Andamanerna 2005 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andamanerna 2005

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Allesandro, var har du fått den informationen från?

Det enda jag snappat upp om Andamanerna har varit via CNN och BBC samt små snuttar via svenska nyheter.

Enligt vad jag läst så var 20% av befolkningen på Car Nikobar ön, där Port Blair ligger enligt samma tidning, döda samt en massa andra tråkigheter.

Hursomhelst så tror jag inte att det blir så kul att åka till ett område med så många döda och så mycket förstörelse.
    Vi ska t.ex. flyga via Chennai/madras och där har de evakuerat 15000 hushåll runt kärnkraftverket då havsvatten strömmat in i verket. Känns snabbt som om det kommer att bli mycket efterverkningar i detta område.
    Om vi får något Visum och Restricted Area Permit är väl också lite tveksamt.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Brittisk, Indisk och Israelisk media, självklart är det inget roligt att åka till ett katastrof område, Chennai är en storstad med Sverige´s befolkning, så jag
      är inte speciellt orolig för en mellanlandning där igen, annars kan man flyga
      via Calcutta. Visum är nog också ett problem, förmodligen vill dom inte ha
      turister utanför PB under ett bra tag.
      Nej, Port Blair ligger på Södra Andamanerna (på engelska heter ön South Andaman Island, söder om denna finns en ö som heter little Andaman och
      norr om South Andaman ligger Baratang och Middle Andaman som jag också besökt samt North Andaman, på dåliga kartor ser det ut som en ö med
      PB längts söderut) och högsta punkt är +300 meter över havet på South
      Andaman, North Andaman har en topp på +700 meter. Car Nicobar är en ö som ligger söder om Andamanerna.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

OK, misstänkte att Port Blair inte låg på Car Nicobar men har inte orkar engagera mig så mycket.

En som ska med hade sin visumansökning inne på ambassaden sedan före jul och han blev uppringd av dem idag. De godkände inga visumansökningar till öarna då de hävdade att nästan inget fanns kvar av dem.

Men det tar väl en vecka eller 2 innan man får någon klarhet i vad som egentligen hänt. Det verkar komma olika informationer från olika ställen.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Vilken lögn, självklart finns det kvar av öarna, infrastrukturen är däremot skadad, flygplats byggnaden har skadats även landningsbanan. Öarna är lika stora som Cypern sammanlagt och
          det bodde +350.000 där.
          Dom vill inte ha dit turister och det kan jag förstå, men ljuga är illa.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

dengrymmekocken

Till alla er som har tankar om att åka till Andamarerna för att fiska i detta sista paradis på jorden som trots allt är ganska oförstört än, passa på gör det nu. Jag var där senast i jan-feb och det finns inget att oroa sig för vad gäller förstörelse från tsunamin inte på dom platser som den vanlige fiskeresenären kan åka till.Dom enda egentliga platserna som där var förstörelse på är Little Andaman och Nicobar (inte tillgänglig för ikkeindier) Vad det gäller fisket i övrigt så är det mycket ooganiserat man måste ha kontakter det finns tex. ingen som säljer utrustning så allt måste man se till att ta med sej själv och tänk då på att ta med det absolut grövsta grejer som finns att få här hemma för här händer det saker som du inte kan tro.Tyvärr så hände det en olycka på Andaman i Port Blair den enda organiserade båten Andaman Hooker exploderade i hamn och försvann i djupet. Inget ont utan något gott detta resulterade i att jag fick träffa 4 glada svenskar på ön Havelock Krille, Thomas vi fick möjlighet att fiska en vecka tillsammans och klämma några trevliga GT och barracudor. Om ni läser detta hoppas jag att det onda i ryggen har gått över Krille. Om det finns någon som är itresserad av detta unika fiske så har jag dom kontakter som behövs både vad gäller priser boende,fisketurer mm. Hör av dig på nätet så ska jag hjälpa dig så du får en trevlig resa till Andaman och en oförglömmlig fisketur.
            Rolf Persson

Kommentera

Bryggan rasade väl på Havelock, hur är det på Neil Island klarade sig bryggan där? Enda chansen att besöka Nicobarerna för utlänningar är att åka med färjan som går ifrån Chennai/Kolkata, ibland så lägger dom till först där och
              då får man inte gå iland.

