej alla!

Jag kan starkt rekommendera Lillån som flyter igenom Sjögestad (Vikingstad) och igenom Lunnevads Folkhögskola.
    Det är en liten, ganska trång å på sina ställen med relativt mörkt och grumligt vatten, men oj vilket bra fiske!

Hösten 2011 jiggade jag mycket (grunt vertikaljigg) från kanot med skrikiga färger och drog många feta abborrar och en och annan god matgädda och nu våren 2012 har jag jerkat mer och dragit ett respektabelt gäng goda matgäddor i storklek mellan 1.5 till dryga 3kg.

För mig som en fattig student har det varit fantastiskt att kunna dra ut en torsdag-fredageftermiddag och kunna dra bra matfisk som man lever på en helg. Den senaste tiden så har jag släppt i det mesta jag landat då det ändå är ett ganska litet vatten och det känns bra att inte påverka gäddbeståndet för mycket.

Jag kan rekommendera att ta med sig en kanot då fiskemöjligheterna är begränsade pga mycket träd och vass, men det finns ett par bra ställen man kan ta sig till via fot och känga.

Click image for larger version

Name:	Lillån ca 2.5-3kg.jpg
Views:	1
Size:	103,0 KB
ID:	1810421

Jag (försöker) bifoga en fil på min senaste madame som jag landade för bara en timme sen. Jag vägde inte den så ni får använda erat goda ögonmått för att själva bedöma vikten, men jag skulle själv gissa någonstans mellan 2-3kg, kanske närmare 2.

Skitfiske på er!

Gustaphurr

Gissar på en 2,5 kilo. Fin matgädda.

Jag tror inte du behöver vara orolig för gäddbeståndet även i små vattendrag. När du plockar större gäddor får de mindre chans ta de bättre ståndplatserna och växer snabbt. Gädda är en rovfisk som är extremt svår att få bort. (vissa vatten där det finns ädelfisk vill man inte ha dem). Jag vet små sjöar som vi fiskat i fått massor av gäddor men det kommer bara mer.

Kommentera

Vet exakt va du menar, Min farmor bodde förr vid denna å vid ledberg ungefär. Den ån leverera varje gång både gäddor och färnor

Kommentera

Aha! Du är du ju rutinerad! Jo, jag flyttar snart ifrån denna vackra plats, upp till Piteå, så det blir nog mer flugfiske än jerkfiske kommande år, men det är ju inte fy skam det! Jag kommer sakna Lillån!

Kommentera

Var uppe i Piteå i helgen och fiskade vid en sjö som heter Jävreträsket. Landade flera gäddor som låg mellan 5-7 kilo. Stod då från land men kommer man ut med båt ska det finnas ordentliga bitar, så håll fast vid jerkfisket ett tag till när du är i Piteå

Kommentera

Ursprungligen postat av DrBengt Visa inlägg
            Var uppe i Piteå i helgen och fiskade vid en sjö som heter Jävreträsket. Landade flera gäddor som låg mellan 5-7 kilo. Stod då från land men kommer man ut med båt ska det finnas ordentliga bitar, så håll fast vid jerkfisket ett tag till när du är i Piteå
            Det finns men det är SVÅRT där.. Finns fina abborrar där också!
            Brax och mört är vanligt där

Kommentera

Jaså, har bara varit där 1 gång och blev lyrisk, men kanske har för lite kött på bena att promota den sjön. Prövade aldrig efter abborre direkt, utan körde nästan uteslutande gäddrag.

Nästa gåne får det bli lite variation på fisket, men då blir det med båt

Kommentera

Var ligger lillån? Har letat men hittar inget! :o

Kommentera

Att bena ur en gädda är ett formidabelt åtagande.

Jag släpper dem levande. Jag skulle vilja ge dem stryk om det gjorde nytta, så de inte hugger igen

Med catch and release, är det ok med "sjövargen"

Kommentera

Lillån rinner precis bakom min tomt och provat att jerka och fått 5 gäddor på 3-4 timmar Jölp fiske som det kallas
                    Team JMT fishing

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
                    2 svar
                    475 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg FilWi
                    av FilWi

Startad av solidrock68, 2024-07-25, 16:31
                    0 svar
                    134 visningar