Har fiskat i Roxen sedan jag var ett litet barn, det var där jag började meta med morfar Olle nere på DHR piren. Roxen har tyvärr sedan de i flera år stängt av vattenflödena blivit sämre, skarven som etablerat sig något enormt gör sitt för att påverka alla bestånd också =(
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiske roxen
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av jns Visa inläggHar fiskat i Roxen sedan jag var ett litet barn, det var där jag började meta med morfar Olle nere på DHR piren. Roxen har tyvärr sedan de i flera år stängt av vattenflödena blivit sämre, skarven som etablerat sig något enormt gör sitt för att påverka alla bestånd också =(Senast ändrad av Boe; 2012-08-24, 21:21.
Kommentera
-
Var ute 4h på sjön idag och fiskade mig från roxtuna till skarvön och sedan tillbaks. Men som vanligt för mig på Roxen vintertid kom jag hem utan hugg. Var bör jag söka för mig för isfiske på roxen (djup, område, tid på året och ev. teknik/tips) och hur funkar pirk me maggots för er på denna "döda" sjö? tacksam för svar! Ha det
Kommentera
-
Hur hittar vi sommargäddorna i Roxen? Har varit ute flera turer, både morgon och kväll utan resultat.
Vi har letat kring öar, grynnor, vass, vikar etc i de delar av roxen som är 3-4 meter max.
Måste vi ut i farleden vid 6-7 meters djupen och leta på botten?
Kommentera
-
Min erfarenhet är att det inte går att fånga gädda i Roxen på sommaren. Lagt ner många timmar på sommartrolling där utan några direkta resultat. I snitt kanske det blir runt 1-2 gäddor per pass, och man ska vara glad om man överlever dessa tsunamivågor som ständigt går på sjön. Byt sjö skulle jag säga..Teh kert
Kommentera
-
All isfri-tid skulle jag säga! November & December iår var däremot pinsamma då jag bommade pass efter pass.
Aborre fick jag en heldel i sommras men de var små, snittvikt på 150gr och extremt sällan över 300gr. Aborrarna verkar däremot gå upp i rök vintertid då förra vinterns totala 20h pimpel på sjön resulterade i inget, trots ca: 50hål. Samma pimpel-scenario upplevde jag på Roxen 2011..
Gäddfisket levererade mest i månaderna Juni t.o.m. Oktober.Vad gäller Roxens vårfiske så blir det premiär 2014. Jag ska testa gäddmete på Roxen nu i vinter (bara kylan och isen kommer) för första gången. Kanske avlossar en rapport här om så önskas.
SKITFISKE!
Kommentera
-
Så, 3år senare avlossas rapportgeväret
Är precis hemkommen efter ett ismetepass på Roxen. Efter 7h med levande mört i vattnet, fördelat på 8st spön där olika djup täcktes av är facit noll gäddor men definitiv kontakt med grov gädda (breda och djupa revor i en av mörtarna efter ett fäll). Val av plats var en grynna mitt på sjön, norr om Vibyskär. Isen höll 15cm +-3cm, kärnis. Imorgon blir det nya tag, mer strandnära.
Kommentera
-
Dagens ismetepass gav utdelning. Val av plats blev ett grundare område intill en lekplats för gäddor. Spöna placerades direkt på den grunda platån i viken, på sluttningen ut mot det pelagiala och något enstaka spö på det pelagiala samt intill en häll. Innan alla spön var riggade klev den första på, en väldigt mager 85cm (2,5kg blankt). 1h senare var det dags igen, fäll på spöt som var placerat på sluttningen ut mot det pelagiala. Denna fisk desto bättre. Bredryggad 93cm i god kondition (6,48kg).
Flyttade ungefär hälften av spöna efter halva dagen (undantag för dem pelagialt fiskande), och resterande spön 2h före skymning.
SAMMANFATTNINGSVIS:
De senaste två dagarna har kontakt med gädda inträffat på förmiddagen, framförallt vid gryning kl.8-9. Eftermiddag och skymning har varit stendött.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av mathias5, 2023-05-20, 12:24
|
2 svar
488 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av FilWi