Jag har de senaste åren mest fiskat från trailerbåt och sällan sjösatt två gånger i samma hamn under samma år. Östkusten, Västkusten, Öresund, Vättern, olika norska fjordar. Har för det mesta bott i båten. Känner mig som värsta "Pappa Taikon" på mina fiskesemestrar.
Största problemet med detta liv är att många marinor man kommer till inte är särskilt turistvänliga. Eller trailerbåtsvänliga överhuvudtaget. Nedan några mycket vanliga problem:
Låt oss anta att jag vill åka till Stavanger och sjösätta min egen 1200-kilos trailerbåt och börja fiska. Eller Karlskrona. Eller Esbjerg. Eller Härnösand. Går det? Inte en susning i dagens läge! Jag efterlyser en lista på alla turistvänliga ramper i Norden, med GPS-koordinater och kvalitetsklassificering. Finns det redan någon eller måste vi börja bygga en i form av "wiki"? Var gör man i så fall det smidigast, här eller i form av en särskild hemsida?
Största problemet med detta liv är att många marinor man kommer till inte är särskilt turistvänliga. Eller trailerbåtsvänliga överhuvudtaget. Nedan några mycket vanliga problem:
- Servicebrygga saknas, dumpa båten rakt ut bara. Sen tar vinden eller strömmen båten, så att man sitter i pisset, ifall man inte genast kan hoppa ombord och starta motorn
- Rampens existens hålls hemlig, finns inte på turistkartor
- Kedja, bom eller informellt hinder, t.ex. gammal eka, blockerar rampen, trots att dyr rampavgift begärs. Utomsocknes göre sig icke besvär...
- Hamnens planlösning är inte byggd för att ett 12-meters ekipage med bil och trailer ska kunna köra in, vända och backa
- Det är flera hundra meter mellan rampen och parkeringen
- Rampen är för brant, för långgrund eller för kort för att kunna användas av havsgående båtar
- Etc
Låt oss anta att jag vill åka till Stavanger och sjösätta min egen 1200-kilos trailerbåt och börja fiska. Eller Karlskrona. Eller Esbjerg. Eller Härnösand. Går det? Inte en susning i dagens läge! Jag efterlyser en lista på alla turistvänliga ramper i Norden, med GPS-koordinater och kvalitetsklassificering. Finns det redan någon eller måste vi börja bygga en i form av "wiki"? Var gör man i så fall det smidigast, här eller i form av en särskild hemsida?
Kommentera