Åland och fiskegränser - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åland och fiskegränser

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Åland och fiskegränser

Hej
    Nu har vi vart på Åland med ett fantastiskt aborrfiske. Tyvärr hade inte gäddorna lekt så där kammade vi noll. Bra boende och fiskevatten på Hjortöstugor, rekomenderas. Bara ett men stort minus med Åland, alla j-la fiskegränser. Stenhårt reglerade fiskevatten av ägarna och det finns exempel där sportfiskare blivit jagade och hotade för tjuvfiske. Vi höll oss på rätt vatten och fiskade bra på aborren som sagt. Jag kan inte förstå hur de kan tillämpa såna fiskegränser på Åland. Idioti rent ut sagt. Ni som ska dit, kolla upp noga hur stora vatten ni får fiska på, vi blev lite lurade med att stuguthyraren inte talade om hela sanningen. 2 andra viktiga regler att hålla koll på, 1,0 i promille var max annars ryker körkortet, flytväst är det lag på. Om det räcker att den ska finnas i båten under turen eller sitta på var oklart. Vi blev stoppade av finska sjöpolisen för koll och klarade oss. Nä, innan de fixar detta med fiskegränserna på Åland kommer jag ej att åka tillbaka.

Fiskegräns - äganderätt till vatten...

Du har helt rätt i att man bör kolla upp hur stort vatten som hör till stugbyn/fiskekortet man valt, man bör också kolla upp om det finns närliggande fiskekortsområden som man har möjlighet att fiska på om det är dött på det "egna vattnet". Detta är lätt gjort om man har tillgång till nätet

- http://www.visitaland.com/se/detail.con?iPage=112
    - http://www.visitaland.com/files/sportfiskekarta.pdf

Där kan du kolla upp så du inte blir "lurad" av stuguthyraren.

Sägas bör att vissa stugbyar har haft problem med utfiskning och då har deras gäster smitit in på närliggande privatvatten med rubriker i lokalblaskorna som följd. Bland annat fotograferades ett helt gäng som till och med angjorde en brygga på privat vatten där de ohämmat stod och fiskade och tog en pilsner.

Någon större förändring i fiskegränserna tror jag inte kommer att införas inom överskådlig tid då det i sådana fall ska till en förändring i lagen (vilket kan ta tid) Vad som dock händer ibland är att vattenägare går samman och bildar gemensamma vatten med fiskekort (finns 57 sådana områden på Åland just nu).

Som lycklig öbo sen ett år tillbaka så har jag förmånen att ha släkt som äger fina privatvatten samt vara delägare i ett STORT gemensamt fiskevatten

Vad gäller flytvästar och promille så är det väl självklart att ha bägge och att polis kollar upp en...

Välkommen till Åland igen, skicka ett PM så kan jag kanske tipsa om något smultronställe...om inte annat kan det alltid vara ok att anlita en guide på stugvattnet om man är ute på en längre fiskeresa...
    Det ordnar sig!

Kommentera

Ålands fiskegränser

Kan inte du (donsko) hålla med om att fria fiskevatten över hela Åland vore att föredra? Införa fiskekort som kostar runt 10€/dag och 50€/vecka med maxgränser på hur många fisk man får ta upp per fiskekort. Plus de gränser ni har idag på minimilängd.

Jag tror detta skulle skapa en stor ekonomisk fördel fär Åland med fisketurism. Skulle skapa fonder för fiskevård, ekonomiska medel för kontroller av fiskfångst. Åland har här chansen, tror jag, att bli ett fantastiskt fisketuristmål.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
      X