Var finns gäddan nu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var finns gäddan nu?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Var finns gäddan nu?

Idag har jag tillbringat daqen i båten i Göteborgsområdet med siktet inställt på att dåjag hittat något hett ställe försöka flötestrolla. Tänkte att vanlig trolling vore ett bra sätt att finna fisken på då jag lite snabbare kan täcka större yta.
    Jag har kört djupt, grunt, sökt av vassvikar där gäddan brukar leka. Men idag fick vi trots flera timmar i båten knappt några fiskindikationer på lodet.
    Dagens väder var lite växlande molnighet, ca 6-10 m/sek 6 grader i luften. Varken betesfisk eller några större. Har ni några käcka tips på vart jag borde börja leta.

Tacksam för svar, Torsten
    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Ursprungligen postat av Tok-Torsten Visa inlägg
    Idag har jag tillbringat daqen i båten i Göteborgsområdet med siktet inställt på att dåjag hittat något hett ställe försöka flötestrolla. Tänkte att vanlig trolling vore ett bra sätt att finna fisken på då jag lite snabbare kan täcka större yta.
    Jag har kört djupt, grunt, sökt av vassvikar där gäddan brukar leka. Men idag fick vi trots flera timmar i båten knappt några fiskindikationer på lodet.
    Dagens väder var lite växlande molnighet, ca 6-10 m/sek 6 grader i luften. Varken betesfisk eller några större. Har ni några käcka tips på vart jag borde börja leta.

Tjänare Torsten! Brukar du köra ngt i Nordre Älv? I sådana fall rekommenderar jag dig att dra förbi de såkallade skärmarna, du kanske känner till dom? Ska iaf vara ett "hett" ställe om du letar gädda.

Peace// Ludde

Kommentera

Leta Gädda

Nej jag har aldrig kört i Nordreälv för att fiska men har paddlat förbi skärmarna. Jag har faktiskt haft ett ganska långt fiskeuppehåll sedan skoltiden, men nu som burgen man har man ju helt andra möjligheter än vad man hade då. Egen båt, trailer och ekolod ger ju nya möjligheter.
      Det började faktiskt förra våren i mitten av maj då jag hade på min drömgädda en riktig best som jag höll på med i 30 minuter innan den valde att stiga av. Sedan dess har jag försökt att få något liknande att hända igen men utan resultat. Jag har fastnat i trekilosträsket och verkar ha svårt att få till det med de större.
      Igår var jag på Sävelången då det är min närmaste sjö och även där som jag fiskade som grabb men inte ens med fördelen av hemmaplan kunde jag hitta några fiskar.
      Kanske skulle testa älven någon gång. Vart finns det bra ramper för isättning?
      Hej Torsten
      Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Nej jag har aldrig kört i Nordreälv för att fiska men har paddlat förbi skärmarna. Jag har faktiskt haft ett ganska långt fiskeuppehåll sedan skoltiden, men nu som burgen man har man ju helt andra möjligheter än vad man hade då. Egen båt, trailer och ekolod ger ju nya möjligheter.
        Det började faktiskt förra våren i mitten av maj då jag hade på min drömgädda en riktig best som jag höll på med i 30 minuter innan den valde att stiga av. Sedan dess har jag försökt att få något liknande att hända igen men utan resultat. Jag har fastnat i trekilosträsket och verkar ha svårt att få till det med de större.
        Igår var jag på Sävelången då det är min närmaste sjö och även där som jag fiskade som grabb men inte ens med fördelen av hemmaplan kunde jag hitta några fiskar.
        Kanske skulle testa älven någon gång. Vart finns det bra ramper för isättning?
        Hej Torsten

Det finns en liten ramp som ligger mellan Göteborgskexfabrik och bron (som E6an) går på. Där finns den bakom något som verkar vara ett dagis eller liten skola. Det är en ramp som räddningstjänsten använder vid träning men är fullt tillåten att använda.

Jag och en kompis tänkte för övrigt testa lite gäddfiske i Sävelången. Har isen släppt helt där nu? Och har du någon bra vik eller liknande där det brukar vara bra med hugg?

Hoppas det ska gå bra för dig!

Kommentera

Fiske i Sävelången

Japp isen har släppt helt nu. Det låg visserligen lite kvar längst in i håvaredsviken igår men den är med säkerhet borta idag. Igår bar de en wobbler som polarn slängde upp på den men den gungade i takt med vågorna.
          Efter gårdagens fiske kanske jag inte skall våga uttala mig längre men varför vara feg. När jag var liten så plockade vi främst mindre gäddor utefter södra sidan av sjön mot Floda till. Där finns en lång fin vass. De få något större gäddor som vi fick tog vi antingen nere vid stationen eller på östra sidan av Nääsbron fram till ågbåtspiren. Resten av sjön har jag dålig koll på eftersom armarna brukade vara rätt stumma efter att ha paddlat från Floda.

Hej, Torsten
          Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Då var det din trailer jag såg vid Nääs igår? - fortfarande kvar vid 4 snåret

Jag kammade också noll igår men generellt sett gäller väl djup runt 4-7m i anslutning till lekvikar vid den här vattentempen och ända upp till 5-6grader. Sen drar leken igång och då kan man även börja söka dem grundare.

Kommentera

Var det du som åkte till norra sävelången i en Blå öppen båt med ClasOhlsson spöhållare? Är du på väg till Lerum igen så får du gärna höra av dig så kan vi kanske göra en tur tillsammans. Skall ut imorgon Skärtorsdag och göra ett försök på förmiddagen då blir det nog Sävelången igen med förhoppning att temperaturen stigit lite och att gäddorna gått in lite grundare.
              Var ute i Söndags i en djup sjö som precis gått upp men där stod både betesfisk och större fisk nere i djuphålorna på mer än 20 meter vilket vi kom på när vi var på väg hem igen, då vi genade över sjön, efter att ha trollat runt och letat fisk på grundare vatten i närheten av lekvikarna.
              Hej, Tok-Torsten
              Senast ändrad av Tok-Torsten; 2009-04-08, 15:49.
              Hej, Tok-Torsten

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
              20 svar
              2 587 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg skyler
              av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
              3 svar
              408 visningar