Vak i havet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vak i havet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lappe
    Var ute och fiskade igår kväll i havet uyanför göteborg. Vid 10-11 tiden så börjar det vaka ganska mycket även en del lite större fiskar, men jag kan inte få någon att nappa värken på spinn eller våt eller torrfluga. så min fråga är vad tror ni det är för fisk som vakar? och vad vakar dom på?
    En del var säkert öring men jag tror det var ngn mer art. Kan det ha varit sik?
    Jag stod på land och fiskade och dfet kan ha varit 2-5 meter djupt.
    sill kan det varit.jag fiskar vid kivik och där komer sill och öring in på 1-3 m djup de vakar mycket. sillen högg inte så gärna på drag eller häckla men den jag lyckades fånga hade magen full av märlkräftor som den åt i ytan. små öringar är det också möjligt att det var men de hugger på allt som rör sig.
    Senast ändrad av theoneandonly; 2005-05-15, 09:24.
    Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Ursprungligen postat av lappe
      Var ute och fiskade igår kväll i havet uyanför göteborg. Vid 10-11 tiden så börjar det vaka ganska mycket även en del lite större fiskar, men jag kan inte få någon att nappa värken på spinn eller våt eller torrfluga. så min fråga är vad tror ni det är för fisk som vakar? och vad vakar dom på?
      En del var säkert öring men jag tror det var ngn mer art. Kan det ha varit sik?
      Jag stod på land och fiskade och dfet kan ha varit 2-5 meter djupt.
      Jag är nästan helt säker på att det var Havsöring och multe. Har fångat båda sorterna på små svarta/oliv nymfer kvälls/nattfiske med flugspö i Fiskebäck nedanför GBG. Dom här små vaken kan vara mycket grov fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flugfiskarn
        Jag är nästan helt säker på att det var Havsöring och multe. Har fångat båda sorterna på små svarta/oliv nymfer kvälls/nattfiske med flugspö i Fiskebäck nedanför GBG. Dom här små vaken kan vara mycket grov fisk.
        multe på natten är det bra? samma platser? vad för bete?
        Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Sik finns det i kanalen som går mellan stora och lilla amundön det vet jag iaf samt i näsets båthamn i göteborg kompisen har fått på fluga,sandmask imitation vid havsöringsfiske.kan ju vara värt o prova för er som e sugna på sik.funkar ju även och meta dom med sandmask.fick 2 stycken just med sandmask och flöte i kanalen mellan stora och lilla amundön.

Kommentera

Jag skulle gissa på nolle/nolla som vi säger där jag bor på västkusten. Mindre modell av gråsej på ren svenska. (om jag nu inte blandar ihop med blekan, men tror inte.) Brukar vaka i massor vissa kvällar.

Ingen annan som fått det vid öringfiske?

Linan vid fisken är nog 6-8mm, så det är ju ingen stor fisk.

Kommentera

Det är ofta mkt sik som går upp och vakar när det mörknar runt gbg. Även öringen vakar då och då. Vad de tar är ju olika. Kan vara både insekter från land, och även märlor osv som är strax under ytan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
              20 svar
              2 599 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg skyler
              av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
              0 svar
              134 visningar