Abboren i skärgården!?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abboren i skärgården!?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abboren i skärgården!?!

Har abboren försvunnit helt eller? Har landställe på fåglarö/stora långholmen och abboren här omkring är helt slut (?) för 2 år sedan kunde man sitta och rycka abbore på mete i timmar och få upp hur mycket man ville! man släppte i var annan eller var tredje och tog bara de som var störst.... Nu har vi suttit på samma brygga i 3 dagar och metat, åkt omkring i skärgården på våra säkra abborställen men allt förgäves.. grannar har sagt det samma!

Så min fråga, har abboren försvunnit eller har ni några bra ställen runtomkring dalarö där ni kan dela med er? kan tänka mig åka lång väg för en abbore om jag ska vara ärlig.. tackar på förhand

Är det Fåglarö en bit ifrån Ornö du menar.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Jajja men, sitter här nu och är sugen på att fiska...

Kommentera

Det är väldigt ont om abborre i södra skärgården liksom i ytterskärgården. Norr om Värmdölandet är situationen lite bättre men fiskarna är färre och mindre än för, säg, 15 år sedan. Vill man ha de riktigt stora borrarna är man hänvisad till de innersta delarna av skärgården, typ Stora värtan. Eller insjöarna då.

Detta är mina erfarenheter av praktiskt fiske (främst mete) men när man träffar på fiskare på sjön och diskuterar detta så verkar många ha gjort liknande iakttagelser. Vissa menar att det är skarvens fel, somliga hävdar att det är överdrivet nätfiske, andra skyller på klimatförändringar... Själv vet jag inte vad jag ska tro om orsaken.

Fast det finns kanske någon här som kan ge andra mer glädjande besked?

Kommentera

Mina mardrömmar har alltså besannats..? Får väl leta mig till innerskärgården för att meta och flugfiska efter abborre d.. =P =)

Kommentera

Jack 91, hela området av Östersjön i omgivningarna där Fåglarö tillhör är det ordentligt dött.
            Känner du en lite äldre man som heter Stig Stålberg som har kåk på Fåglarö.
            Han är fiskevakt i området också. Är en gammal kompis sen barnsben.
            Han har haft huset där sen jag var en knatting och det är alltså ganska länge.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Nah, har säkert hälsat på farbrorn någon gång, men vet inte vem det är. Föräldrarna vet nog!

Jo det är ju rejält dött! I "fladen" som de kallas (de 2 vikarna som finns) där har vi 2 gäddor på ca 80 cm där vi vet var dem står... det är de man får.. åker till ena vassruggen och rycker den ena på fluga, och sen till den andra, sen är det bara att åka hem igen... lite surt om jag ska vara ärlig!

Kommentera

mjo, dessa har man ju hört om.. förjävligt..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                20 svar
                2 587 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg skyler
                av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                3 svar
                408 visningar