Dammån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dammån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dammån

Jag ska upp till Höglekardalen i augusti och tänkte passa på att fiska lite öring och förhoppningsvis även harr i Dammån/Storån och i lite sjöar och tjärnar på fjället där uppe. Jag är spinnfiskare och har köpt på mig spinnare, små skeddrag och småwobblers så det räcker (tror jag) men funderar på att även köra lite med kastdobb och fluga. Har förstått att kanske framför allt harren blir svår att ta på något annat. Några frågor då:

* Vilka flugor ska jag köpa på mig för harr resp öringfiske och vilken typ av kastdobb ska jag använda. Jag har en flytande på 25 gr som jag använt vid kustfiske, behöver jag komplettera med någon? Ska tafsen vara något speciellt eller funkar det med vanlig nylonlina.

* Var och vilken tid på dygnet ska jag leta efter fisken i rinnande vatten som dammån/storån samt i sjöar och tjärnar. Är total fjällfiske-novis och behöver lite tips om var öring respektive harr kan tänkas stå.

Några tips på heta drag/spinnare/wobblers jag "måste" ha i asken för en tripp till det här området i början av augusti uppskattas också.

Var uppe i Höglekardalen för ett par år sedan.
    Tyvärr satte vädret lite käppar i hjulet för mig. Var runt 30 plus hela fiskeveckan.
    Men jag var till Dammån och flugfiskade. Blev tyvärr ingen öring. Flugvalet som verkade gälla bland de jag pratade med var storleken laxflugor. Stora alltså. Som tur var hade jag faktiskt med mig några.
    Var rätt så lågt vatten så det var lite svårfiskat. Men Dammån var riktigt fint och jag måste åka dit snart igen.
    Annars flugfiskade jag harr, både torrt och vått. Och ska du fiska med kastdobb så är det bara att kasta på de gamla vanliga våtflugorna.
    Fick mycket harr på haröra i alla dess former.

Annars kan jag rekommendera Börtnan som hade en del fina harrströmmar. Sen så går de ju stor regnbåge i sjön, men någon sådan såg jag inte av.
    Var även och fiskade i någon sjö vid Ovikfjället som var fin, men tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter. Var en bit att gå iallafall.

Kommentera

Tack så mycket för tipsen! En fråga bara: Vilka flugor förutom haröra tillhör "de gamla vanliga" våtflugorna?

Kommentera

Lyfter den här tråden. Var i åarna respektive sjöarna ska man söka efter harr och öring och vilken tid på dygnet är det som gäller? Ska jag köra på min flytande kastdobb (25 gr) eller behöver jag införskaffa något mindre och sjunkande/svävande? Fler tips på flugor uppskattas och även spinnare/drag uppskattas också.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
        20 svar
        2 599 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg skyler
        av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
        0 svar
        134 visningar