Mälaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mälaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cogo Visa inlägg
    Kan lugna dig OF att det är inte 10kg vi snackar om, han menar att vi fick fler än 10 stycken varje gång. 10 kilos är bara en dröm för oss än så länge. Vi är fortfarande amatörer när det gäller stora gäddor. För några år sedan när vi började fiska så var det skeddrag och spinnare som gällde, då var man glad om vi fick 3-4 fiskar (abborre+gädda). Sen ett år började vi med stormjiggarna och började få fler fiskar, dock inga större. Förra året så var det zalt som gällde och vi fick någon större då och då. Förra vintern så såg vi bla Gäddfeber och blev helt sålda på jerkfiske. Så vi beställde varsitt Strike Pro Contactspö och amba 5601jb. Vi började köra med jerkbaits och lite större drag för spinnfiske i år och mängden gäddor runt 3-4kg och även några över har fångats. Dock så är vi inte de bästa att hitta de riktigt stora, tycker inte enköpingsgäddorna är lika tjocka som alla andra. VI har fångat några som varit en meter men alla dom har vägt runt 6kg. Jobbigt att se andra som fångar lika långa gäddor men alltid väger 2-3kg mer. Men med tanke på utvecklingen av vårat fiske genom åren så kommer vi säkert komma till 10-kilosarna någon gång.
    Hej Mikael "Cogo" Öberg; Och jag som trodde att ni hade Zarah, Pelle Karlssons syrra på Cykelhörnan med er i båten och visade var de Stora Gäddorna smyger omkring. Hon var en hejare på att fånga Gäddor utanför Enköping med sina gulgröna Heddon "Lucky 13" för inte allt för många år sedan. Idag har hon har väl gift sig, fått barn och lämnat Gäddfisket....

Gäddor upp till 10 kilos vikt ska inte vara några större problem att få för dig som fiskar ofta i Mälaren utanför Enköping. Det gäller bara att själv hitta nya, "egna" platser och låta bli att fiska där alla andra ligger och bankar och nöter med sina jerkbaits. De Stora Gäddorna lär sig fort och blir snabbare krokvana än de små. Det är därför som de lyckats bli stora! I hårt fiskade vatten som Mälaren är mina tips att du fiskar där varken du eller någon annan kan tro att de Stora står. Kör du på samma platser, med samma beten och samma teknik som alla andra minskar dina chanser att fånga de riktigt Stora Gäddorna, de Gäddor som många drömmer om, men som få lyckas fånga.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Kommentera

Tjena Oldie.

Tack för tipsen, får nog komma och besöka dig i butiken. Behöver nog lite mer grejor i min ständiga jakt att utvecklas
      Fish ON!!!
      www.teamtrogdor.se

Kommentera

Vi var två som körde vertikal fiske i helgen!

Summan blev 14 gäddor, ca 30 abborrar 3-6 hg,2st gösar 2,0+2,4 kg!

Ljupet var 10m+ så alla gäddor är inte inne på grunt vatten

Kommentera

Ursprungligen postat av bjornebrygg Visa inlägg
          Tjena Oldie.

Tack för tipsen, får nog komma och besöka dig i butiken. Behöver nog lite mer grejor i min ständiga jakt att utvecklas
          Hej Jonas; Du är alltid välkommen som besökare hos min webshop www.trumman.com. Här hittar du beten som fångar Gös, Gädda, Lax och Öring eller vilka andra fiskarter du vill få nya rekord på.

Rätt djup för bottentrolling i Mälaren kan vara allt från 3-4 m och ner till 15-17 m. Sök långsamt av kanter och branter runt grynnor och utskjutande uddar. Glöm inte att det är "lååångsaam" bottentrolling eller jigfiske nere på botten som gäller just nu i november och december om det är Gös du är ute efter. Gösen är en ovanligt långsam och ganska klumpig jägare.

Använd ekolodet och studera områdena runt och utanför grundtopparna. Där du hittar 3-4-5-6 eller fler bananer samlade på botten, där ska du presentera ditt bete gång på gång över samma fläck tills du känner en eller flera korta stötar mot wobblern eller jiggen.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand

Kommentera

Hej igen.
            Jag är precis hemkommen från Prästfjärden och det vart noll fisk igen, fattar inte vart dom är!!?? Fick en tröstfisk utan för strängnäs, men det är fortsatt stendött. Någon som har fiskat utanför Stallarholmen(kolsundet) och ut i prästfjärden på sistånde?? Behöver all hjälp jag kan få för att hitta fisken!!!
            Fish ON!!!
            www.teamtrogdor.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Jonas Löwing; Gäddfisket, när det gäller riktigt Stora Gäddor, är kanske inte lika bra i Mälaren som det var för 30 - 50 år sedan. Idag är det betydligt fler topputrustade, målmedvetna och skickliga Gäddfiskare som fiskar gädda ofta än vad det var förr. Det är glesare mellan 14-kilos Gäddorna idag. Få Gäddor över 13 kilo rapporteras, men det har fångats betydligt fler Gäddor över 10 kilo i år än vad det gjordes för bara fem år sedan.

Förr skyllde Gäddfiskarna de uteblivna fångsterna av Stora Gäddor i Mälaren på syrekrävande giftutsläpp från Fermenta. Det var därför som så få 13+ Gäddor fångades i västra Mälaren. Idag skyller ofta yngre Gäddfiskare uteblivna fångster på att det är alldeles för mycket "guidebåtar" överallt som är ute på vardagarna och rensar de bästa Gäddområdena från Stora Gäddor.

För att lyckas med bedriften att regelbundet fånga Stora Gäddor måste man vara ute och fiska ofta på sina vatten. Det gäller att lära sig var de Stora går och följa dem från den ena månaden till nästa och från årstid till årstid. Man måste lära sig vilka bytesfiskar de präglas på att fånga och försöka hitta något liknande bete eller beten i sin fiskebox för att locka de Stora Gäddorna till hugg.

Jag trodde att du ägnade dig mest åt trolling efter Gös i Strängnästrakten. Därifrån har jag inte sett så många stora Gösar rapporterade via mail och telefon som de som fångats på Hovgårdsfjärden, Södra Björkfjärden, Prästfjärden och Norra Björkfjärden. Här ute på frivattnet har Gösfisket bara blivit bättre år från år. Under de närmaste 5 - 8 åren kommer Gösfisket att bli ännu bättre. Yrkesfiskarna förväntar sig en Gösexplosion när förra årets och årets gösungar når fångsttillåten storlek. Personligen tycker jag att Gösminimimåttet i Mälaren med omedelbar verkan ska höjas till 50 cm för att få starkare och viktmässigt större årsklasser i framtiden. Då blir Gösen ännu trevligare och mer spännande att fånga med drag, jigg, pimpel och wobbler.
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              www.trumman.com
              Som du säkert vet så är det inte "guidebåtar" som rensar, dom släpper tillbaka all fisk,yrkesfiskarna har ju till yrket att ta all fisk eller hur!!! har själv sett dom vittja sina nät.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Hallå, ska själv ut snart bort mot Ekerö och Södra Bjökfjärden. hör av mig senare om resultat och fångst möjligheterna. Har vait där tidigare men det har inte varit någon höjdare. Hoppas på bättre resultat nu iom att man har egen båt och ska lägga ner mer tid på fiske än vad man gjort tidigare, återkommer som sagt med rapporter..hälsningar Glizz

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                20 svar
                2 574 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg skyler
                av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                3 svar
                395 visningar