Gäddfiske i Hjälmaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske i Hjälmaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfiske i Hjälmaren

Hej på er!

Jag och 2 kamrater har precis sjösatt vår båt i småbåtshamnen i Örebro
    och tänkte ge oss ut på Hjälmaren för att jaga gädda. Men vi är alla nybörjare på Hjälmaren. Jag har Googlat och sökt här på FS. efter lite bra ställen att hitta fin gädda på men jag har inte hittat särsklit mycket vettig info. Skulle vara kanon med lite tips om fiske i Hemfjärden och Mellanfjärden så vi slipper åka så långt varje tur, men självklart ska vi till StorHjälmaren ibland också.

Alla tips emottages tacksamt!

Just det, Det är Jerkbait som gäller!

Mvh Rickard

Kom igen nu!

Det måste finnas massor med duktiga fiskare som vet vart man hittar gammelgädda i hjälmaren!

Alla tips mottages tacksamt.

Kommentera

Måste väl fungera med vilka vass som helst? Vilka vikar som helst, oså vidare? =)

Iallafall för fisk, sen om dom stora gömmer sig där vetefan

Kommentera

Precis testa längs vasskanterna=) Det gör alltid jag=) Och ja har fått en del stora med.
        En kackerlacka med diamanter är ändå en kackerlacka!!

Kommentera

Jo det e klart, men vasskanterna är ju ett ganska generellt tips. Jag önskar nån hade några lite mer specifika spots att rekomendera. Jag läste någonstans att Flatviken var bra, så det är väl bara att ge sig ut och utforska sjön!

Skitfiske på er alla!

Kommentera

Hemfjärden är väldigt grund så att ge sig in med båt där är verkligen inte att rekommendera. Hela sjön är riktigt lömsk med grund och stenbumlingar precis överallt. Åk leden genom hemfjärden och börja utforska i mellanfjärden istället för där är nog risken något mindre att få propellern sönderslagen. Glöm dock inte att ta det väldigt piano även om lodet visar att det är typ 10 m djupt för rätt var det är så går man på en sten i alla fall. Lycka till.

Kommentera

Flatviken är "mitt" hemmavatten. Bra med gädda från islossning tills vattnet blir för varmt. Upplevt att fisket blivit lite sämre sista åren dock. Yrkesfiskaren har 3-4 fasta redskap liggande så det bidrar säkert lite. Dottern fick en 9+ i våras.

Norrsidan har flera bra vassvikar men mycket sten. På våren är det bra i viken väster om Lindön. Grunt men nästan ingen sten. Viken nära Nastagrundet är populärt på våren.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Gå in på www.ekuriren.se och deras fisketävling, han som leder gäddligan tog en 9.0-kilosgädda i Östra Hjälmaren, om det nu kan vara till nån hjälp.
                "Ska du bajsa så får du göra det på land, inte i båten"

Kommentera

Tack för tipsen.

Att det finns gott om sten har vi redan upptäckt...
                  Nästa tur går nog ut till storhjälmaren, tycker att Norrsidan ser fin ut på sjökortet. Men även flatviken ser ju lovande ut. Men jag tycker att hemfjärden och mellanfjärden känns lite sunkiga, men nog borde det gå att hitta gädda där också. Blir nog en sväng i helgen om det inte blåser alltför mycket.

Kommentera

Kört en del i hemfjärden, öster om Essundet i sommras, lyckades med tre snipor totalt! Sjukt mkt sten som sagt, framför allt i vasserna. Skuller hellre testa Mellanfjärden. Det sägs också att det går nån riktigt stor gädda vid bron i hemfjärden (östra Essundet) kom gärna med lite info om du klipper några grisar i helgen, skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    396 visningar