Alla som vet nått om Svartån bomba här - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alla som vet nått om Svartån bomba här

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alla som vet nått om Svartån bomba här

Jag måste veta allt om Svartån. Arter? När? Var? Hur?
    Tack på förhand för alla oerhört generösa svar som jag kommer att få.
    Mamma sa att jag fick fiska hur mycket jag ville.

I denna å är rekordet på sarv (1.718 kg) och färna (3.430 kg) taget. Även stor potential för grov mört och vimma.
    "Svartån flyter genom västra Östergötland genom Mjölby och Skänninge och mynnar ut i Roxen"

Östanbäcks fiske hyr ut båt och övernattning.

Avståndet från Stockholm till Östanbäck är 25 mil.

Fisket sker främst vid Linköping och Mjölby (Om man kollar igenom fångstrapporterna)

Arter
    mört, färna, sarv, abborre, gädda, lake, braxen, ruda, sutare, vimma
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Kolla med turistbyrån i linköping, dom har lite info om fisket. Har själv bara fiskat i linköpings-delen. Det har varit bra gäddfiske, och vad jag hört ska det vara bra borrefiske också. Annars är väl svartån mest känd för div mete.

Kommentera

Svartåfiske

Vad exakt vill du veta.
        Man kan fiska året runt i Svartån. Ju tidigare på våren man kör desto segare är det (oftast). Dock har man ju fördelan av att vara bland de första för året. Det brukar bli en del fiskare längs ån varje år.
        När vattnet är kallt tycker jag att man gör bäst att sitta längre stunder på varje ställe när man metar färna.
        Längre fram på säsongen är de mer aktiva och då kan man söka dem mer aktivt.

Jag har haft bra sarvfiske redan i slutet av mars när isen fortfarande låg längs kanterna men oftast gillar dessa soliga kvällar i slutet av april maj.

Det roligaste fisket är nog flytbrödsfisket efter färna. Detta kräver dock att det var varmt ett tag.

Beten som jag använder:
        Färna: bröd, ost, räka. ostpasta, skinka
        Sarv: bröd, maggot, majs, ost

Jag bottenmetar oftast men har även fått en hel del på flötmete.

Vart i ån ska man då fiska. Hmm....
        Jag får referera till ett nummer av Sportfiskaren där P-O Johanesson skrev om en av de kändaste sträckorna i ån nämligen Älvestadssträckan. (kan dock inte nummer och år, någon annan som vet?)
        Du kan också gå in på http://www.ostanbackfiske.com/

Där hittar du mer info.

Lycka till!

Jocke MB

Kommentera

hehe teacher, fan jocke har du inget annat för dej om dagarna än att hänga runt skolan och tracka dina små elever ???? hehe,

tårtkalas !
          [FONT=Franklin Gothic Medium]José Cuervo & en kall Corona med en lime[/FONT]

Kommentera

Tackar och bockar för alla svar. Kan början av juni vara något att ha eller måste jag åka tidigare för att ha chans på färna. Annars hade jag tänkt början av april.
            Mamma sa att jag fick fiska hur mycket jag ville.

Kommentera

Har för mej att fiskejournalen hade ett stort repotage om färna och svartån för ett par år sen, kolla på biblan.

Annars kan du kolla CC sportfiskeguide: http://www.cinclusc.com/spfguide/vatten/svartan.htm

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
              20 svar
              2 601 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg skyler
              av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
              0 svar
              136 visningar