Fiske I Uttran! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske I Uttran!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Dom musslor jag tänker på heter Dammmussla. Finns olika varianter på storlek.
    Tänk efter själva när ni sedan fick tag i nån. Speciellt i Stockholm där jag håller till.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

intressant med musslan, det var fan längesedan jag såg en sådan. Fast å andra sidan var det oxå länge sedan jag badade på sandstränder där de fanns förr. Men länge sedan var det.
      Gärsar tycker jag mig se överallt när man går och kollar kräftor vid strankanten, mer kanajg inte säga då jag inte pimplar alls på det viset då jag fick dem då å då.

Kräftan, där abborren lägger sin rom trivs inte kräftan, det är det jag vill du ska först å att jag menar efter som du säger att du kan mycket om krätan bör du veta att kräfta inte trivs där abborren leker.
      Abborrleken är inte beroende av hård botten ö.h.t, den är bara beroende av översvämmade gräsområden eller risvasar, vassar osv. På vintern står den helst på hård botten och helst de stora exemplaren.

Lägger du burar efter kräftor där abborren lägger sin rom kommer du inte fånga kräftor, framför allt om du lägger dem i i sjögräset och inte på botten, jag lovar dig kräftskivan kommer inte uteslutande bestå av signalkräftor!
      Däremot resten av året är det bra att söka dem på liknande platser, grotta runt med en jigg på botten långsamt om hösten, det är rmumma det, sega borrar som äter sega kräftor!

Du har längre erfarenhet av insjöarna än mig i alla fall
      Därför jag undrar om du märkt ngt anmärkningsvärt, bestfisken, sjögräset, annan vegetation mm

Jag kan mest se till Lejondal, där sker sedan ngt år en stor förndring, klarare vatten, mer betesfisk och minskande av sjögräset samtidigt som äckligt grönslick breder ut sig, inte positivt och kommunen står och tittar på med blinda ögon.
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Push-Up, där abborren lägger sin rom trivs inte kräftan. Är enligt min åsikt tvårt om. Men det får dom lärda tvista om. Man är bara en iaktagare. Abborrleken är inte beroende av hård botten utan av översvämmande områden gräsområden eller risvasar vassar, osv.
        Men om det nu inte varit översvämmade områden på ganska många år. Eller att en sjö inte har en massa risvasar och vassar. Som Ältasjön där det finns en enda risvase ditlagd av kommunen.
        Annars är det väldigt ren botten. Vass trivs på mjuk botten, däremot grönvass som trivs på hård botten.
        Kanske var grönvass du menade. Och om du lägger kräftburar på mjuk botten typ dy får du i regel noll kräftor. Och det är ju inget nytt det vet vilken som helst som fiskar kräftor. Bästa stället att få kräftor enligt mig och många andra är på stenbotten en bit ut i sjön. Typ en grynna. Alltså lägger ingen normal kräftfiskare nån bur i nåt sjögräs. Och när det gäller växtlighet har den ökat ordentligt under den tid när vattnet blivit klarare. Beror ju på att kommunerna som sjön är uppdelad på har kopplat in avloppen på reningsverken. Och att Ågesta Ridskola tvingats att ändra sin djurhållning.
        Även golfbanan har tvingats att sköta golfbanan mer miljövänligt. Plus em massa andra åtgärder har gjort sjön renare. Men i stället kan ljuset tränga ner längre. Och då kan växtligheten tränga upp långt mot ytan. Hela Fagersjö är täckt som en matta fram till Militärbron. Går inte ens att ro.
        Bara att titta på Flatenbadet, där växtligheten finns ute på 6 meters djup och har tagit över en 1/3 av sjön.
        Magelungen och många sjöar som blir renare kommer att känna av det.
        Mer växtlighet och mindre rovfisk (utom gädda). Men i Magis har det aldrig varit nån bra plats för göslek och abborrlek nere vid Fagersjö på grund av geggabotten och massa näckrosor på den tiden.
        Nu är gräset härskare i Fagersjö.

Kommentera

Ja men då så om jag tolkar dig rätt är det inte kräftorna som orsakar problemet med minskat abborrbestånd öht. Altså, abborren är inte beroende av hård botten, men gärna risvasar, översvämmade områden, vassar och där trivs inte kräftan!

