Jag undrar om det finns några bra ställen utanför Hörvikens marina? Jag har ingen stor båt och heller inte några djupriggar så det brukar bli tradionell trollning efter båten bara. Finns det några hotspots runt naven/spiken och hörviken? Vill inte åka ut för långt då båten inte är så stor som sagt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiske efter gädda/lax kring kållandsö
Collapse
X
-
Finns många bra områden kring Kållandsö, t.ex. Kinneviken, Pålgrund, Klasgrund, Måken. Enkel tumregel är så fort det är minst 30 meter djupt kan du fiska lax och öringen går ofta grundare än så. Nu på sommaren kan dock fiskarna vara svårare att komma till tals med i ytan. Vänta gärna tills vattentempen sjunkit under 10-12 grader. Om du kör med två spön (?) så testa ca 2 knops fart med en wobbler i ytan och en blyad med 60-100 gram./Magic
-
Ursprungligen postat av magic Visa inläggFinns många bra områden kring Kållandsö, t.ex. Kinneviken, Pålgrund, Klasgrund, Måken. Enkel tumregel är så fort det är minst 30 meter djupt kan du fiska lax och öringen går ofta grundare än så. Nu på sommaren kan dock fiskarna vara svårare att komma till tals med i ytan. Vänta gärna tills vattentempen sjunkit under 10-12 grader. Om du kör med två spön (?) så testa ca 2 knops fart med en wobbler i ytan och en blyad med 60-100 gram.
Ok men chansen finns ändå att få lax då? Måken skulle jag nog kunna ta mig till i båten. Fiskar man runt grundet eller kör man bara fram och tillbaka vid sidan av grundet? Jag är fiskesugen nu och kommer att testa nu i helgen, men kommer givetvis köra mer i höst.
Hur blyar jag ner wobblern på bästa sett då? Mvh Ante
Kommentera
-
Om chansen vore stor så skulle du förmodligen inte vara ensam vid Måken till helgen. Självklart finns chansen, laxen finns i sjön, men ibland kan det ändå vara idé att välja sina strider. Fast på land får man iofs heller ingen fisk...
Du kan t.ex. fiska NV om pinnarna "Måkens NÖ" och "Måkens V" grund och kanske vidare upp till Forsbergsgrund. Om vinden är västlig så kan du fiska i lä i Kinneviken mellan Taveludden och Lövörsgrund.
Du blyar genom att trä ett gummiband genom öglan i ett päronbly och sedan göra ett lärkhuvud omkring fiskelinan ca 7-10 meter framför betet. Ett alternativ är en djupparavan typ Kuusamo 70./Magic
Kommentera
-
Tack så mycket för tipsen! Var ute några timmar idag på förmiddagen. Körde mellan Naven och Klasgrund. Kände ingenting men är ändå spännande att laxen simmar omkring där nere. Jag körde med en 70grams djupparavan och en bomber bakom. Ska iväg mer i helgen, mest för att lära känna ställena liter mer så man är fit for fight när det gäller senare i höst
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera