Borås, Borås... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borås, Borås...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Borås, Borås...

    ...med omnejd: Fisketips uppskattas varmt. Har flyttat hit från Norrland och testat några "bra ställen" med kompisar som tycker att i ett bra fiske ska grilkorv och folköl samt sollapning vara en naturlig del.

    Har förnärvarande ingen tillgång till båt, men det löser sig nog framåt vårkanten. Så jag antar att jag gärna vill veta var jag kan gå ut med mina kastspön och få ett trevligt slut på semestern.

    Alla tips mottages varmt.

    Mvh

    Jonas

  • #2
    Viskan. Stora Gäddor. Speciellt närmare Öresjö. Flertalet vitfiskar såsom Braxen, Sarv, Björkna... Goda chanser att fånga ål i Viskan finns också. Det finns 7 put and take sjöar i stan. I Lillån och Kransån kan du fiska Bäcköring och Bäckröding (Mete ej tillåtet)

    Kommentera


    • #3
      Tackar för tipset, Montana! Några små funderingar dock:

      - När du säger "Viskan, närmare Öresjö" menar du då vid Saltemad/Ryda eller lite närmare Almenäs?
      - Hur är det i områden just utanför stan då?
      - Viskan ner mot Rydboholm/Viskafors exempelvis?


      I övrigt så känns det ju som just mete är en stor grej här i Borås. Hur som helst, tack för tipsen. PM:a mig gärna ifall du har några fler "hotspots".

      Kommentera


      • #4
        Tjenare
        utanför Borås finns det några riktigt bra sjöar.
        Åsunden i Ulricehamn bra för Gös
        Mjörn och Anten vid alingsås kanonsjöar för gädda och abborre även en del gös

        Kommentera


        • #5
          Hallå Kingfisher, tack för att du tipsar. Vet du om det går hyra båt vid Åsunden, Mjörn eller Anten? Finns det någon som har ett tips på hemsidor/adresser där man kan komma i kontakt med folk som kan tipsa lite om sjöarna? Eller om någon vill PM:a och berätta vore jag väldigt tacksam.

          Kommentera


          • #6


            En sjö jag fiskat mycket i utanför Borås är Frisjön. Har sommarstuga där så det blir en hel del fisketimmar i den sjön. Hyfsad storlek på gädda, abborre och finfin storlek på gösarna. Dock lite svårfiskad innan man hittar sina hotspots...

            /Martin

            Kommentera


            • #7
              Kalven76

              När jag skriver närmare Öresjö så menar jag sträckan mellan Ålgården å Almenäs. Har inte fiskat där själv, men vet andra som gjort det. Gäddmete med mört, björkna eller sarv brukar de handla om.
              Viskan nere vid Rydboholm och Viskafors har jag aldrig fiskat i heller men min far har varit där någon enstaka gång och fått en å annan ål. (Han är en riktig ströfiskare)
              Du har flertalet gössjöar utanför Borås T ex Viaredssjön, Frisjön, Ås-Tolken och Åsunden. I Åsunden finns det klart flest gösar men dom är i särklass minst också. I de övriga sjöarna går det betydligt längre mellan huggen men det är mycket högre medelvikt. I Viaredssjön ligger medelvikten på gös mellan 2-4 kg å mycket större gösar tas varje år.

              Kommentera


              • #8
                det går att hyra båtar vid hoffsnäs (cafet) för 30kr dygnet
                utan motor förstås

                /Andreas

                Kommentera


                • #9
                  Originally posted by Martin_G
                  www.asff.nu

                  En sjö jag fiskat mycket i utanför Borås är Frisjön. Har sommarstuga där så det blir en hel del fisketimmar i den sjön. Hyfsad storlek på gädda, abborre och finfin storlek på gösarna. Dock lite svårfiskad innan man hittar sina hotspots...

                  /Martin
                  Ja, Frisjön har jag hört talas om faktiskt. Blir väl en sjöarna man får besöka när båt har införskaffats. Att diska utan hotspots får jag leva med, jag är beredd på att gnugga första två säsongerna utan större framgångar. Men ekolod känns som en vettig investering, så man i alla fall får någon uppfattning om vad man håller på med.

                  Kommentera


                  • #10
                    Originally posted by Kalven76
                    Att diska utan hotspots får jag leva med
                    Hehe..använd ett drygt diskmedel så löser det sig ändå.
                    [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 547 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler
                     
                    Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    377 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Caben
                    av Caben
                     
                    Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    107 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg 95nilsson  
                    Arbetar...
                    X