Gäddtrolling i södra Fryken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddtrolling i södra Fryken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddtrolling i södra Fryken

Hejsan!

I helgen tänkte jag och några kompisar att prova gäddtrolling i Fryken. Vi lägger i vid Äng tänkte jag. Nu undrar jag om det är någon här som har kunskap om ett lämpligt område att trolla vid. Jag känner till områdena i södra delaran ganska bra så om ni kunde förklara (typ inloppet norsälver, frykenbaden, hagudden etc) vore det kanon!

Helst skulle jag vilja hålla mig i södra delen så vi slipper åka så långt med båten innan vi kan börja. Mitt kort till kartplottern har tyvärr int emed fryken så jag får klara mig med ekolod.

Sedan är jag intresserad av om jag ska använda mig av djupriggarna eller ha alla på pulkorna (ja, jag är nybörjare och har inte koll på om riggarna ska användas vid gäddtrolling ) samt vilken hastighet som är lämpligt. Vart köper jag sedan fiskekortet?

Hoppas ni kan hjälpa mig att börja mot gäddtrollande i fryken på ett bra sätt

//A
    Senast ändrad av Andrebjarn; 2008-10-02, 09:19.

Ingen gäddfiskare som kör södra Fryken online?

Kommentera

Hej kan tyvärr inte hjälpa dig något angående Fryken. Men jag har kört en del i Grumsfjorden den sista tiden, och de flesta gäddorna håller sig lite på djupet, så mitt tips är att hitta det rätta djupet och använda dig av djupriggarna många ser jag på ekolodet som står på ca: 10m. Så Mellan 5-10m tror jag är lämpligt nu, i alla fall av mina erfarenheter Hoppas du/(vi) kan få detta "bekräftat" av någon erfaren storfiskare

Kommentera

Hej!
        Du verkar ha lite koll på platserna redan.Vet inte riktigt hur du vill ha de platser du beskriver förklarade. Jag skulle om jag vore er satsa på pelagfiske och ganska centralt i sjön. Vill ni testa på grunden så är de nämna platserna bra. Reka med ytgående beten (eller utan beten) grunden mha ekolodet och få en uppfattning om topografin. Det säljs också fiskekort hos båtklubben i Kil. (Har dock inget numnmer att hjälpa dig med).
        Vore jag dig skulle jag hoppa djupriggarna och endast köra paravaner. Ytgående beten och ned till 4 meter.

OKQ8 på Storgatan säljer fiskekort. 50 kr för dagskort trolling.

Kommentera

Delade meningar om jag ska använda djuprigg eller inte alltså... Jag får se hur jag gör med det då. Ingen annan som vill tycka till om djupprigg eller inte?

Vad gäller fiskeplats så är jag intressserad av bra områden i södra delarna av Fryken. De områden jag nämnde var mer som exempel på hur områdena kunde förklaras. Själv har jag inte en aning om dessa områdena är bra för gäddfisket eller inte...

Det får bli okQ8 för trollingkortet.

Tack tack för era kommentarer!

Kommentera

Jag skulle också tipsa om att köra i norra delen. Uppe mot farleden till mellanfryken finns fina områden med ca 2-10 meters djup (att betrakta som grund i Fryken). Svårt att delge exakta positioner.

Äger själv djupriggar. Följer dock aldrig med på fryken. De flesta av mina vänner fiskar heller inte djuprigg på fryken. Finns stora gösar dock och så här års kan djupriggarna ha sin plats om gösarna tilltalar?

Kommentera

Hej Danne!

DÅ lämnar jag oxå djupriggarna hemma. Räknas det som mellanfryken norr om Nilsbybron?

Sett från Hagudden, ungefär hur långt norrut härifrån kan jag börja trolla (eller kan jag börja redan innan)? Ska jag gå i mitten av sjön eller mer mot någon av kanterna?

Vet du om det finns någon lämplig iläggningsplats där uppe?

Tack för all hjälp

//A

Kommentera

Hagudden ligger i mellanfryken btw (se karta på eniro.se). Mellanfrykens fiskekort börjar norr om hagudden. Är inte helt hundra på positionerna. Lite spelrum får man "lov" att ha. På fiskekortet för nedre fryken kan du fiska upp till hagudden.
                Har du en tung båt/dålig trailerbåt så skulle jag sjösätta vid Äng. Annars finns det en ramp i Norsälven. Om du kör över bron till norsälven så ligger den direkt på vänster sida. Då kommer närmare alla hetare ställen.

Skulle jag ut i helgen så skulle jag satsa på området kring norsälven och norröver. Östra sidan anser jag vara bättre än västra.

PM:a mig så kan jag ev delge saker som jag inte kan i det publika rummet.

Kommentera

...och så har jag provat at trolla på fryken oxå. Jag och två kompisar som är ännu mera nybörjare på trolling åkte ut vid lunchtid. Vi körde efter goda råd från Danne (Tusen tack btw!) och efter en halvtimme får vi upp första gäddan. En liten rackare. Typ en timme sedan kommer den andra. Större men inte stor. Lagomt att det typ en halvtimme senare ringer på mobilen kan jag se att ett av spöna står fint böjt. Jag slänger på luren å börjar veva. I början verkade det lungt men sen kunde jag konstaera att det var nåt ganska stort. Efter några minuter ser jag något som går genom ytan typ 20 meter bakom båten. Det gäddhuvudet var (enligt mina mått mätt) grymt stort och jag hojtar till ena kompisen att göra sig redom med håven. Pulsen rusade då uppåt 170 När jag får in den till kanten ska han plocka upp den. Han drar håven underifrån för att ta fisken men konstaerar då att fisken är så stor att den bara lägger sig rakt över håven. Vi får helt enkelt inte ner fisken. Den sprätter till och kommer till slut loss och drar iväg.. Vi snackade lite om hur vi borde ha gjort. För det första tror vi att det underlättat om vi stoppat motorn (med tanke på att den var så stor, "vanliga" funkar bra med fart) och sedan att håvningen skett underfrån-bakifrån. Sedan kanske vi skulle ha drillat fisken mer så att den blivit riktigt trött. Vad tror ni om det???

Efter att vi alla tre sett fisken på nära håll och under relativt lång tid uppskattar vi att den åtminstone bör ha legat runt 8-10 kg, så det var en fin baddare...

En fråga till alla storgäddfiskare: Hur plockar nu de stora gäddorna och med vad? Underifrån/bakifrån eller ? Med krok eller håv?
                  Senast ändrad av Andrebjarn; 2008-10-05, 21:25.

Kommentera

Gälgrepp eller en stor knutlös håv.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 574 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    395 visningar