Någon som fiskat i kanalen utanför Örebro. Föräldrarna har landställe där så ville kolla om det finns nån fisk i kanalen ... har sökt lite på Google men inte hittat någon bra info.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiske vid Kvismare Kanal i Örebro ?
Collapse
X
-
Fiske vid Kvismare Kanal i Örebro ?
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/FiskesnackcomTaggar: Ingen
-
Jag bor i närheten (ca 3km) och har inte hört om någon som seriöst(?) fiskar i kanalen. Därimot står det ofta ungdomar nära broar och vägar. Drog själv lite småabborre där när jag var yngre. Fisk finns det nog massor av. Kanalen avvattnar en del jordbruksmark och är näringrik och det gillar vitfisken. Längre ner passerar den kvismarens fågelreservat och rinner ut i Hjälmaren så nedre delarna kan nog härbärgera en o annan gädda.
Alternativ i närheten..
Säbylundsjön (grusgrop) mellan Mosås och Kumla. Där planterades det ut en massa ädelfisk i veckan. Fiskekort. Lite tråkig miljö tycker jag.
Hjälmaren.. Massor av fiskeplatsert. Båt underlättar men inget krav. Båtuthyrning finns vid Hampetorps camping.
Mina gäddvikar ligger faktiskt bara 3-4km från kanalens utlopp.
Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?
-
Ralf, hmm ... så du bor i krokarna. Päronen bor i Norrbyås om du vet var det ligger ... bara några km från "ormkullen" vid fågelreservatet. Vet att det finns borre i kanalen iallafall så Gädda borde inte vara omöjligt. Kanske ska testa att slänga ut några Gäddmeten där när man är nere och hälsar på.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Borde funka. Läste nånstans om att de tagit en hyfsad gädda i själva kvismaren men när o hur har jag glömt. Slättsjö, så båt krävs säkert, och tillstånd skulle jag tro.
PS
Hör av dig om du vill låna båten.. För långt för att ta upp i kanalen men man kan kajka runt i Åsbyviken. Har tagit lite gädda där också.
DS
Kommentera
-
Är inte nere hos päronen så himla ofta men tar gärna en tur med dig när jag är nere. Borde bli om en månad eller så ...
Vad menar du med hyfsat Gädda ? Menar du i 5-kilosklassen eller 10-kilos ? Iofs så är jag nästan 100% på att det är större än mitt PB iallafall.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
-
Är relativt nyinflyttad till Örebro och skulle gärna vilja veta om bra ställen i trakten för fiske. Vet om lite sjöar i Kilsbergen där det krävs fiskekort, men skulle gärna vilja veta lite platser vid Hjälmaren eller Norra Vättern. Har tyvärr inte tillgång till båtYou don't get to be the best with luck. What you get with luck is good parking...
Kommentera
-
Ja, du.. Om du bott här ett litet tag så vet du förmodligen om det fria laxfisket i Svartån. De lägger i 400kg ny regnbåge i veckan men de idioterna talar om när och var. När de lägger i fisken står det folk och drar upp den direkt. Fast det blir förstås ett jippo.. Det är fritt att fiska från fallen i Karlslund ut till hemfjärden. Vid slussen är det fiskeförbud när Aspen leker. Läs reglerna. De är lite tjuriga ibland..
Hjälmaren, mitt hemmavatten, är lite trixigare utan båt och bil behöver man defenitivt. Hemfjärden kan man glömma. Knappt metern djupt. På bron till Essön brukar det ofta stå folk och "pilka" gös och jag brukar få lite abborre där. Norra Essundet kommer man lätt åt med bil (norrifrån) eller cykel (från Essön). Färja finns om man vill byta sida.
Vi har ett litet fiskeställe vid den gamla linfärjan vid Björkösundet, nära Engelbrektsholmen. Ligger ca 1,5 mil från centrum. Ännu längre bort ligger Hampetorps fritidsby och där hyr de ut småbåtar.. Mittimellan ligger min båtplats och där kan man kasta lite från bryggan på ön. I grunden är Hjälmaren en slättsjö så det är svårt utan båt.
Vättern får någon annan skriva om. Annars är det dåligt om bra vatten riktigt nära Örebro. Om man rör på sig lite så finns det massor. Unden (röding), laxsjöarna (gös och öring tror jag), Norasjön, Toften + massor av kortvatten med inplanterad fisk.
Här kommer en lista över fiskevatten i länet.
Kommentera
-
Hittade en artikel om en Gädda tagen i Kvismaren och det verkar ju finnas riktigt stora där. Lär åka dit och testa när man är hos päronen.
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Kommentera
Kommentera