Kommentera

Owe Shittek(eller hur det stavas) som ägde båten som exploderade i Port Blair har skaffat en ny båt som tydligen står på ett varv nu för att få rätt modifieringar gjorda. Men han skall fortsätta köra på med längre fiskeresor som tidigare.

Dom 2 deckhands som var på båten när den exploderade har klarat sig. Båda hamnade på sjukhus med brännskador + lite annat, men det har blivit bra igen tydligen. Den ena av dem är tydligen några tänder fattigare men det kan man ju ta.

Jag har några jobbarkompisar som funderar på att åka igen nästa vår, själv är man pappaledig och har inga finanser för någon sådan resa. Man får nöja sig med att fiska lite gädda och abborre från sin lilla båt på Umeälven....

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

[QUOTE=Alessandro]Bryggan rasade väl på Havelock, hur är det på Neil Island klarade sig bryggan där? Enda chansen att besöka Nicobarerna för utlänningar är att åka med färjan som går ifrån Chennai/Kolkata, ibland så lägger dom till först där och
                  då får man inte gå iland

Bryggan på Havelock står där den alltid stått och det är samma med bryggan på Niel. Det uppstår alltid en massa prat när en sådan omfattande olycka händer och visst är det så att det hände saker där men eftersom Andamarerna fortfarande har sin mangroveskog kvar så var dom delvis skyddade från vågen. Du säger det själv att man inte får gå iland där man kan inte få visa till Car och Nicobar troligvis för att det finns stora militära aläggningar där (troligvis Bush Sommaresidens)
                  ha det Rolf

Kommentera

Flygbasen norr om flygplatsen i PB är också off-limit för obehöriga.
                    BBC skrev att vågen kom precis när färjan la ut och att piren rasade på Havelock var ingen som omkom där iallafall.
                    Kanske tur att både Neil och Havelock´s bryggor ligger i nordlig riktning, dessutom så skyddar väl korallen Neil?
                    Vad bodde ni på Havelock, jag bodde på ett ställe nära färjeläget som heter Maya.
                    Lite bilder finns här, http://fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=13839
                    Senast ändrad av Alessandro; 2006-06-29, 21:43.

Kommentera

[QUOTE=Da_Moose]Owe Shittek(eller hur det stavas) som ägde båten som exploderade i Port Blair har skaffat en ny båt som tydligen står på ett varv nu för att få rätt modifieringar gjorda. Men han skall fortsätta köra på med längre fiskeresor som tidigare.

Dom 2 deckhands som var på båten när den exploderade har klarat sig. Båda hamnade på sjukhus med brännskador + lite annat, men det har blivit bra igen tydligen. Den ena av dem är tydligen några tänder fattigare men det kan man ju ta.

Jag har några jobbarkompisar som funderar på att åka igen nästa vår, själv är man pappaledig och har inga finanser för någon sådan resa. Man får nöja sig med att fiska lite gädda och abborre från sin lilla båt på Umeälven....[

Trevligt att Owe skall fortsätta för han kan ju detta med fiske på Andaman bättre än någon annan. Vad gäller deckboys så är det verkligen tur att dom klarade sig så bra detta med AH hände precis när gänget från Sthlm skulle ombord var en otrolig tur att det inte inträffade i havet och dom inte fanns ombord: Om dina kompisar behöver någon form av hjälp står jag gärna till tjänst.
                      Umeälven är väl inte att leka med om jag förstått det rätt.
                      Vad gäller din pappaledighet det kostar att ligga på topp eller?
                      mvh Rolf Persson

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                      20 svar
                      2 601 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                      0 svar
                      136 visningar