Bra fiskevatten låååångt upp`? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra fiskevatten låååångt upp`?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra fiskevatten låååångt upp`?

Tjena

Sitter och planerar en flugtripp till i slutet av augusti. Brukar normalt åka till rörås i Norge/glomma och fiske varje år men i år vill jag dra mig riktigt långt upp. Tanken är att fluga efter öring, röding men främst harr. Har suttit och funderat på kaitum och tycker det verkar ganska intressant. Ge mig gärna tips på något som ni tror lockar mig. Har ni något ställe som ni själva varit på som kan vara intressant för mig. Alla tips och idéer är välkomna.

/Björn
    "Det är för mörkt, jag hör inte vad du säger"
    Croc-Cop

Sandåslandet Mycket Harr och lite folk

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Har du en gång prövat att fiska i Kaitum så är du fast. Bättre fiskevatten finnes ej.

Kommentera

Vimsan, jag håller inte med dig. Jag var där och fiskade från ovanför leitekk och ner förbi Terttåjokka.
        Bra fiske, faktistk väldigt bra, men ack så skräpigt bitvis, upptrampat och fiskare lite varstans.
        Blir det någon mer resa dit för mig blir det med gummibåt för att slippa tampas med andra och se skräpet. (det var 12 år sedan jag var där).

Sandåslandet är trevligare och mer lättgått (mindre fjällskog), Råstoälva Norska sidan är trevligt med flra närbelägna sjöar med Röding. Leavasjokk hängbron (och en bit upp fick vi 3 öringar runt 2kg på fluga) ner till dess utlopp är nog det trevligaste flugvattnet jag varit i.
        Stor harr men jobbig teräng, Raggesätno andra sidan Torneträsk, bäst en bit upp, men utloppet kokade av harr varje natt.
        Bekkejokk, korvejokk, Ittejokk, trevligt som attan, tre underbara jokkar med vandringsavstånd emellan.

Slutet av Augusti får du dessutom oftast vara ganska själv, vilket är helt överlägset.
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Nu ska du få ett riktigt tips av fd kiruna stolle,raudojaur och sjösystem ner i skaktar dalen som sen rinner ut i alta älven.
          Vilka rödingar och harrar öringar, mvh kockin
          Kockin was here

Kommentera

Ska upp till Kiruna om ca en vecka.
            Ska bo inne i Kiruna och därifrån åka runt till div fiskevatten.
            Kockin, har du några vatten (gärna strömmande) på lager som går att ta sig till med bil.
            Hade gärna flugit upp till något vatten men har inte möjlighet då tjejen ska med och inte är så fiskeintresserad.
            Finns det några möjligheter att fiska lax i trakten. Hörde av kusinen som bor där att de hade fått lax vid Soppero.

Kommentera

Tjounajokk verkar ju väldigt uppstyrt och smidigt. Men där blir du nog knappast ensam... Har inte varit där själv, men en kompis va där och fick en på 1,4. Själv är jag väldigt sugen på Harrokjaurtj i Jokkmokk. Men det är sjö och flytring...

I år ska jag göra min första tripp så riktigt lååångt upp. Har skrivit om det i en annan tråd, Masi/Kautokeino. Det ligger i ett område som kallas Finnmarksvidda. Har någon erfarenheter att dela därifrån så är jag tacksam om ni kollar denna tråd:

OK back to topic... Finns sjuka mängder vatten där uppe... Sen beror det ju lite på vad man är ute efter. Uppstyrt eller avskilt?

Kommentera

Har varit i Sårkijåhka som rinner ut i Akkajaure. Fått ett flertal rödingar upp mot 2 kilo. Fin liten älv att fiska i. Den rinner ut från Sårgåjävrre vilket kvoterat vatten. Billigast är att åka med båt från Ritsem, avgår två dagar i veckan. Det går även att vandra efter båtresa över till Vajsaluokta från Ritsem ca. 5 timmar. Bekvämast är dock helikkopter ca. 6000:- tur och retur.
                Sedan finns det några bra småsjöar ovan Läjbbajarvrre (läjpajaure) som det finns gott om öring i. De ligger på kalfjället Gajssemierro. Du kan även vandra till Valdajåhkas nedre del, för det har ett fall på tre meter efter halva dess sträckning. Så ovanför är det lite fisk. I läjpa bör man ha båt.
                Själv har jag några sjöar i närheten. Brukar få 10 tal rödingar per dag, medelvikt 1,5 kilo. Den största 4,2

Kommentera

Ursprungligen postat av pg_atl Visa inlägg
                  Ska upp till Kiruna om ca en vecka.
                  Ska bo inne i Kiruna och därifrån åka runt till div fiskevatten.
                  Kockin, har du några vatten (gärna strömmande) på lager som går att ta sig till med bil.
                  Hade gärna flugit upp till något vatten men har inte möjlighet då tjejen ska med och inte är så fiskeintresserad.
                  Finns det några möjligheter att fiska lax i trakten. Hörde av kusinen som bor där att de hade fått lax vid Soppero.
                  Om du kan ändra planer så skulle jag rekomendera kalix älv i saittarova,du har 7 älvar inom 9 mils radie,hör av dig om du vill hit mvh kockin
                  Kockin was here

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                    Sandåslandet Mycket Harr och lite folk
                    Lite folk???, det var väl ett bra tag sedan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 594 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    132 visningar