Trailerbåtsramp wiki - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailerbåtsramp wiki

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trailerbåtsramp wiki

Jag har de senaste åren mest fiskat från trailerbåt och sällan sjösatt två gånger i samma hamn under samma år. Östkusten, Västkusten, Öresund, Vättern, olika norska fjordar. Har för det mesta bott i båten. Känner mig som värsta "Pappa Taikon" på mina fiskesemestrar.

Största problemet med detta liv är att många marinor man kommer till inte är särskilt turistvänliga. Eller trailerbåtsvänliga överhuvudtaget. Nedan några mycket vanliga problem:
    • Servicebrygga saknas, dumpa båten rakt ut bara. Sen tar vinden eller strömmen båten, så att man sitter i pisset, ifall man inte genast kan hoppa ombord och starta motorn
    • Rampens existens hålls hemlig, finns inte på turistkartor
    • Kedja, bom eller informellt hinder, t.ex. gammal eka, blockerar rampen, trots att dyr rampavgift begärs. Utomsocknes göre sig icke besvär...
    • Hamnens planlösning är inte byggd för att ett 12-meters ekipage med bil och trailer ska kunna köra in, vända och backa
    • Det är flera hundra meter mellan rampen och parkeringen
    • Rampen är för brant, för långgrund eller för kort för att kunna användas av havsgående båtar
    • Etc

Låt oss anta att jag vill åka till Stavanger och sjösätta min egen 1200-kilos trailerbåt och börja fiska. Eller Karlskrona. Eller Esbjerg. Eller Härnösand. Går det? Inte en susning i dagens läge! Jag efterlyser en lista på alla turistvänliga ramper i Norden, med GPS-koordinater och kvalitetsklassificering. Finns det redan någon eller måste vi börja bygga en i form av "wiki"? Var gör man i så fall det smidigast, här eller i form av en särskild hemsida?
    Senast ändrad av Fis-Herman; 2009-03-15, 00:02.
    Fyra Gulp och en Rom & Cola
    Besök min fiskeblogg

På forumen lär det inte komma fram mycket om ramper, själv har jag listat via satelitfoto hundratals ramper runt sverige och vänern vättern. Jag försökte få hjälp med status och bilder på dessa på 5 olika platser på nätet, resultatet blev 2svar.
    Så på min sida kommer man att kunna se ramper från orust till strömstad dessa kommer att så småningom finnas med fullstatus och bild vissa finns bilder på redan. Övriga ramper vi fått fram kommer inte att redovisas då intresset verkar vara lågt bland fiskare på forumen.
    Så lycka till med ramper i landet, i mitt område skall dom hållas aktuella samt info var man kan bo äta m.m. om man kommer som turist oh vill fiska i området.

mina utlagda ramper finner du på http://www.hobbyfiske.se kolla under övrig service i menyn
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Jag tror tyvärr du har rätt. Frågan är om det blir bättre om man bygger nån slags Wiki? Kan man ragga en handfull personer på olika forum så har de provat kanske tio ramper var. Det blir 30-50 platser, alltid en början. Men det torde finnas tusentals i Norden, vissa turistanpassade, andra inte.
      Fyra Gulp och en Rom & Cola
      Besök min fiskeblogg

Kommentera

Problemet är att många hellre vill ha än att ge. När jag sökte hjälp var det däremot många som hörde av sig var dom ville att jag skulle visa ramper då dom tänkt fiska i vissa områden, det vore ju ok att hjälpa dom med. Men då det visade sig att flera bodde i städer där jag ville ha status på ramper så var det ingen av dessa som ställde upp med den informationen fast den finns nära dom.

Samma är det med fiskeplatser varför har många så svårt att dela med sig tror dom det nästa dag står 100 personer där och fiskar tomt, jag har fått rådet att ta bort dom platser vi visar på vår sida för det kan vara någons lilla drömplats som blir utpekad och då kan man göra någon ledsen. Mer patetiskt kan det knappast bli, min målsättning är att få fler att gilla hobbyn och på detta viset hjälpa dom så långt det går, men det verkar ogillas av en hel del med tanke på mail jag fått. Många verkar ha inställningen att man inte skall hjälpa andra utan sköta sitt och kanske skryta om fångster på något forum, bara man slipper dela med sig av sina platser m.m..

Kommentera

http://www.myfishmap.com/ verkar det röra på sig lite nu om ramper folk har börjat lägga ut, kolla under fiskekarta

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
          20 svar
          2 601 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg skyler
          av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
          0 svar
          136 visningar