Gäddfiske på Åland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske på Åland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske på Åland

En stilla undran efter att ha besökt åland ( Eckerö )med 3 (!) slipsar i båten efter en hel hel helgs fiskande.

Var på Åland ska man besöka för att få ett hyfsat å kul resultat?

(Jag är inte ett dugg intresserad av inlägg av typen..."det finns en sök-funktion".
    Den biten är redan avklarad.)

Jag har kikat på MaPa:s sida, så det finns ju bevisligen gurkor som simmar omkring, men var fasen då?

Kärringsund var ingen hit (om man fiskar gädda) ...

Åland

Svårt att säga, gädda finns nog på de flesta ställen på Åland bara man vet var man ska leta.
    Norra och östra Åland tycker jag generellt sett är bäst, men det kan ha att göra med att jag fiskar mest där. Kanske är aktuellt att ta en halvdag med Mapa eller nån annan guide för att få lite tips och trix i samband med nästa vända?

Kommentera

Är det lumparland eller vad det kallas och geta du syftar till?.. har bara vart en gång på åland, så jag kan knappast skryta med att jag hittar.

Jag kan knappast ta med gänget till en fiske-guide, dom sänker säkert båten, men tanken är ju god.

Kommentera

Jag var på Åland o fiskade med en guide faktiskt, vi var o fiskade vid Prästö. Dvs. Östra Åland. Vi fick en del men inga större, de var iof mitt på Sommaren.

Sedan åkte vi själva till Eckerö men där fick vi inget mer än ID som inte är mer än skitfisk i mina ögon

Om du går in på http://maps.google.com/ och söker på åland, bomarsund så ser du ungefär vart vi var, fick för övrigt den första vid det som på kartan heter Slätskär.

Kommentera

Eckerö

Eckerö är inget vidare gäddvatten, finns väl ngt enstaka bra ställe.
          Annars är väl så gott som resten av Åland bättre.....
          Norra, nordvästra, nordöstra, östra sydöstra sidan mm mm ...
          Vattnena runt Mariehamn är också bra.

Själv skulle jag aldrig ge ngn eckerö som förslag om de skall fiska gädda...
          Havsöring är dock en helt annan sak.....

Ursprungligen postat av Fullifan Visa inlägg
          Är det lumparland eller vad det kallas och geta du syftar till?.. har bara vart en gång på åland, så jag kan knappast skryta med att jag hittar.

Jag kan knappast ta med gänget till en fiske-guide, dom sänker säkert båten, men tanken är ju god.
          Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Geta, Vårdö, Finström...i de krokarna.

Kommentera

Om man fortsätter lite...stugbyar är nästa spörsmål, nån som har tips på sånt?
              Det är ju plättlätt å leta på eckerölinjen eller så, men jag tänkte mer om nån har erfarenhet om vilka man kan besöka och även inte besöka om det kan va på det viset.

Tack för tipsen så långt gubbar

Kommentera

Åland är vackert och kul att besöka men för fiskets skulle enbart skulle jag aldrig åka dit.
                Om amn tittar på skickliga fiskare som de i MAPA, deras resultat gällade stora fiskar är knappast något speciellt. Förvisso speciellt på Åland vilket visar att de är bra grabbar.

Kommentera

Det är inte enbart för fisket jag åker på fiske-resa..... eller gör ni det (?!?)

Kommentera

På onsdag bär det väg till Åland, närmare besämt Bomans stugor.

Var där i våras, var riktigt trögt då, 10st på 4 dagar och maxvikt på 2.5kg.

Vattennivån var riktigt låg i våras, vilket innebar att vi inte kom åt vissa platser.
                    Hoppas nivån är högre nu och att grisarna står och väntar på mina drag.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X