Är det någon som vet något om gäddtävlingar i Finland?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fisketävlingar i södrafinland!
Collapse
X
-
Ja, Finlands största (?) gäddfisketävling, gäddkastet. På hösten i Oravais (3.9.2016). Tyvärr är det inte en C&R tävling. Kurre cup finns också i Vasa samt en del mindre, lokala tävlingar.
Edit: Känner inte till några i södra Finland. På Åland tävlas det en del.
-
I Gäddkastet deltar väl ingen som ens avlägset kallar sig sportfiskare ? I Houtskär har de arrangerat en C&R tävling i ett par år: https://www.facebook.com/events/416643395169479/
Det arrangeras också en tävling på Lojosjön på hösten, men jag lyckades inte hitta någon info om den. Det gjorde jag visst:http://www.hongkong.fi/fi/info/challengeSenast ändrad av Jester Burk II; 2016-01-25, 20:57.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av pona Visa inläggJa, Finlands största (?) gäddfisketävling, gäddkastet. På hösten i Oravais (3.9.2016). Tyvärr är det inte en C&R tävling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av team färgen Visa inläggMen ni får inte glömma att alla finnar vill ha gäddan till middag och att få använda en av alla deras ärvda/ny köpta knivar för att efter middagen sätta sig mätt och belåten i en härlig bastu med birra i handen.
Fast du hade rätt om bärsen. Men fel när du gaggade om någon konstig bastu, vi sätter oss i en SAUNA !
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggHa, stämmer inte ! Vi skär inte upp Gäddor, vi leker kull med våra fina knivar ! Och för det andra, Gäddan är tyvärr inte alltid så uppskattad som mat- och sportfisk som den borde vara, och på det är Gäddkastet ett bra exempel. Syftet med tävlingen är nämligen att decimera Gäddorna så att de inplanterade Sikarna skulle ha en förmodat större chans att klara sig. Detta sade arrangörerna i ett TV program för några år sedan.
Fast du hade rätt om bärsen. Men fel när du gaggade om någon konstig bastu, vi sätter oss i en SAUNA !
1 gillar du gädda. Uppväxt med gädda?
2 gillar du knivar och har några fler än du behöver?
3 Bastu/ SAUNA ;-) Ja vem gillar inte det.
4 med en härlig öl.
Mina största svenne fördomar om våra grannar med det härliga språket.
Kommentera
-
1) Klart jag gillar Gäddan, för övrigt enda fisken jag fiskar efter här hemma. Men det är C&R som gäller. 2) Knivar är kul, fast jag är en dålig finne i det avseendet då jag inte äger speciellt många, och till råga på allt håller jag den blåskaftade Morakniven för att vara den bästa allroundkniven. 3) Särskilt då när termometern visar +150 °C och alla svenska tunnisar har rusat ut.
4) Vanligtvis hade jag svarat Pilsner Urquell, men eftersom det är ett kontroversiellt tema för närvarande så låter jag bli.
Kommentera
-
Nej tyvärr, det är lite för långt att åka för min del för en dags tävlande. Fast jag har fiskat i vattnen runt Mossala på Houtskär, och kan säga att det åtminstone för några år sedan fanns bra med Gädda. Fast det kan vara trögfiskat om det är bleke och sol, då vattnen är klara med siktdjup på flera meter(iaf i Oktober när vi var där).
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera