Eftersom jag är nybliven Hörneforsare så känns det rätt naturligt att lära känna mitt nya hemmavatten bättre, alltså Hörneån. Eftersom jag även är nybiven far så har jag tyvärr inte fullt så mycket tid till förfogande. Det har blivit några vändor ner till ån vid olika tillfällen men jag har hittils "bara" fångat ett par fina halv-kilos harrar strax ovan gångbron mitt i samhället. Däremot har jag har inte alls sett skymten av några havsöringar, som jag har hört ska simma runt där. Har provat lite av varje men utan lycka.
Det vore därför hemskt tacksamt med tips på hur man bäst krokar storöringen i Hörneån.
När på året är det bäst? Som jag fattat det så är vattenståndet viktigt. Hur högt behöver det vara, hur snabbt ute ska man vara efter den stigit?
Var är det bäst? Nere vid mynningen? Hur är det uppöver, några hot-spots? Lugnare stryckor eller bara i forsen?
Vilka flugor funkar bäst? färgval mm.
tackar på förhand.
------
Det vore därför hemskt tacksamt med tips på hur man bäst krokar storöringen i Hörneån.
När på året är det bäst? Som jag fattat det så är vattenståndet viktigt. Hur högt behöver det vara, hur snabbt ute ska man vara efter den stigit?
Var är det bäst? Nere vid mynningen? Hur är det uppöver, några hot-spots? Lugnare stryckor eller bara i forsen?
Vilka flugor funkar bäst? färgval mm.
tackar på förhand.
------
Kommentera