Ändring av turistfiskeregler från nyår -20-21 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ändring av turistfiskeregler från nyår -20-21

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ändring av turistfiskeregler från nyår -20-21

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Dessverre en nødvendig innstramming. Vi sliter med useriøse aktører i turistfiskebransjen, og dette er en måte å forsøke å komme de til livs.
    Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Dessverre en nødvendig innstramming. Vi sliter med useriøse aktører i turistfiskebransjen, og dette er en måte å forsøke å komme de til livs.
      ----------------------------------------------------------------------

Hej Team Colibri;

Jag förstår att du gärna skriver här på den svenska fiskesiten Fiskesnack.com och hellre fiskar i svenska vatten eftersom vi i många stora insjöar och även i svenska kustvatten har fritt handredskapsfiske...

På den tiden jag fiskade och tilläts fiska i norska kustvatten var jag enligt norsk lag före fisket tvungen att betala fisketrygdavgiften...

Som svensk eller annan utländsk medborgare hade ingen tillstånd att gå längre in än 50 meter från allmän väg för att fiska med flugspö, haspelspö eller spinnspö....

Om de norska lagarna och bestämmelserna beträffande handredskapsfiske har ändrats under senare år känner jag inte till...

God Jul och Gott Nytt År "Nabo" !

Old Firehand
      Leif Engström

Kommentera

Då är det kanske dags att Sverige sätter begränsningar på hur många ripor som norska jägare får ta med sig hem till Norge.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Vet inte om det har kommit någon lag om max antal fiskar som får tas upp vid fiske från tur-fiske båtarna på Öresund, om inte skulle jag vilja se en begränsning av hur mycket fisk man får ta upp.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Vet inte om det har kommit någon lag om max antal fiskar som får tas upp vid fiske från tur-fiske båtarna på Öresund, om inte skulle jag vilja se en begränsning av hur mycket fisk man får ta upp.
            Har funnits begränsningar på sundet i flera år nu. Dessa gäller oavsett om du fiskar från egen båt eller turbåt. Detta gäller då torsk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              ----------------------------------------------------------------------

Hej Team Colibri;

Jag förstår att du gärna skriver här på den svenska fiskesiten Fiskesnack.com och hellre fiskar i svenska vatten eftersom vi i många stora insjöar och även i svenska kustvatten har fritt handredskapsfiske...

På den tiden jag fiskade och tilläts fiska i norska kustvatten var jag enligt norsk lag före fisket tvungen att betala fisketrygdavgiften...

Som svensk eller annan utländsk medborgare hade ingen tillstånd att gå längre in än 50 meter från allmän väg för att fiska med flugspö, haspelspö eller spinnspö....

Om de norska lagarna och bestämmelserna beträffande handredskapsfiske har ändrats under senare år känner jag inte till...

God Jul och Gott Nytt År "Nabo" !

Old Firehand
              Leif Engström

Jeg betaler for mitt fiske i Sverige, enten ved å løse fiskekort der jeg fisker, eller ved å (frivillig) betale inn til fondene som støtter utsetting/ fiskevård der jeg skal fiske. Feks betaler jeg inn 250,- til et slikt fond hver gang jeg reiser til Vänern, og jeg betaler for fiskekortet når jeg drar til V Silen. Akkurat som jeg gjør det når jeg fisker i Norge.

Kravet om å betale fisketrygdavgift i Norge (annet enn ved fiske i vassdrag med anadrom laksefisk) ble avskaffet i 2002.

God jul og godt nytt år!
              Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Då är det kanske dags att Sverige sätter begränsningar på hur många ripor som norska jägare får ta med sig hem till Norge.
                Om det er nødvendig ville noe annet være uansvarlig. Jeg jakter ikke i Sverige, så jeg har ingen kunnskap om bestanden av ripor der, men håper inderlig at svenske myndigheter tar nødvendige grep dersom det er nødvendig.
                Team Colibri

Kommentera

Om det er nødvendig ville noe annet være uansvarlig. Jeg jakter ikke i Sverige, så jeg har ingen kunnskap om bestanden av ripor der, men håper inderlig at svenske myndigheter tar nødvendige grep dersom det er nødvendig.
                  Haha skulle svenska myndigheter göra något? Isf skulle det väl vara första gången..
                  Men förstår hur norge agerar ang fisket. Hur många minibussar fulla med sej, torsk och hälleflundra rullar inte genom norge, längs E6 genom Sverige o vidare neråt.. Finns ju såklart de som gör så i Sverige med. Men vet genom säkra uppgifter att det är väldigt mycke som fortsätter över Öresundbron och söderöver..

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

Haha skulle svenska myndigheter göra något? Isf skulle det väl vara första gången..
                    Men förstår hur norge agerar ang fisket. Hur många minibussar fulla med sej, torsk och hälleflundra rullar inte genom norge, längs E6 genom Sverige o vidare neråt.. Finns ju såklart de som gör så i Sverige med. Men vet genom säkra uppgifter att det är väldigt mycke som fortsätter över Öresundbron och söderöver..
                    Ikke jakter jeg i Sverige, og ikke stemmer jeg i Sverige, så hvordan svenske myndigheter håndterer jakt er utenfor mitt domene. ; )

Men som du er inne på, er ikke dette et tiltak rettet mot svensker spesifikt, det bare rammer dere akkurat som det rammer alle uten norsk bopel. Det har dessverre vist seg å være veldig vanskelig å få gjort noe med useriøse aktører i denne bransjen, de useriøse fungerer etter "pop-up"-prinsippet og er borte før de får norske myndigheter på døren. Neste sesong er den samme useriøse aktøren på plass igjen noen hundre meter bortenfor, og igjen borte innen norske myndigheter rekker frem. De leier seg gjerne inn, det er nok av tomme hus i Nord-Norge, så fremleier de på ukesbasis. Eller så kjøper de i en persons navn, men det er en annen person som drifter, før de igjen selger året etter etc. De betaler ikke skatter og avgifter på sin virksomhet, de oppfyller ikke krav om rapportering eller sikkerhet, og bedriver ren snylting på offentlige ressurser.

Ofte har gjestene deres ingen mulighet til å vite at de bor hos en useriøs aktør. Det er svært vanskelig for de seriøse aktørene å konkurrere prismessig med de useriøse, ved å droppe skatter/ avgifter/ kostnader til sikkerhet etc kan de tilby sine tjenester betydelig rimeligere enn de seriøse. Med en kystlinje rundt 100.000 km (inkludert øyer) er det i praksis umulig å ha noen form for kontrollvirksomhet som "tar" disse useriøse aktørene.

Man kan sjekke om aktøren man ønsker å benytte oppfyller kravene her: https://www.fiskeridir.no/Turistfisk...fiskebedrifter
                    Selv om ikke jeg personlig rammes av utførselsreglene, sjekket jeg dette registeret før jeg booket neste års tur til Lofoten for egen del, da jeg personlig ønsker å legge igjen mine penger hos en seriøs aktør. (HEMMINGODDEN LOFOTEN FISHING LODGE AS i dette tilfellet.)
                    Senast ändrad av Team Colibri; 2020-12-23, 14:43.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X