Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har fiskat lite på näsfjärden (östra mälaren) under hösten och det har gått rätt trögt för mig oxå de senaste vändorna, sist hade jag dock 2 kontakter med lite kralligare fiskar. Båda dessa var över 5-6 meters vatten, inne i grundvikarna och uppe på grunden har det mest blivit mindre fiskar.
    Men det har vart verkligt trögt i höst. I torsdags hade jag en 7-8 följare och ett antal väldigt försiktiga napp, mycket försiktiga fiskar. Mot skymningsdags vart det lite mer aktivitet.
    När drar vi?

Kommentera

Inte illa!

Ursprungligen postat av big catch Visa inlägg
      Det kom upp en 12 +are idag på sigtunas gädd km.

En 12:a...galet kul.Vart tog du den och på vad?

Sällskap nån dag så är det bara hojta till..

Kommentera

Fiske runt Strängnäs...

Hej!
        Om du fiskar runt Strängnäs så kan jag rekommendera att du åker mot Strängnäsbron och tester, precis efter den så finns det ett ställe som brukar kallas för "branten", där brukar det levereras riktigt fin fisk på ungefär 4,7m djup.
        Om du ngn gång fiskar i Båven så finns det även där ett ställe som kallas för "ruggen", där brukar det kunna stå fin gös på sommaren!

Det är bara att kämpa på!!

Kommentera

HAHAHAHAAHAHAHAHAA
          Fish ON!!!
          www.teamtrogdor.se

Kommentera

Vad är det för vattentemp i Mälaren?
            Jag har de sista turerna gått över till pelagisk trolling på 6-12 m djup. Jag har fått fisk mellan fem till nio kilo på stora wobbler. Vattentempen har varit runt 8 grader ca.
            Leta upp fiskstimmen och trolla i närheten av dem.
            Det fungerar för mig i alla fall.
            //C
            http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av bjornebrygg Visa inlägg
              Tjenis.
              Tänkte kasta ut en tråd och höra om det är fler som har trögt fiske i mälaren??
              Själv har jag väldigt svårt att hitta "större" fisk.

Ser fram emot en dialog

Hej Jonas Löwing; Gäddfisket, när det gäller riktigt Stora Gäddor, är kanske inte lika bra i Mälaren som det var för 30 - 50 år sedan. Idag är det betydligt fler topputrustade, målmedvetna och skickliga Gäddfiskare som fiskar gädda ofta än vad det var förr. Det är glesare mellan 14-kilos Gäddorna idag. Få Gäddor över 13 kilo rapporteras, men det har fångats betydligt fler Gäddor över 10 kilo i år än vad det gjordes för bara fem år sedan.

Förr skyllde Gäddfiskarna de uteblivna fångsterna av Stora Gäddor i Mälaren på syrekrävande giftutsläpp från Fermenta. Det var därför som så få 13+ Gäddor fångades i västra Mälaren. Idag skyller ofta yngre Gäddfiskare uteblivna fångster på att det är alldeles för mycket "guidebåtar" överallt som är ute på vardagarna och rensar de bästa Gäddområdena från Stora Gäddor.

För att lyckas med bedriften att regelbundet fånga Stora Gäddor måste man vara ute och fiska ofta på sina vatten. Det gäller att lära sig var de Stora går och följa dem från den ena månaden till nästa och från årstid till årstid. Man måste lära sig vilka bytesfiskar de präglas på att fånga och försöka hitta något liknande bete eller beten i sin fiskebox för att locka de Stora Gäddorna till hugg.

Jag trodde att du ägnade dig mest åt trolling efter Gös i Strängnästrakten. Därifrån har jag inte sett så många stora Gösar rapporterade via mail och telefon som de som fångats på Hovgårdsfjärden, Södra Björkfjärden, Prästfjärden och Norra Björkfjärden. Här ute på frivattnet har Gösfisket bara blivit bättre år från år. Under de närmaste 5 - 8 åren kommer Gösfisket att bli ännu bättre. Yrkesfiskarna förväntar sig en Gösexplosion när förra årets och årets gösungar når fångsttillåten storlek. Personligen tycker jag att Gösminimimåttet i Mälaren med omedelbar verkan ska höjas till 50 cm för att få starkare och viktmässigt större årsklasser i framtiden. Då blir Gösen ännu trevligare och mer spännande att fånga med drag, jigg, pimpel och wobbler.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              Senast ändrad av Old Firehand; 2008-11-04, 18:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                Vad är det för vattentemp i Mälaren?
                Jag har de sista turerna gått över till pelagisk trolling på 6-12 m djup. Jag har fått fisk mellan fem till nio kilo på stora wobbler. Vattentempen har varit runt 8 grader ca.
                Leta upp fiskstimmen och trolla i närheten av dem.
                Det fungerar för mig i alla fall.
                //C
                På ekoln så ligger tempen på ca 6 grader!

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Fiskar också på mälaren ungefär en gång i veckan (Enköping. Har haft otroligt segt fiske nu i höst. På sommaren/försomamren tar vi 10st+ varje tur. Nu i höst så är det bästa resultatet 7 upp, men har varit 4-5 turer med 1 eller 0 upp =(. Ska erkänna att vi fiskar mest grunt 2-3 meter i olika vikar/grynnor. Så vet inte om våra ställen är kassa eller om man är värdelös fiskare. Hösttips någon???
                  Senast ändrad av gäddZE; 2008-11-05, 21:04.
                  BoC Fishing

Kommentera

Hej.
                    Tack för det inlägget Oldfirend.

Det som känns frustrerande med mälaren är att jag fiskar och fiskar efter stor fiske men det levereras alldeles för lite stor fisk kring Strängnäs trakten, med stor fisk menar jag över 5 kilot här. Vet inte hur många timmar på trolling, mete, kast osv jag har lagt ner på alla dessa år men det kommer inte upp så många. Sammanlagt har det väl tagits ett 10tal över 5 kilo på dom närmaste åren, IG enligt mig.
                    Största som jag har tagit är 9.9, men det var en lekmadam.

Du har så rätt så rätt, jag är ett trolling freak Jag håller med dig med Gösmåttet, väldigt mycket "liten" gös tas upp i onödan. Vi har haft extrem mycket Gös dom senast 2-3 åren här utanför och minimimåttet borde höjas. Specielt nu när gösfile ligger på 300kr/kilo eller vad det nu är, sjukt dyrt. Detta medför att många börjar fiska här ute och måna "onödiga" fiskar går till spillo.
                    Fish ON!!!
                    www.teamtrogdor.se

Kommentera

Hej Cole.

Jag var ute i Lördags och det var stora skillnader i vattentemp. Precis utanför Strängnäs låg tempen på ca 6-7 C. När jag sedan åkte ca 1km utanför Strängnäs låg tempen på 3C, kändes som tuffa förhållanden. Jag gör ett nytt försök i helgen och är det väl f.. om det inte ska smälla i groddhavet!!!
                      En rapport på detta kommer, kommer troligtvis innehålla blandade känslor
                      Fish ON!!!
                      www.teamtrogdor.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                      20 svar
                      2 574 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                      3 svar
                      395 visningar