Gäddfiske -Åland Lumparland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske -Åland Lumparland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske -Åland Lumparland

Hej,

Blir en gäddfiskehelg med kompisarna nu i början av maj.
    Någon som har erfarenhet av fisket inom område Lumparland på Åland, vattenfärg, bete som fungerat eller några andra bra tips för denna tidsperiod med lek etc..

Tack!

Hej,

Åkte dit själv i en vecka början av april tror jag för ca 12 år sedan.... Fick inte en enda gädda Meta sik från land på slutet det fungera mycket bättre! Nog finns det fisk där och jag kom helt fel tidpunkt... fiskar annars mycket på Åland och det är ofta lite grundare fiske som gäller.... det är bara att ni testar er fram. Har ni stålar och vill ha fisk så rekommenderar jag en guidning med mapa. http://www.mapafishingteam.com/sv/hem (läs rapporterna så får du lite tips vad som fungerar)

/ Matte

Kommentera

Hej Matte,

Tack för ditt svar. får hoppas att vi tajmar tiden perfekt men risken är nog att vi prickar mitt i leken. Då får vi damma av havsöringsdragen istället

Ingen som har input gällande generell vattenfärg på Åland? Ska uppdatera betesboxen & önskar lite riktlinjer när jag står i beteshyllan, drägglar & ska välja färg!

Kommentera

Tjena. Vi åker ett gäng polare till Åland i mitten på maj varje år för att fiska gädda. Vi håller till på västra sidan av Åland och varje år har gult i olika former oavsett drag varit helt överlägset... /Henke

Kommentera

Normalt har vi ganska klart vatten fast det är grunt, men det är alltid bra att ha nått skrikigt om det har blåsigt några dagar beroende på vad det är för botten där man fiskar.

Ta med lite abborrprylar ochså!

Kommentera

Hej,

Jag och mina fiskekompisar åker och fiskar några gånger om året på Åland och vi har gjort det i många år. Många av mina absolut bästa fiske upplevelser kommer från Åland. Och jag nästan lever för nästa fiskeresa dit. Om en vecka bär det av igen! Leken är nog igång men alla gäddor leker inte samtidigt, så det brukar fungera ganska bra ändå, respektera bara lekområderna som brukar ha fiskeförbud under april,maj vid många stugbyar/platser på Åland.

Tyvärr kan jag inte de området du ska till. Min erfarenhet av Åland är att gäddorna aldrig står där det "ser/känns bra" utan de bästa fisket brukar vi ha på de mest konstiga platserna Tex sandbottnar eller ibland står de nästan uppe på land. Om du ska fiska i stugby vatten, pröva fiska på ställen som du aldrig skulle fiska på annars.(där ingen annan fiskat Självklart så ändras det efter årstid och plats på Åland. Vattnet brukar vara relativt klart på Åland, så beten som jag har i arsenalen är mcrubber jr blue perl, olika bete i tånglake färgen. Fiska med det du tror på så kommer du få fisk.... men de Ålänska gäddpinnarna brukar gilla lite fart så buster 2or och salmo slider fungerar jämt

Tyvärr är många stugvatten på Åland är helt sönderfiskade. Men abborre fisket brukar ofta vara bra ändå.
            Vill du ha "bra" storgäddfiske på Åland så måste du till rätt ställen och vid rätt tidpunkter på året.

Om ni vill ha garanterat bra fiske så åker du ut med Patrik & co på mapa, men tror nog att det är fullbokat!

Visst kostar det en slant, men det är värt vart enda krona enligt mig. Vi har varit ute med Mapa ca 15 ggr och alltid haft otroligt trevligt och bra fiske, många gånger har fisket varit helt sjukt bra Tex 20+ gäddor med en medelvikt på 4 kg, vi har haft 70+ gäddor i båten, dubbelhugg på 9,2 och 7,4 . En av oss fick en gädda på 10,4.

/Skit fiske!

/Matte77

Kommentera

Jag bockar & bugar för era detaljerade svar!

Ska bli sjukt kul att dra iväg till Åland för en helg med bara fiske!!

Kommentera

Ursprungligen postat av a03dansi Visa inlägg
                Hej,

Blir en gäddfiskehelg med kompisarna nu i början av maj.
                Någon som har erfarenhet av fisket inom område Lumparland på Åland, vattenfärg, bete som fungerat eller några andra bra tips för denna tidsperiod med lek etc..

Tack!
                Hej Daniel;

Under en helgs fiske oavsett plats beror mycket på vilket väder det är, men under en veckas Gäddfiske på Åland hinner du fiska och testa många nya "Hot Spots". Ofta står Ålandsgäddorna ganska grunt, trots att vattnet ofta är klart. Sök med dina beten och kasta dig fram utmed stränder, uddar och vikar där vinden ligger på...

Själv har jag tävlingsfiskat efter Gädda under höstarna och även tillbringat semestern på Åland under många somrar när mina barn växte upp. Då blev det hundratals fiskedagar efter Abborre och Gädda.

Bra beten som alltid fungerar otroligt bra på Åland är Bomber B16A i färgerna LEF1 (Abborre) och LEF3 (BGL/Bluegill) och LEF9 (Mörk Abborre) se här ..http://www.trumman.com/bomber/bomber_16a.htm ... Swim Whizz Nr 6 se här ...http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm ... i samma färger fungerar också fint.

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Kommentera

En gädda på 4 dagar har jag fått på norra Åland. Brukar nog ha 5 per timme annars. Full lek här iallafall
                  https://fiskealand.com

Kommentera

Ursprungligen postat av FilipBlomberg Visa inlägg
                    En gädda på 4 dagar har jag fått på norra Åland. Brukar nog ha 5 per timme annars. Full lek här iallafall
                    Daniel ta med hö och abborrgrejerna!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X