Bastö på Åland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bastö på Åland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bastö på Åland

Har fått en resa till Basö på Åland av min sambo sista helgen i augusti. Undrar om nån har någon erfarenhet där ifrån. Man hade tillgång till roddbåt så nåt avanserat fiske kan det nog inte bli =). Om någon har vart där skulle det vara trevligt om ni kunde skriva några rader. Gillar fiska gös,gädda och aborre. Tack på förhand.

Jag var vid Bastu stugby i augusti för några år sedan. Vi fick väldigt mycket smågäddor mellan 0,5 -1,5 kg med en topp på 3 kg. Provade att meta abborre också men det gick inte så bra, tror att det kan ha berott på vädret eftersom det var ganska ostadigt väder då. I viken som man fiskar i är det ett stort grundområde och vi fick de flesta när vi trollade utefter kanterna på detta område. Den vobblern som funkade klart bäst var en flytande Rapala husky i färgen svart/silver. Svart/silver verkade vara en bra färg i huvudtaget där. Fick även en del på bomber 15 och 16A och Rapala original 18 cm. Skulle jag åka dit igen skulle jag nog testa lite med en popper el liknade på det grundaste området, detta eftersom jag fick en gädda på ca 2 kg när jag vevade in en bomber 16A väldigt snabbt i ytan efter att linan hade hakat i den främre trekroken. Det var ett väldigt kul högg då hela gäddan var uppe över vattenytan i hugget. Testade även att trolla lite på de djupare partierna med mer djupgående vobbler men det gav inget. Egentligen så får man inte trolla där men de sa att det gick bra när man bara hade varsitt spö som man höll i handen.

Kommentera

Ok jag tackar för detta, ingen mer som har nån info?

Kommentera

Lyfter denna.

Kommentera

bastö är känt för sina många och stora gäddor. Tyvärr är fisketrycket väldigt hårt och har varit det en längre tid. Därför är det inte som det en gång var ; ) Men du kommer att få fisk det kan jag lova. Bäst är fisket tidig vår och sen höst eftersom det hela är en stor lekvik med massor av växter och vass. Inne i första viken runt stugbyn är det grunt. Mitt tips är att du hyr en motor till båten(om inte det ingår) och söker dig ut ur viken, främst norrut(Geta). Då kommer du ut i mer ytterskärgård och klarare vatten.
          Abborre är det mycket av, men sök dig till ställen som Bergö där vattnet går till 10-15 meter och fiska med framför allt jigg.
          Färger som fungerar i bastös vatten är ofta lite skrikigare färger som Ålandsfärgen, Firetiger, Gult osv. Men även silver + blått.
          Jerkbaits kan man inte vara utan, Buster Jerk, Slider, m.m. Wobbler skulle jag säga Zalt 14/19 eller Bomber. Säkra kort helt enkelt.
          Är det nåt specifikt du undrar över så fråga bara.

Skickar en bild över djupet m.m.
          Bifogade filer
          Ålands bästa fiskebutik, helt enkelt!

Kommentera

Man tackar för informationen. Håller på och packar nu, imorgon bitti drar vi.

Kommentera

Det jag tyckte var surt där var att fiskekortet som man "fick" bara innehöll väldigt begränsade områden att fiska på. Avdelade på massa konstiga sätt.
              Vet inte om det gick att köpa nåt annat kort
              Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
              X