Sommarfiske, Åland, Lemland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommarfiske, Åland, Lemland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sommarfiske, Åland, Lemland

Nästa vecka tar jag med familjen till Åland för lite semester. Vi har hyrt ett hus i södra änden av Lemland (mot sundskärsfjärden) med tillgång till båt. Funderar lite kring fiskemöjligheterna där. Ser ut på satellitbild att vara ganska mycket sten och hällar, inte idealiskt kanske. Hade hoppats på lite borre och sniprace på kvällar och mornar. Någon som har erfarenhet?

/Jonatan
    - My biggest nightmare is that when I die, my wife will sell my fishing tackle for what I told her I paid for it.

backlure.blogspot.com

Instagram @backlure

Hej,

Jag och mina fiskekompisar åker och fiskar några gånger om året på Åland och vi har gjort det i några år. Många av mina absolut bästa fiske upplevelser kommer från Åland. Och jag nästan lever för nästa fiskeresa dit.

Tyvärr kan jag inte de området du ska till. Min erfarenhet av Åland är att gäddorna aldrig står där det "ser/känns bra" utan de bästa fisket brukar vi ha på de mest konstiga platserna Tex sandbottnar eller ibland står de nästan uppe på land. Om du ska fiska i stugby vatten, pröva fiska på ställen som du aldrig skulle fiska på annars.(där ingen annan fiskat Självklart så ändras det efter årstid och plats på Åland.

Men det brukar alltid gå att fånga några gäddpinnar i stugvattnet även mitt i sommaren. Jag skulle rekommendera att jigga abborre med lättare utrustning runt grynnor. Då kommer du garanterat få några gäddor med, så kör med en tunn tafs. Stugbyarna brukar ha sjökort. Funkar inte det eller om du har barn/familj som inte orkar åka runt och nöta.. så ro drag/trolla runt då brukar man få fisk ganska snabbt, så ungarna och frugan kan få drilla. Då brukar man slippa gnäll och alla älskar helt plötsligt att fiska

Tyvärr är många stugvatten på Åland är helt sönderfiskade. Men abborre fisket brukar ofta vara bra ändå.
    Vill du ha bra gäddfiske på Åland så måste du till rätt ställen och vid rätt tidpunkter på året.

Om du vill ha garanterat bra fiske så åker du ut med Patrik & co på http://www.mapafishingteam.com/sv/hem

Visst kostar det en slant, men det är värt vart enda krona enligt mig. Vi har varit ute med Mapa ca 15 ggr och alltid haft otroligt trevligt och bra fiske, många gånger har fisket varit helt sjukt bra Tex 20+ gäddor med en medelvikt på 4 kg, vi har haft 70+ gäddor i båten, dubbelhugg på 9,2 och 7,4 . En av oss fick en gädda på 10,4.

Lycka till/skit fiske!

/Matte77

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
    X