Laxfiske i vindelälven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxfiske i vindelälven

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laxfiske i vindelälven

Hej!
    Jag tänkte ta med mig båten och testa laxfiske i vindelälven till helgen. Jag har dock ingen erfarenhet av laxfiske i den älven och önskar tips på lämplig sträcka inom 10 mil från Umeå. Ett krav är att man får fiska med båt.
    Jag har sökt igenom de olika fiskevårdsområdenas sidor och vindelalven.se men det är mycket tunnt med info om både laxfiske och båtregler. De övre sträckorna runt gargnäs och vindelgransele undantagna då de har bra tips på "hot spots" och båt är tillåtet. Avståndet gör dock att det inte är ett alternativ för mig.
    Jag tittade även på området runt trollforsarna där selet mellan forsarna ser lockande ut men där fick man inte ha båt.
    Jag ber nu å det ödmjukaste om er hjälp!

Mvh
    Johan

Jag var in på Blixt Sport på lunchen och de visste inte av några sträckor där de säljer kort som är upplåtna för båtfiske. Det kanske helt enkelt är så att den nedre halvan av älven inte lämpar sig för båt eller att de av andra orsaker inte tillåter båt!?
    Det märkliga är att på vindelalven.se samt vissa andra sidor pratar man om båt som det självklara alternativet om man ska öka chanserna på lax. De slänger sig även med uttryck som att "vindelälven lämpar sig mycket bra för båtfiske".
    Jag tycker detta är mycket förvirrande och hoppas att någon kan bringa lite mer klarhet i detta.

Mvh
    Johan

Kommentera

hej Johan
      Det här låter spännande
      Ett tips kan väll vara att du ringer dem som säljer fiskekort för jag antar att du behöver det för laxfisket. Du har säkert zoomat in dem som säljer kort på "dina" områden, alltså på de sträckor du har möjlighet att nå. Fråga dem vilka fiskeregler som gäller och då speciellt runt båtfiske.

Ett annat allternativ är att ringa til fiskerikonsulenten i det Länet (Länsstyrelsen i .....län) där "dina" sträckor rinner genom. Fråga han rent ut om det föreligger något förbud på båtfiske, s.k. harling-rodd i dem delarna av Vindeln, eller om han är osäker, be att få namn på dem som organiserar fisket där (ledaren för fiskevårdsområdet)

Jag själv sitter i Norge och har små möjligheter att kolla det här. Du får gärna skriva mer här och framförallt, berätta hur det gick (om du kommer i väg vill säga)

Skitt fiske
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Tack för ditt svar Flodström!
        Självklart löser jag fiskekort och att ringa runt till dessa är nog ett bra alternativ. Det rör det sig om ganska många FVO inom det avstånd jag kan tänka mig att köra men det är väl bara att börja ringa på de som verkar mest intressanta. Jag tackar även för tipset om fiskerikonsulenten, det kan vara användbart även vid andra planerade fisketurer.
        Jag har lite ont om tid i veckan att göra research och denna fisketur faller under avdelningen "spontanfiske" så vi får väl se om jag hinner få fram någon info. Fiske blir det men om det blir vindelälven och lax återstår att se.

Kommentera

Spontanfiske sa du hugger det där drar den väl ner hela Porta-båten!
          Med tanke på alla rapporter man hört i år från norrlands älvarna lycka till
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Spontanfiske sa du hugger det där drar den väl ner hela Porta-båten!
            Med tanke på alla rapporter man hört i år från norrlands älvarna lycka till
            Haha, ja man får nog vara på sin vakt. Som tur är går det inte lika stor lax i vindelälven som i t.ex Kalix- och torneälv. Men skulle det hugga på en forsnacke skulle jag inte vara så kaxig i min lilla båt.

Jag har fått bekräftat att båtfiske är tillåtet i Vindelns FVO så nu lutar det åt att det blir en tur dit. Sträckan jag tänkt fiska är väl inte känd som något större laxvatten men det tror jag delvis beror på att förhållandevis få fiskar lax i vindelälven. Om inte annat för man försöka lura upp lite harr och stationär öring men jag är rätt nöjd med att bara få vara ute i naturen.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
            20 svar
            2 597 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg skyler
            av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
            0 svar
            133 visningar