Fiske i Tyresö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i Tyresö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av gäddfiske Visa inlägg
    Hej, jag bor i Tyresö utanför stockholm och jag undrar om det är någon som vet hur det är med fisket i tyresö?...vilka sjöar ska man fiska i, vilka arter som finns och annat som kan vara bra att veta...jag har inte tillgång till båt så det är landfiske som gäller för min del.
    Tackar på förhand.
    Hej David Risberg; Jag ser att du bor på Tyresö. Förr fiskade jag både Gädda, Gös och Havsöring runt Tyresö när jag bodde i Bollmora. I skärgården brukade en kompis och jag fiska Gädda i Breviksmaren, Dyviksmaren, i Napoleonviken på Ägnö, vid Jäknekobben utanför Tyesö Brevik och runt Härsö.

Jag hade själv en liten roddbåt med en 4-hästars Evinrudemotor i Långsjön och från den båten fiskade jag Gädda och Gös i Drevviken, Flaten och Långsjön.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Kommentera

Hyra båt drevviken

Ursprungligen postat av Michel Visa inlägg
      går tyvär inte att hyra båt i drevan. i alby sjön har jag fått en 5a, det är det strösta jag fått där
      Hej, kolla med sjökantens kiosk vid det så kallade krokodilbadet, dom hyr ut båtar, men har lite begränsade öppettider.
      Ligger längst ner på hagtornsvägen vendelsö-sågen om du åker kommunalt.
      Fiskar sällan i drevviken själv annat än från isen, men gös abborre och gädda är det relativt bra fiske på i sjön.

mvh.
      /qcn

Kommentera

F.låt Elanen,,,, Min Mormor talade alltid om Trollstrommen,då min morfar friade till min mormor typ 1920.
        Så det riktiga namnet e Gammelstrøm, inte Trollån.
        Beklagar felet.

Kommentera

Jaa,,, vet ,,,skicka fel,,,ha ba haft data i en månad. Ro'okie

Kommentera

okej, men då vet jag vart det är, tack!

Kommentera

alby sjön e rätt grummlig. så skulle rekomendera starka klara färger på woblers. långsamt invvev och många samt långa vev stopp

Kommentera

Okej tack allihopa för tips och annat...idag var hade jag hyrt båt och rodde ut på albysjön med lite beten på släp, jag prövade att stanna på vissa ställen och bara kasta och så rodde jag drag...inte för en jag var på väg hem kom ett hugg, jag tog vägen runt öarna som ligger i mitten på sjön efter tips som jag fått här och då böjde sig spöt, jag gjorde mothugg å då va fisken borta...synd men nu vet jag i alla fall att det finns fisk och jag vet ungefär vart man ska leta...men om jag ska pröva fiska gädda i långsjön där jag inte kan få tag på båt finns det då något ställe som fungerar bra från land, gärna nära gammelström?

Kommentera

Jag vet att det blir ganska många frågor men i min jakt på gädda så behöver jag svar...finns det nån som skulle kunna lista dom tre bästa fiskeplatserna i hela tyresö, både i sjö och skärgård, och är det någon som har fått fisk från bron ut till notholmen?
                  Senast ändrad av gäddfiske; 2008-10-06, 19:00.

Kommentera

Lånar denna gamla tråd ett slag.
                    Är själv nyinflyttad till Tyresö och bor nära Tyresö-Flaten.
                    Har nu varit ute 5-6 kvällar men inte fått en ynka fisk. Kört med klassiska Abu spinnare samt lite blandade jiggar.
                    Då jag inte har tillgång till båt (och ej velat hyra) har jag fiskat från land runt sjön.

Min fråga är därför...börjar sjön dö ut eller går det fortfarande att få någon fettig fisk i sjön?

ha det!

Kommentera

Har fiskat i Tyresö-flaten och Albysjön, hela livet.Flaten är extremt svårfiskad, har iaf blivit det dom sista åren, Albysjön är lite mer lättfiskad, men ha också den blivit sämre de senast åren.
                      Om du orkar nöta så är Flaten ett säkrare kort på stor borre, men räkna med ett gäng bompass.

Albysjön gäller det att träffa rätt på om du ska få större fisk. Man kan fiska 20 pass och bara få småfisk och helt plötsligt kan det lossna och man får flera över 5 på samma pass.
                      Haft några sjuka hål när jag har pimplat på albysjön, med typ 10 borrar på kilot i samma hål.

Största gösen jag dragit i Albysjön är en 5:a, och största gäddan som kommit i båten uppskattades till 10 men fick simma tillbaka ovägd.

Jag fiskar alltid från båt, i samband med fisketillsyn. Men en dagstur runt Albysjön från land är rätt trevligt, med många fina ställen att kasta från.
                      jigg brukar va bra både för borre och gädda.

På Flaten skulle jag rekommendera jigg som får studsa upp på djupbranterna, annars brukar flötmete med löja vara bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                      20 svar
                      2 601 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                      0 svar
                      136 visningar