Svinsjön i Krokek. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svinsjön i Krokek.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Danne Johansson Visa inlägg
    En sjö som på sommaren får en vatten temp upp mot 25 grader är i mina ögon inte en idealisk plats för en gädda att växa sig stor på, sedan finns det givetvis undantag, men jag tror inte att du får särskilt mycket medhåll när du påstår att en grund övergödd sjö är den bästa lokalen för stor gädda. Sådana sjöar tenderar snarare till att hysa ett stort bestånd av mindre gäddor.

Vore kul att veta vilka sjöar du refererar till. Om du ser till vart antalet stora gäddor tas i landet så är inte den typen av sjöar särskilt vanligt förekommande.

Men jag kanske har helt fel om gäddans levnadsvanor och trivselmiljöer........ Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, men då får du nog övertyga mig ordentligt.

Jagr aldrig sagt att det är den bästa lokalen för stor gädda.
    Men du kan för den sakens skull inte utesluta att det finns. Dom sjöarna jag pratar om har som så ofta är fallet i extremgrunda övergödda vatten ett rubbat ekosystem, med mört på uppåt kilot och fullt med småsutare, detta i kombination med regelbunden fiskdöd på grund av syrebrist gör att det finns individer som växer sig riktigt stora eftersom konkurrensen om födan minskar.

Jag kan av naturliga skäl inte avslöja namnen på sjöarna, men en av dom har figurerat ganska flitigt i specimensammanhang de senaste åren.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerkmaster_2 Visa inlägg
      Jagr aldrig sagt att det är den bästa lokalen för stor gädda.
      Men du kan för den sakens skull inte utesluta att det finns. Dom sjöarna jag pratar om har som så ofta är fallet i extremgrunda övergödda vatten ett rubbat ekosystem, med mört på uppåt kilot och fullt med småsutare, detta i kombination med regelbunden fiskdöd på grund av syrebrist gör att det finns individer som växer sig riktigt stora eftersom konkurrensen om födan minskar.

Jag kan av naturliga skäl inte avslöja namnen på sjöarna, men en av dom har figurerat ganska flitigt i specimensammanhang de senaste åren.
      Visst är det så, men då pratar vi om vatten som av en eller annan orsak har ett rubbat ekosystem. Gäller ju även för väldigt näringsfattiga vatten, typ kraftverksdammar mm. ont om individer som växer sig stora i brist på konkurens.

I en grund Eutrof sjö med ett relativt stabilt ekosystem så finns inte mycket utymme för riktigt stora individer. Självklart finns det gäddor omkring 10 kg även i dessa sjöar, men inte särskilt vanligt och ofta förekommande och som i Svinsjön som endast är några hektar stor så är den chansen rätt så liten (enligt mina erfarenheter och kunskaper inom området iaf...)

Men det roliga med fiske är ju att man aldrig vet...... Men om man som frågan var i denna tråd är på jakt efter stor gädda så tror jag att man skall satsa på mer säkra kort.....eller som i ert fall speciella vatten med onaturlig påverkan som skapat speciella förutsättningar.

Mvh Danne

Kommentera

Ursprungligen postat av sasse Visa inlägg
        Jag bodde bara 1km från sjön ett par år så man har testat en del. Det finns dock öring i sjön om du ville veta

Ähhh.... ta och trimma en Saab istället
        http://sportfisher.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
        20 svar
        2 599 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg skyler
        av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
        0 svar
        134 visningar