Fiske I Uttran! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske I Uttran!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Uttran är väl fortfarande helt okej, tycker jag. För någon dag sen nappade det en rejäl gädda som böjde hela kroken på dragen och igår när jag skulle fiska så doppade jag bara ner en jigg i vattnet och direkt kom hyfsade fiskar och jag fick nästan napp direkt. Sen ser man ju storborrar simma lite här och där, så nog finns det fisk ändå! Fast gösen... Den är nästan helt körd. Man får väldigt väldigt sällan gös i uttran, men som sagt, abborre och gädda finns det gott om, och lite sutare ser man också, fast dom är inte så små

Kommentera

Erguwi, när jag nämner att borren minskat. Beror kanske på att jag fiskat aktivt där i närmare 20 år.
      Är inte i närheten vad det varit. Visst lite stor fisk finns det ju alltid i viket vatten som helst.
      Men på den tiden när det var bra, så var det tjockt med grov fisk.
      Då fick du i genomsnitt en kilosborre vid varje tur.
      Nu får man kanske nån per säsong.
      Och det kan bara inte bero på högt fisketryck.
      Är väldigt svårt att få abborre i vikter 3-5 hg. Visar på dålig återväxt. Gäddor i slinkamodell finns det ju en del. Men riktigt stor gädda upp till 10 kg är extremt sällsynt. Min största på dom åren jag fiskat i Uttran är på 8 kilo.
      Och den fick jag på ispimpel på jakt efter storborre.
      Så om du vill ha gädda över 10 kg är inte Uttran rätt sjö.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Elanen borren lägger romen på våren i girlanger i allt möjligt den kan komma åt. Kräftan (honorna) ruvar fortfarande rom och är relativt orörlig. Samt att kräftor kryper inte upp i vass, grenar mm för att leta rom.
        Den teorin utesluter jag.
        Däremot har jag sett en på sitonde ökande mängd småfisk i m¨nga vatten. Dessa däremot är en fara för romen som läggs där den lever. Detta i takt med mindre översvämmade vårar gör säkert saken till att det minskar överlevande fisk från romstadiet och tidigt yngelstadie.
        Men samtidigt bör abborren s medelvikt öka om den har mindre konkurrens från små artfränder.
        Men en stor bidragande orsak tror jag är ett ofantligt nötande av pimpelfiskare på vinterståndplatserna. VI var ju på samma plats när grabbarna bonk hade overkligt bra fiske och fyllde kassarna med om jag inte minns fel 10-talet fiskar som vägde kring 15kg......... sedan var ju den platsen Stockholms värsta Schweizerost under ett par vintrar.
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Push-Up, du kräftor kan ju faktiskt simma rätt bra. Så att abborrrommen ligger bland grenar gör det ju jättelätt för kräftor att komma åt. Har själv tagit upp grenar när jag fastnat med jiggen i Magis. Då har det suttit skapligt med kräftor. Sen blir ju vattentempen nu högre på våren när det inte är nån islossning. Orörlig säger du. Dom är ju rörliga hela den kalla vintern. Och ruvar gör inte ens fåglar jämt och ständigt.
          Alla är väl inte honor. Sen beror det ju klart på mängden kräftor i ett vatten.
          I sjöarna här omkring där jag bor. Kokar det av kräftor. Så nog är dom stora bovar i dramat.
          Även om det under en period slaktades ett stort gäng borre på en plats. Skulle inte det bli så fisktomt i en ganska stor sjö. Och nu är det inte några vintrar att tala om. Så folk kommer ju inte ens ut längre.
          Så nåt direkt fisketryck finns inte i Uttran att tala om. Snackade med Håkan som också har båt i Uttran under lång tid. Han får heller inte nån stor borre längre. Är allmänt dåligt med borre i storleksklassen från 3 hekto och uppåt. Så det kan inte bero på att det togs upp stora mängder stort under en period. Det är min analys.

Kommentera

Under mina år i gymnasiet hade vi kräftodling som projekt under 9 månader. Ruvar var ett ord för att få folk att förstå att under våren har honan romen under stjärskölden och rör sig väldigt sparsamt, 50% är honor. Därav går 50% bort som klättrande apkräftor. En kräfta i 0-4 grafigt vatten är väldigt seg i sitt rörelsemönster och äter väldigt lite.
            Testa lägg kräftburar ovanför botten i dina kräftkokande vatten, de kommer vara tomma. De är otroligt tomma om man gör så i våra kräftkokande vatten.
            I kallt vatten är kräftan segare än du anar och jagar inte ett dugg hektiskt som de gör med en början nu tills fram emot okt då befruktning sker igen.

Bonksessionen av bonkmaffian var en parantes mest, du har ju sjävl sagt åtskilligagånger att en borre tar 10 år att nå stor ålder....... inget att haka upp sig på, tror inte heller det påverkar hela sjön, men det påverkar folks intresse att besöka sjön igen. Snart har det gått 10 år igen och de som finns där har vuxit till sig igen. Abborren är relativt lokalt levande.

