Fiske vid Kvismare Kanal i Örebro ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske vid Kvismare Kanal i Örebro ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ralf:
    Kan du tipsa om vart man lämpligast ställer sig för att kanske få ett napp eller två i Kvismare kanal. Du verkar ju onekligen känna till området... =)
    Är det så långt åt Segersjö (alltså ut mot Hjälmaren) som möjligt, eller närmare Hummelsta eller är det t.o.m. lägre upp mot Kvismaren? Har hört att det är fiskeförbud någonstans längre upp, men är lite osäker på vart.

Det har varit en aning skralt på gäddfronten sista tiden så abstinensen börjar bli total. Hoppas på hjälp från kunnigt håll.

Tack på förhand!
    http://vassrycket.blogspot.com/

Kommentera

Försöker blåsa liv i tråden igen...

Finns det någon som kan tipsa om platser var man lämpligast fiskar vid kvismare kanal?

Tack på förhand!
      http://vassrycket.blogspot.com/

Kommentera

Vet inte men det finns en kille som lagt upp en bild på en 9-kilos från Kvismaren i fotoalbumet.

Hur som helst är jag stenpå att köra ett seriöst gäddpass nästa gång jag är hos päronen
        C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
        Svar på vanliga frågor hittar ni Här
        Fiskesnacks regler hittar ni Här
        Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Runt "Ormkullen" tror jag(Alldrig provat men har hört)

Kommentera

Om det är runt kullen så har jag mycket nära från päronens hus så det låter mycket lovande ! Får se om man kommer ner nåt snart och då hoppas jag någon hakar på och jagar gädda.

Kommentera

Ta reda på ifall det är isfritt när du drar dit också!
              Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Ja, ormkullen, eller Öby kulle som den egentligen heter, är nog en bra utgångspunkt. Enligt kartan så är det svårt att komma intill både uppströms och nedströms kullen. Fast längre nedströms kan man komma intill på flera ställen mellan Odensbacken och Segersjö.

Tyvärr vet inte jag heller var man egentligen får fiska eller om någon bryr sig. .

För utsocknes som undrar varför den kallas ormkullen.
                Kvismare kanal och kvismarens fågelreservat är ett stort område våtmark med massor av fågel, fisk och groddjur. Detta göder naturligtvis massor av orm. Mitt i detta område finns en hög kulle som består av grus, sand och sten, och detta har blivit den naturliga övervintringsplatsen för traktens alla ormar.

På vårens första riktigt varma dagar kommer de ut och det är en upplevelse. Tyvärr är det svårt att pricka exakt vilka dagar men alltid ser man några ormar om man åker dit en varm vårdag. Och strax intill finns fantastiska fågelmarker, även för mig som normalt inte bryr mig så mycket om fjäderfä.

Anekdot
                Varje vår brukade jag ta ungarna till kullen med fikakorg och även för att vänja dem vid orm. När Anna var ca 6 år lyckades vi pricka tiden ganska bra och det fanns en hel del. Jag tittade bort en stund och när jag vänder mig tillbaka får jag se att Anna krupit under en buske för att se djuren på närmare håll. Hon ligger på mage och tittar på en gigantisk(?) huggorm på en halvmeters håll. Där hade ni en pappa som med tillbakahållen panik försöker få ett nyfiket barn att försiktigt backa ut från busken. Jag ville ju inte skrämma varken barn eller orm.

Karta över kanalen genom reservatet finns här.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Har man inget emot att knalla i högt gräs är det nog inga större problem med att ta sig fram vid kanalen. Ang hur tillåtet det är att fiska där kan jag kolla upp med päronen. Borde gå att ordna tillstånd ganska enkelt i värsta fall.

Kommentera

I Kvismare kanal är fisket fritt - både kostnadsmässigt och ismässigt.
                    -----------

<"))))><

Kommentera

Men i Kvismaren är det inte fritt fiske väl ? Eller ?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av DIFAnders, 2024-05-14, 20:14
                      0 svar
                      145 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X