Gösfisket i länet (vertikalt och trolling) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfisket i länet (vertikalt och trolling)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösfisket i länet (vertikalt och trolling)

Hej!

Tar upp en ny tråd här om gösfisket i vårat län.
    Själv har jag bara varit ute på Avern (Hjortkvarn)ett antal gånger nu i vår och på försommaren.
    tre små gösar på vertikalfisket på tre olika ställen på sjön och två trollinggösar på dryga kilot som däremot högg istort sätt på samma ställe. Betena har varit färgglada i denna grummliga sjö.
    Sjön är just nu riktigt vansklig att trolla på om man inte känner till sjöns alla stenar som ligger just under vattenytan i detta lågvatten. På Kattala-sidan om sjön så finns det ett berg, ca150 meter utanför det så finns det en liten gulvit boj som markerar en sten som just nu syns ovan ytan. Men 150-200 meter från den bojen mot knektön till så finns det en sten som ligger 2dm under ytan, den har jag varit i dels i trollingfart men även driftandes när jag vertikalfiskade i området.
    Skriv gärna om gösfisket här så vi kan hålla lite koll på vad som tas i vårat göstäta län..
    Ps sonen(8 år) tog en gädda i Avern i våras som vägde 7240gr som förhoppningsvis kan väga lite mer nästa gång.
    Nästa tur blir ut på Sottern till midsommar...om motorn startar..
    mvh Patrik bergdahl Haddebo

Sj kör jag mest vj i Möckeln mellan Degerfors och Karlskoga. Totalt 21 Gös upp i år men senaste helgen var riktigt dålig. Knappt ingen fisk på botten utan allt i fri vattnet. 1 på ca 2,5kg på pelagiskt fiske. Så trolling är nog att föredra just nu om man vill ha bra fiske. Lr köra pelagiskt vj. Kul med en Gös tråd

Kommentera

Har nog lykats komma up i över 30-35 gösar hitils nu.
      Allt taget på trolling. Så gott som alla i sottern, största där är en på 3,2 hitils.
      Va ute på ett "hemligt" vatten förra veckan. 7 gösar, med 5 över 2 kilo och 4,6 i topp. Blir att testa den sjön lite mer. Hann bara med 2 rundor över dom heta områdena på grund av att vi kom ut sent och skulle jobba tidigt dagen därpå.

Blir hårdsatsning på gösen nu verkar det som för vår del. Kommer förmodligen lägga V-sjöfisket på hyllan och köra så gott som bara gös ett par år.
      Så är det nån som vill köpa en potent trollingbåt hör av er!.

Kommentera

Ja jag såg ni skulle sälja av trolling båten. Vi har ungefär samma fundering. Lax trolling är klart kul men mycket jobb och mycket pengar för lite fiske börjar det kännas som. Och sen blir ju kanske inte fisket bättre och bättre direkt. Föredrar klart vertikal fiske för det är så pass aktivt. Har väl nån form av damp så har inte tålamod att sitta still för länge när det gäller trollingen. Sen efter 3 års Gös trolling i Möckeln och 1 års vertikal är min uppfattning att det ger mer fisk med VJ, och ev lite större fisk i snitt. Testat stor-björken nåt?

Kommentera

Grymt jädra kul med laxtrollingen på vänern och vättern, kanske det roligaste till och med. Men tiden vill inte räcka till för tillfället. Är ju inte direkt nått as till trolllingbåt vi har, men känns lite klumpig för våra småvatten.

Stor-björken har jag nog aldrig hört talas om tidigare. Håller mig mest i södra länsdelen. Blir mest sottern, tisaren, skagern osv.
          Angående trolling mot vertkal vete fan om man får större på vj? Min upfattning är att antalet ökar i samma takt som medelvikten sjunker.

Kommentera

Stor-Björken ligger mellan Dfs och Svartå, och går under samma fiske kort som ölen. Ska ju finnas gös där med, men har aldrig testas. Rykten säger att sjön är dålig, men skulle man säga till om man hitta världens ställe? Ja i våra sjöar runt i Örebro kanske vi inte har någon bra snitt vikt på gösen direkt. Men alla över 2.5 har jag tagit på vj. Har du testat på gös i vänern nån gång?

Kommentera

Sedärja, Dom där sjöarna känner jag inte till det minsta tyvär.
              Vänern har jag aldrig testat på gös, tyvär.

Har ett gäng kompisar som trollade lax utför djurö i juli månad för några år sen.
              Vart gös trolling av det ist, mängder med fisk. När dom beskrev 4 kilos som småskit kan man ju förstå medelvikten . Har för mig dom fick en på 7 nånting som störst.

Kommentera

Jo vi pratade med en vars bror fiskade Gös på Vänern. Medel vikt på 4-5 kg enligt han. Så vore kul att testa någon gång. Synd att Möckeln "miss sköts" så pass att medel vikten inte blir så stor. Vore kul med en Gös sjö i Örebro län med lite större medelvikt. Éller Gädd sjö.

Kommentera

Är det nån som varit ute på sottern i midsommar eller nu i veckan??

Kommentera

jag var ute i söndagskväll och körde trolling i tre fyra timmar utan att känna något. Fick en kilos gös på vertikalfisket i djupkanten vid Djup. den tog på en 7 tums relaxjigg gröngul.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av DIFAnders, 2024-05-14, 20:14
                    0 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X