abborefiske nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

abborefiske nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är sthlms norra skärgård ganska tomt på fisk jmfr med övriga östersjön??

Vad tror ni proffsfiskare! Hur mycket el. lite fisk är det i havet egentligen?

kan det vara så att om man fiskar av ett område på säg 100m x100m så kan just den ytan vara helt tom på fisk???

eller bör det finnas ett visst antal fiskar per hektar över hela östersjön.

Det jag funderar på är just om man står och kastar i flera timmar längs 300m strandremsa och det inte finns en enda fisk som möjligen då
    skulle kunna nappa?

det är sådana tankar jag får ,,att det är helt livöst!

Om jag jämför mot 15 år sedan när jag var liten och följde med pappa ut på havet och fiskade (västerviks skärgård) så fick vi alltid lite fisk
    abborre ,sik ,ibland tom torsk.

Känns väldigt avlägset!!

Någon som kan dementera min dystra bild av läget

Kommentera

Hej Artur jag brukar fiska me levande betesfisk 8-12 cm och jigg ( savagear ) blåsilver o svartsilver,på sommaren så spinner jag in dom i olika tempon men på hösten släpar jag dom längs botten. Betesfisken fiskar jag me oblyad lina på sommaren på ca:2.5 meters djup då kan den simma fritt, men på hösten så blyar jag linan o försöker ha fisken ca:0.5 ovan botten de brukar funka,hoppas de e te någe hjälp för dig tappa int hoppet fiskebroder.
      Vattnet e alltid blött

Kommentera

Tack alla som svarat, låter som att jag ska prova lite jiggar istället för spinnare.

Fortfarande ,,om nån tror sig kunna svara på hur mycket fisk det finns i havet så skulle det vara riktigt kul att få veta. Kanske en helt omöjlig fråga .
        men om någon som fiskat länge med framgång eller använt ekolod mycket som kan ge en kvalificerad gissning.

Det jag funderar på är om man säg fiskar från en båt,,,kastar hela varvet runt ,säg 15 m ut..då har man betat av 700m2 på kanske två olika djup utan napp,,,ska man anse att dessa 700m2 är helt tomma på fisk och åka vidare 300m och börja om ,,,eller ska man tro att det finns minst ett par stycken fisken per 700m2 oavsett var man befinner sig i östersjön. som har sett draget, men inte huggit!

Hur gör ni som får mycket fisk?...Flyttar ni er direkt om ni inte fått nåt hugg efter typ 3 kast eller fortsätter ni att kasta och väntar på att en fisk ska simma in i det område där ni kastar.

Detta handlar ju också om hur stor area fiskar rör sig på ..om dom är statinära eller ständigt på vandring?

många frågor som snurrar nu.

Kommentera

hej artur... ska jag va ärlig så förstår jag inte hur du inte lyckas med att inte fånga fiskar i norrtälje för det är dit ut jag åker om jag verkligen vill ha fisk...ett tips testa runt borgmässtarholmen ute vid kärleksudden brukar va jätte bra där eller om du har bil så kan du ju åka ut till vätö,älmsta eller rådmansö det är bara kolla på eniro efter vikar och sånt + att du kan kolla olika djup med deras sjökort funkar kanon till det..men om du inte lyckas så kan jag följa med dig någon gång efter som jag ändå är rätt mycket där ute...men tänk på en sak får du ingen fisk när du är ute så njut av naturen istället ta vara på kännslan av att va ute i naturen för den finns inte kvar så länge till.....juste under vätö bron går det riks feta borrar lycka till

Kommentera

Hej Artur

du om du verkligen vill ha fisk, bara fisk då vikten inte spelar så stor roll så ska du fiska i mindre sjö.

Fiskarna står mera packade och därmed får man mera fisk. mindre område att fiska av, prova runt vasser och öar om det finns. abborren är en väldigt nyfiken fisk. prova där det blåser mot

men abborre ska man fiska mera på sommaren då det har varit ett stabilt högtryck, de är väldigt känsliga mot förändringar i vädret.

spinnare är nog det bästa för abborre och mindre gädda. testa några kasta då du vevar riktigt långsamt. så långsamt att du precis känner att spinnaren spinner så om du vevar lite sagtare så slutar den. + glöm inte att när du använder spinnare så när du kastat ut så ska du rycka till lite försiktigt så du känner att spinnaren börjar spinna.

Hoppas att de tipsen funkar,

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
            20 svar
            2 587 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg skyler
            av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
            3 svar
            408 visningar