Hjälmaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälmaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälmaren

Hej..

har nyss skaffat stuga i närheten av hjälmaren, men är helt ovetande om dess fiske..

någon som har erfarenhet av detta vatten och vill dela med sig av den kunskapen så vore jag tacksam..

mvh//jonatan

Ungefär vart vid Hjälmaren ligger stugan?

Kommentera

Rätt nära örebro...smedshagen heter området...

Kommentera

Hej, hopp.. Här finns en Örebroare.. Något speciellt du vill veta? Nu är jag mest inriktad på "slöfiske" men något har man ju snappat genom åren..

Hjälmaren närmast Örebro kallas hemfjärden och är väldigt grund och dyig. Olämplig för det mesta fisket. När man sedan passerar Ässön kommer man till mellanfjärden och den är något djupare. Kring 2m. Där finns gös och de vanliga insjöfiskarna.

Om vi sedan stävar igenom Björkösundet kommer vi ut på storhjälmaren. Gädda, gös, ål, lake. I stort sett allt utom laxfiskar. Jo, en o annan regnbåge som simmat ut från Svartån.

Ska du ha båt i Hjälmaren så måste du ha sjökort. Otroligt mycket sten och grund. Hade bottenkänning fyra helger i rad i somras trots att det är mina hemmavatten. Båtuthyrning finns i Hampetorp.

Fiske från land är svårt pga att det ofta är långgrunt vid kanterna och en hel del vass.

Titta gärna in på min hemsida. Inte så mycket fakta men lite inspiration. www.nollsex.se

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
        20 svar
        2 574 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg skyler
        av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
        3 svar
        395 visningar