Sommarprojekt insjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sommarprojekt insjö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sommarprojekt insjö

    Jag har i sommar tänkt att provfiska två stycken insjöar i krokarna till vår sommarstuga i närheten av loftahammar. Båda sjöarna är relativt små, ca 600*200m och 500*400m och vad jag vet finns det ingen åtkomst till sjöarna mer än gamla stigar dvs ingen som jag vet fiskar där (har inte besökt dem på 10 år).

    För ca 15 år sen fanns det planer på att plantera in ädelfisk i en av dessa sjöar men jag tror inte det blev gjort, har försökt forska men får inte fram något.

    Min tanke var nu att under sommaren provfiska dessa "pölar" och se om det överhuvudtaget finns någon fisk i dem. Kommer eventuellt även dyka och filma lite under ytan för att se hur botten ser ut, kan nog vara ganska igenväxt och mycket träd i.

    Skulle nu vilja ha lite tips på hur jag ska angripa pölarna, typ av fiske etc.

    Jag kommer i denna tråd lägga upp bilder/filmer allt eftersom jag tar mig dig.

  • #2
    Ursprungligen postat av mice Visa inlägg
    Jag har i sommar tänkt att provfiska två stycken insjöar i krokarna till vår sommarstuga i närheten av loftahammar. Båda sjöarna är relativt små, ca 600*200m och 500*400m och vad jag vet finns det ingen åtkomst till sjöarna mer än gamla stigar dvs ingen som jag vet fiskar där (har inte besökt dem på 10 år).

    För ca 15 år sen fanns det planer på att plantera in ädelfisk i en av dessa sjöar men jag tror inte det blev gjort, har försökt forska men får inte fram något.

    Min tanke var nu att under sommaren provfiska dessa "pölar" och se om det överhuvudtaget finns någon fisk i dem. Kommer eventuellt även dyka och filma lite under ytan för att se hur botten ser ut, kan nog vara ganska igenväxt och mycket träd i.

    Skulle nu vilja ha lite tips på hur jag ska angripa pölarna, typ av fiske etc.

    Jag kommer i denna tråd lägga upp bilder/filmer allt eftersom jag tar mig dig.
    Häftigt!
    Ska bli roligt att följa!
    Skitfiske.
    http://img530.imageshack.us/img530/5121/struc.png

    Kommentera


    • #3
      Har gjort samma resa som dig i sommar och fiskat i en helt ofiskad liten pöl. Resultat: 1 sarv på 1250g, abborre på 1030g en tappad fet gädda som nöp en braxen runt 1.5kg så visst finns det större fisk i även små små vatten...

      Kommentera


      • #4
        Köpte på mig ett gäng skumma jiggar idag samt krokar och flöten. Imorrn bär det av till stugan så får vi se vilken dag jag tar mig upp till första pölen, i denna hetta får det nog vänta lite.

        Kommentera


        • #5
          Intressant

          Ska bli intressant att se hur det går / vad du får för resultat.

          Jag "har själv" ett litet vatten där man skulle tro att det inte finns annat än småfisk och ingen bryr sig om att fiska där. Jag besöker detta vatten årligen och får varje år gädda runt 10 kilo och abborre på dryga kilot. Sånna ställen kan vara rena smultronstället för en fiskare. Tänk om man kunde "ringmärka" fisken och se om det är samma man drar upp år efter år Jag har under samma säsong fått stora gäddor och abborrar med varierande längd, så jag vet att det finns fler än en

          Hur som helst du ber om hjälp med fisketeknik. Min erfarenhet säger mig att det kan vara ganska mycket vegetation i sånna vatten, speciellt senare på säsongen när det fått växa till sig. Därför spinnfiskar jag mycket med ytgående beten, typ spinnare, poppers. Problemet kan vara att komma åt fisken om det är ett litet igenväxt vatten och man fiskar i från stranden. Själv använder jag en gummi kanot

          Edit: Ska tillägga att sen jag kom på att det finns större fisk där, använder jag ganska stora fast ytgående drag.
          Senast ändrad av skogspekka; 2010-07-13, 07:45.
          [FONT="Arial Black"]Gone fishing[/FONT]

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av skogspekka Visa inlägg
            Ska bli intressant att se hur det går / vad du får för resultat.

            Jag "har själv" ett litet vatten där man skulle tro att det inte finns annat än småfisk och ingen bryr sig om att fiska där. Jag besöker detta vatten årligen och får varje år gädda runt 10 kilo och abborre på dryga kilot. Sånna ställen kan vara rena smultronstället för en fiskare. Tänk om man kunde "ringmärka" fisken och se om det är samma man drar upp år efter år Jag har under samma säsong fått stora gäddor och abborrar med varierande längd, så jag vet att det finns fler än en

            Hur som helst du ber om hjälp med fisketeknik. Min erfarenhet säger mig att det kan vara ganska mycket vegetation i sånna vatten, speciellt senare på säsongen när det fått växa till sig. Därför spinnfiskar jag mycket med ytgående beten, typ spinnare, poppers. Problemet kan vara att komma åt fisken om det är ett litet igenväxt vatten och man fiskar i från stranden. Själv använder jag en gummi kanot

            Edit: Ska tillägga att sen jag kom på att det finns större fisk där, använder jag ganska stora fast ytgående drag.
            Tack för tipsen, sitter o väntar på lite svalare väder innan jag beger mig in i skogen. Tänkte ta med ett spinnspö med jigg, mindre drag samt feta jerkspöt med ett par ytgående, grundgående beten. Eventuellt kan jag sno med mig brorsbarnens gummibåt längre fram om det alltför svårt att komma åt

            Kommentera


            • #7
              Fan vad spännande! Hoppas det blir nåt!
              Instagram: mattiasandersson90

              Bara ett kast till...

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
              20 svar
              2 542 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg skyler
              av skyler
               
              Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
              3 svar
              375 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Caben
              av Caben
               
              Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
              0 svar
              104 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg 95nilsson  
              Arbetar...
              X