Fel på Umeåälven - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel på Umeåälven

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fel på Umeåälven

Gud så lamt fisket har blivit nu. Finns det någon som vet vad det beror på eller vart gäddorna har tagit vägen.

Vi körde igår 20.00 - 09-00 Alla hotspots utan lycka. mobetahl fick sig 3 gäddor alla under 1,5 kilo.

på 13 timmar tycker man ändå fler än 3 småttingar ska kunna visa upp sig.

algblommning ?
    Varmt vatten ?
    vad fan kan vara fel!?

Jag tycker det har varit kasst hela försommaren här i umeälven, fast nu har jag inte tillgång till båt så jag ska nog inte uttala mig..

Har du fått bättre tidigare i år då?

Kommentera

mm det suger stenhårt nu, innan vattnet blev så jävla högt var fisket helt okej men jag hoppas på en förbättring snart!!

Kommentera

Jag var ute med svågern igår kväll några timmar och försökte först på abborre men det gick då åt pipan, 2 små firrar var resultatet på 2 timmar.

Sen åkte vi upp på riktigt grunt vatten kring 21:00, gäddorna går ofta upp och jagar på grunden under kvällarna. Efter bara några kast så hade jag en på kanske 1,5. En stund senare så var det en riktigt fin gädda på 4-5 kg som följde efter min popper utan att hugga. Grymt kul att fiska gädda på 1 meters vatten, de hugger så extremt hårt och är helt sommartokiga.
        Vi hade några fler följare men de var inte riktigt på hugget, mest en massa plogar som följde efter betet.

Alldeles när solen gick ner så fick jag yterligare en på kanske 2,5 och vi hade flera som följde efter på ett litet område.

Avslutade kvällen med att ta några riktigt fina bilder när älven började "ånga" och fick med lite tranor samt hade 2 st bävrar runt båten. Den närmsta var kanske drygt 10 meter bort. Fick en frän bild när den dök och bara baktassarna och svansen sticker ut från vattensplattet.

Vi hade riktigt grymt fiske sista maj, jag och kompisen fångade 8 st över 5 kg på ett pass. Jag tog den största på 9,74 nästan mitt i stan. Bild finns i galleriet.

Summa sumarum:

1. Stor gädda hittar ni(oftast) på djupet under sommaren, kör trolling på minst 5 meters djup.

2. Popperfiske på 1 meters djup är grymt kul. Spook-beten borde ni kunna hitta på Blixt. De finns både så de passar till jerkspöt men jag föredrar lättare beten, jag använder ett BFT Walker Medium och en lågprofilmulti från Daiwa(Fuego) till detta fiske. Detta är grymt skoj som sagt.
        För 2 somrar sedan så tog jag största gäddan på popper som var kanske 5,5 kg men jag hade en på 7-8 kg som attackerade betet 2 gånger när jag och kompisen kollade på. Den hade hela ryggen ovanför vattenytan när den attackerade, grymt häftigt.
        Kom ihåg att ta med ett extra par kallingar för ibland hugger fiskarna 1 meter från båten utan att man sett dem följa efter och då är det lätt att de sker en liten olycka....
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Goafton...

Kan variera rätt mycke hur fisket är i älven.
          Vi hade vår "peak" 31maj, då vi fick upp över 40st på ca 6timmars fiske på 2pers, med en största på 9.74kg. ( http://fiskebloggen.rubbaderobert.se/#post85 )
          Dagen efter va vi ut igen, då fick vi bara kring 5-10st.

Sist jag va ut, tisdag denna vecka, så fick vi upp knappa 10st.
          Jag fick då 2st på 5kg +. ( http://fiske.makkes.se/ )
          Å i söndas så fick vi bara ett par st.

Jag har under maj och juni haft 20-30 turer till älven, å då fiskat efter gädda.

De beten vi får absolut bäst på är Bullar, vi kör mest med de från fishit.com, MrBigRubber heter den där, väger 98gram, har ibland även viktat dom med 40-50gram för att komma ne lite bättre när det är strömt. Ett tips är också att tackla om dom så att man får bägge 3krokarna på ovansidan.

Zalt har även funkat ibland, fick en 5kg+ på den när jag hade ca 50cm lina ute på 5m djup.
          Då vare nästan nära att de, som Da_Moose skriver, skedde en olycka.
          Senast ändrad av Bjorma; 2008-07-03, 17:53.
          >>>>>>>>>><<<<<<<<<<

http://fiske.makkes.se/

Kommentera

Bommade ett pass på 4 timmar i tisdags tror jag det var..
            ...............___@@@__
            ......_____//____?____\______
            ----o------C & R-POLICE----@) NEE NOR NEE NOR
            -----`--(@)=====+====(@)-

Kommentera

Jag har en skit enkel förklaring,det har varit enormt mycket strömming ute till havs och jag tror helt enkelt att tillgångenpå mycket strömming lockar till säg även gäddorna.
              Så om nån vecka borde dom gått ut till havs dvs strömmingen.
              Leken är ju över då åter vänder era gäddor till älven.
              Meila mig om jag har fel mvh kockin
              Kockin was here

Kommentera

Sen så har yrkes fiskarna stäng av i princip hela älven med sina ursäkta ryssjor med fångst armar så knapp båtar tar sig förbi åk och kolla själv ,en bit upp från bredskär.
                Mvh kockin
                Kockin was here

Kommentera

Ursprungligen postat av kockin Visa inlägg
                  Jag har en skit enkel förklaring,det har varit enormt mycket strömming ute till havs och jag tror helt enkelt att tillgångenpå mycket strömming lockar till säg även gäddorna.
                  Så om nån vecka borde dom gått ut till havs dvs strömmingen.
                  Leken är ju över då åter vänder era gäddor till älven.
                  Meila mig om jag har fel mvh kockin
                  Stämmer nog säkert... men gäddleken slutade nån gång i början/mitten på maj, kanske tidigare också. Så de är ett tag sen.
                  >>>>>>>>>><<<<<<<<<<

http://fiske.makkes.se/

Kommentera

Ni får väl fiska annat än gädda tills de återvänder..
                    Ohh shoo, ain´t this a fine howdy doo!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 597 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    133 visningar