Kommentera

Push-Up, jag refererade bara till dig. Om du läser det jag skrev överst på mitt förra inlägg.
            Är alltså det jag kommenterar av det du skrev som jag ser är fel i mina ögon. Därav mina tillägg att jag tror starkt på hypotesen att kräftinsättningar är negativt för bestånd av fisk.
            Sen beror det helt klart på hur kräftorna trivs i det speciella vattnet. Och hur stor mängd det blir.
            Titta på Vättern där kräftorna bevisligen är hatade som pesten.
            Där du får fiska hur mycket du vill.
            Där ser dom kräftan som ohyra nu.
            Vänta när kräftorna i Mälaren exploderar. Tar ett tag, sen när cirkeln är sluten och alla kräftor finns runt hela Mälaren. Då kommer en explosion av kräftor att tillföras. Blir kanske samma elände som i Vättern.

Kommentera

Push-Up var lite snabb om kräftorna i Vättern. Fisket är inte frisläppt men dom tvistar om det. Sök på Vättern?kräftor så får du läsa.

Kommentera

Står precis det som jag påpekat utan att ha läst det tidigare om Vättern. Att dom också tvistar om att kräftorna har gjort att tillgången på fisk minskat. Så det var ingen vild chansning från mig. En iakttagare kan ibland ha rätt.

Kommentera

Kräftorna har främst skadat Rödingen i vättern då den lägger rom på botten i sten och grus. Ett tag "fick man" fiska som man ville, men de stoppade det med ny regel mot privatpersonerna för att gynna dem som lever på kräftfisket, altså typ yrkesfiskarna.
                  Men de kan göra precis som de vill för när signalkräftan rotat sig är den helt omöjlig att få bort, i princip är den dessutom omöjlig att ens redusera då de små åker tillbaka och en nykläckt kräfta i goda förhållanden kan bli 10cm på 2 år (normalt annars 3-4 år).

I våra stora sjöar med fritt fiske kan vi gott släppa kräftfisket fritt, riskfritt och problemfritt!

I mälaren, i alla fall från Sigtuna och ner till Drottningholm med utstickare är kräftan redan så påtaglig att den i dina "teorier" håller på att utarma fiskbestånden. Fast i våra mälarvatten har de senaste åren rapporterna om stora borrar ökat. Fast skall tilläggas att kräftfisket i Stäketkanalen har varit känt som "tjuvfiskevatten" i över 20 år. (så de har redan spridit sig otroligt mycket mer än folk tror och vet)

Ja men Elanen, om du lägger kräftburar i översvämmade platser eller där abborren leker idag i småsjöarna så är det fortfarande platser med främst mjuk botten. Hur kan du då få ihop det att kräftan trivs där och att den utgör ett stort hot mot dina storabborrar?

Fisk som ligger risigt till för kräftan är bottennära småfiskar, abborrar av tusenbrödrastorlek och gärsar. När de ligger på botten kan en kräfta lätt nypa dem. Men kräftan simmar inte i vattnet efter rom, den klättrar inte heller då den är ett bottendjur, i möjliga fall kan den klättra om det är tätt eller mycket tätt med kraftigare vegetation.

Däremot är ökat antal små andra firrar som däremot trivs kanon i varma grunda vattnet och kalasar på romen ett stort hot.

Jag kan faktistk inte utröna i det du skriver hur du menar i den frågan att kräftan skulle hota just abborren.

Kommentera

Vet inte vad du fått i från att man ska lägga kräftburar på översvämmade platser. Vem lägger kräftburar på våren.
                    Jag har i varje fall inte påstått det. Säger ju precis tvärtom att kräftor inte trivs på mjuk botten.
                    All fisk leker ju inte på översvämmade områden. Som nu knappt heller existerar.
                    Är av helt motsatt uppfattning mot att du säger att kräftor inte kan klättra.
                    Har som jag påpekat fått upp trädgrenar (ganska höga) med kräftor högt upp på grenarna.
                    Vi hade också kräftor i stora akvarier i Farsta FF. Och där kunde dom nästan klättra upp för glasskivan. Ett sprutt med stjätfenan så var dom nära att komma ut. Tur var hade vi lock på.
                    Jag har min uppfattning klar och du har din. Och så kan det vara. Finns så lite klara sanningar om det vi talar om att inte ens forskarna kan ge svar på allt. Därför får vi nog se det som vår egen tro.

Kommentera

Översvämmade platser behöver alltså inte betyda mjuk botten. I skärgårdsmarer typ Värndö har jag inte sett många abborrar lägga sin rom inne i dom dyigare delarna. Och då har jag fiskat där i många år och studerat skärgårdsmiljön också.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                      20 svar
                      2 585 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                      3 svar
                      407 visningar