Dock vill jag dra en stor parallel mellan Uttran och Lejondal, Lejondal har blivit jävligt svårfiskad i takt med att den börjar bli övergödd igen. Dock finns de stora kvar och i samma antal (då pimplarna får mer och större än då vi skördade massor på ytbeten bla.)
            Jag tror helt enkelt fisken ändrar sitt födosök och har det så gott att de inte behöver och genomskådar våra grejer mera.
            En annan grej som är av största intresse i alla fall i lejondal, de så härliga skogarna av sjögräs har minskat radikalt och där tror jag på att fisken nu jagar annorlunda.

Du som är i Uttran då å då, har betesfisken ökat? minskat? Sjögräset, mer eller mindre?

Kommentera

Mors igen Push-Up. Vid 0-4 grader är det väl ingen abborre som leker och lägger rom. Möjligtvis nån gädda vid 4 grader. Är bra många mer grader vid abborrlek. Sen skiljer det ju från grunda till djupa vatten. I exempelvis Ältasjön blir det ju varmt tidigt i den grunda sjön. Så där är kräftan på hugget direkt.
              Har ju precis som dig lärt mig massor om kräftor tidigt om åren.
              Var ju med och satt ut kräftorna i Magelungen. Och då i samarbete med olika fiskerikonsulenter genom åren. Provfiske var det vi gjorde ihop. Hade räknat med ruvningen från början.
              En sjö som Uttran med ganska skapliga djup tar ju längre tid vid uppvärmning. Men abborren lägger ju sällan sin rom djupt. Den letar upp grunda delar av sjön eller vid grunda delar av djupkanter om inget annat ges.
              Och där är ju kräftan redan i startgropen. Abborre lägger ju inte gärna rommen på mjuk botten.
              Och det är då förståeligt att kräftan heller inte gillar mjuk botten.
              I Uttran har det alltid funnits gott om löja i stora stim. Men annars är det inga större stim med brax eller grövre sarv som exempel. Abborren har kunnat kalasa på löja.
              I löjstimmen förr var det bara att vräka in en jigg eller vobbler så fick man ofta en borre.
              Nu är det stendött även där. För mat finns det i överflöd för abbissen. Så där kommer tankarna stark in på kräftinsättningen för en 7-8 år sen. Sen kan det ju vara flera faktorer som jag nämnt.
              Ingen islossningen och med det dåliga lekförhållanden.

Kommentera

Ska tillägga att Uttran ligger väldigt bra i PH-värde. Lite över 7 i PH-värde. Nån mer växlighet har jag inte sett.
                Lite möjligtvis.

Kommentera

OK ok, men fråga nummer ett var;
                  Hur bra får du i dina expertburar som du lägger högt upp i sjögräs, grenar och annan bråte.
                  Abborren leker inte över hård botten, den leker där det finns saker att hänga girlangerna i, det borde du veta.
                  Fisk som lägger rommen på hård botten ligger risigare till, ex rödingen i vättern har dett tuffare.
                  Och om det ändå är ett hyffsat fiske är prallelen med att kräftan simmar omkring och äter abborrens rom köper jag inte.

Du som har sån enorm livserfarenhet i insjöarna; kan du se någon "naturlig variation" i dina vatten.

Har sjön blivit onormalt klar i vattnet, det resulterar genast i svårare fiske enligt mig.

Kommentera

Fattar inte riktigt vad du menar med expertburar. Sen när såg du en abborrlek i näckrosor eller i sjögräs.
                    Har inte påstått abborren leker över hård botten.
                    Skrev att abborren gärna inte lägger rommen på mjuk botten. Typ där näckrosor och annat gräs trivs. Klar att dom fäster rommen på nåt. Annars lär den väl driva bort. Det är därför ojämn botten i det mesta är av den hårdare typen. Där fäster det ju lite bättre hur som helst.
                    Nån enorm livserfarenhet vet jag väl inte. Men man har väl varit vaksam på det som händer och sker i sjöar under massa år. Sen behöver inte nån kräfta simma omkring som en huggorm. Finns det tjockt överallt i en sjö, typ Magis. Så finns dom ju på alla platser.
                    Du kanske tänker på sjöar med lite kräftor. Men då finns dom ju ändå i anslutning till hårdare bottnar. Där ändå abborren trivs.
                    Det som hänt i sjössystemet runt omkring Magelungen är ju att det blivit lite klarare.
                    Med det att fisken får bättre syre. Och det borde gynna fisken bra. Så det skulle i så fall jämna ut det hela. Annars stämmer det att klarare vatten ger svårare fiske. Hade ju båten i Flaten vid Älta.
                    Och det vattnet är ju nästan kristall klart. Vid klart väder skyggade abborren en bra bit från båten. Vid molnigt och mulet var det lättare att få fisk.

Kommentera

En sak som oroat mig under senare tid är vad som hänt med sjömusslan. Den har som Snorgärsen försvunnit ur samma sjösystem. Inte en levande sådan har jag påträffat på många år. Förr när man jiggade så fastnade man i levande musslor. Eller när man badade kunde man ta massor för hand. Nu får man bara tomma skal vid jiggniing. Är som sagt ingen vetenskapsman med enorm kunskap.
                      Men blind för verkligheten är jag inte.
                      Grejen är ju att inte ens vetenskapen kan förklara vad som händer.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                      20 svar
                      2 585 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                      3 svar
                      407 visningar