Jag ska upp en sväng till trakterna av Närpes längs den österbottniska kusten (där min särbo har ett sommarställe). Funderar på att ta med ett fiskespö. Kan man hoppas på havsöring? Eller är det bara sik och abborre som gäller? Och hur är det med tillstånd/fiskekort? Tacksam för alla slags tips.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Österbotten?
Collapse
X
-
Havsöringen i havet är det nog ganska tunnsått med, däremot går det att fånga Havsöring i Lappfjärd Å som ligger 2-3 mil Söder om Närpes. Var där för några veckor sedan och såg när någon fick en på fluga en bit upp från åmynningen. Sik brukar pimplas från isen utanför Nämpnäs i Närpes, men jag vet inte om det metas efter den. Abborre finns väl lite över allt. Annars finns det stationär Öring i Kyrö Älvs källflöden ca 7 mil österut. Likaså i Lappfjärd Å och Storån som ligger uppströms Lappfjärd Å där det också finns Harr. Havsöring, Stationär Öring, Lax och Regnbåge finns det även 7-8 mil söderut i Merikarvianjoki.
För att få fiska i Finland måste du betala fiskevårdsavgiften, och till det kommer ett fiskekort som i Sverige eller Länsfiskekortet. Det gäller över allt i det som tidigare var Västra Finlands Län, förutom Salmonid- och Sikförande strömmande vatten och Put & Take vatten. Eller om fisket är reglerat av andra orsaker. Mer om det här: https://www.mmm.fi/sv/index/amnesomr...eavgifter.html
Här finns också lite info om fiske i Österbotten: www.kvarkenfishing.fi/Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-05-06, 09:16.
-
Tack, JBII, men det där med att åka till olika åar etc är inte aktuellt utan det handlar för min del om att gå de få metrarna från stugan och ned till stranden och vad man kan hoppas på att fånga där. Glest mellan havsöringarna är det ju överallt (utom på vissa ställen på Gotland) enligt min erfarenhet men man kan ju kasta ut ett maskagnat pater noster, sätta spöet i en grenklyka och se om något nappar medan man sitter och puffar på pipan och läppjar på en fisk mellanöl. Fiske behöver inte vara mer komplicerat än så och om det nappar spelar inte någon avgörande roll.
Kommentera
-
Ok, då klarar du dig med Länsfiskekortet. Och vem vet, man kan ju ha världens röta och kroka en Havsöring. Det finns de som har fått Havsöring från land vid fiske runt Björköby utanför Vasa. Problemet är ofta att nå fisken då de oftast simmar vid de yttersta skären och att stränderna ofta är väldigt grunda och värms upp fort till temperaturer som Öringen inte gillar. Bor själv 5 mil rakt österut från Närpes, men jag fiskar mest i vattnen utanför Kristinestad och Vasa.
Kommentera
-
I princip, men då fiskerätten förvaltas av sk fiskelag(eller de kanske heter något annat nuförtiden)som fiskerättsägarna är anslutna till så är det de som bestämmer. Inte för att jag tror att någon bryr sig. Men fiskevårdsavgiften måste du iaf betala(om du är mellan 18 och 64 år gammal)för att över huvud taget få fiska med ett spö försett med en rulle som går att kasta med. Om du däremot pimpelfiskar, metar toppknutet eller med sk metrulle som inte är gjord för att kasta med så ingår det i allemansrätten och är fritt att utöva utom i P&T och Salmonidförande vatten.
Kommentera
-
Länkarna verkar inte funka, ska försöka hitta en som funkar.
Prova med www.mmm.fi Klicka sedan "på Svenska" och kolla kolumnen till vänster. Där borde du hitta info på Svenska under "fiske,viltvård och renar" och sedan under "fritidsfiske". Fattar inte varför länkarna inte funkade på Svenska.Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-05-06, 10:37.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggHar just inhämtat att området kallas för Harrströms skärgård. Innebär det att man kan hoppas på kustharr?
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera