Är det någon som vet om det är fart på gäddorna i vattendrag runt Örebro just nu? tänker exempelvis på Kvismaren, Sottern eller Hjälmaren.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jakten på vårgäddan
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inläggÅk ut och testa själv, skiljer sig från dag till dag och på olika platser i sjöarna.
Jag har troligtvis ingen möjlighet att testa vattnen fören nästa vecka, därav min nyfikenhet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Dyngve Visa inläggÄr det någon som vet om det är fart på gäddorna i vattendrag runt Örebro just nu? tänker exempelvis på Kvismaren, Sottern eller Hjälmaren.
Bli inte missmodig när du fiskat några timmar utan att ha fått ett enda hugg! Kom ihåg att du inte i förväg exakt vet var fisken finns. Du har inget skäl att helt byta område innan du bildat dig ett "mönster". Fortsätt att fiska dig framåt samtidigt som du testar olika beten och studerar både ekolod och sjökort. På detta sätt kan du noggrant studera och fiska av nya, heta platser och gamla favoritställen. Snart så börjar du hitta fisken. Var då noga med att memorera topografi, växtlighet och andra detaljer på varje ställe där du kommer i kontakt med fisk. Nu, när du vet var fisken uppehåller sig, kan du förflytta dig till andra platser som har samma typ av topografi och övriga egenskaper som stämmer med de ställen du redan fått fisk på. Detta kallas att skapa sig ett vinnande "mönster"!
Ett "vinnande mönster" består av rätt plats, rätt bete och rätt fisketeknik! När du söker efter stor gädda och lyckats skapa dig ett "mönster" för dagen som ger bra resultat då är det bara att fiska på. Det är tidig vår och du hittar en "monstergädda" i en djupbrant utanför en lekvik. Fiska omsorgsfullt av det närliggande området med en sjunkande wobbler. Spinn in wobblern otroligt långsamt tätt utefter botten med varierande långa spinnstopp. Det lönar sig! Hittar du en stor gädda på en plats, står det i regel flera stora i närheten och väntar! Gäddorna kan stå tätt på en platå i djupbranten eller vid den nedre brytlinjen där slätbotten tar vid. De kan stå i en djupgrop mitt inne i en lekvik eller vid botten nedanför en bergsbrant. Som wobbler rekommenderar jag sjunkande Swim Whizz och Cisco Kid 600 eftersom jag själv genom åren tagit närmare 150 gäddor över tio kilo på dessa två wobblerfabrikat vid tidigt vårfiske. Självklart finns det massor av andra bra wobbler att välja bland.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggjag själv genom åren tagit närmare 150 gäddor över tio kiloSenast ändrad av poppers man; 2012-03-28, 16:50.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg150 Gäddor över 10 kilo?? Det måste väl såna fall vara världsrekord?
Noterbart är att både Folkesson och Leif skulle kunna vara LarsÖ pappa eller kanske t.o.m farfar ;-)
Kommentera
Kommentera