När är det sässong för gös resp. abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När är det sässong för gös resp. abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När är det sässong för gös resp. abborre?

När är det som bäst att fiska gös och abborre?

Man ser alltid på fångstbilder vad gäller gös att dom är tagna på kvällen i solnedgången, är det då di jävlarna ska häktas??

Abborre är en rolig fisk, var bör jag åka för att få god abborre? Kalmar är väl inte så illa?

Lite tips o trix ang gös och abborre...
    Pissar hästen när han vill?

I'm the

Det är på sommaren som jag har drillat abborre som bäst, gösen har jag tyvärr inte gått in för.

Jag upptäckte i förra sommaren ytbeten med beten som poppers och skitterwalk från rapala. Dessa är klart de roligaste och oftast de effektivaste beten i det varma vattnet. Abborrarna blir som galna och hetsjagar betet i stim.
    Bäst resultat får jag när man twitchar in walkern snabbt, ibland utan och ibland med några få och korta vevstopp i närheten av vegetation.

Jag fiskar abborre oftast i insjöar och det är där jag får bäst resutat... Det finns väl några insjöar i klamar, testa där.

Kommentera

Det är alltid säsong för gös. Det är bara att anpassa platsval och metoder.
      Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Som sagt "det är alltid säsong för gös".

Nu när isen går brukar gösen ofta stå kvar på djupet i närheten av sina vinterplatser. Dock förekommer det att de även kan söka sig in på grunt vatten. Men bäst brukar vara att fiska sakta o djupt med jigg eller mete med småfisk. Gösen kan stå välldigt koncentrerad på små områden.

När sedan vattentempraturen kommer upp en bit över tio grader söker sig gösarna in till sina lekplatser. Lekplatserna brukar var platser med hårdbotten under tre meters djup. Leken brukar ske i maj-juni. Sedan står hannen kvar och vaktar romen. Nu är det som oftast lättast att lura gösen efter som hanarna ofta är väldigt aggresiva. Jigg brukar vara det bästa. Tänk dock på att det kan vara ganska lätt att påverka ett gösbestånd genom "hårt" fiske på lekplatserna.

Efter leken brukar gösarna sprida ut sig. På dagtid står de ofta djupt och trycker längs botten och på nätterna simmar de omkring strax under ytan och jagar. Dragrodd eller trolig brukar vara bra.

Sen mot hösten och vintern blir gösarna mer bottenaktiv och jigg eller trolig med djupgående wobbler fungerar bra.

Hoppas detta kan var till någon hjälp. Dock inga regler utan undantag/ Niklas

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
        20 svar
        2 594 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg skyler
        av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
        0 svar
        132 visningar