Har hört att det ska finnas grov gädda i Svinsjön i Krokek. Någon som fiskat där och vet om det stämmer? "Grov gädda" är ju lite olika för olika personer. Vissa tycker ju att en 5-kilos är grov. Personligen vill jag nog över 10-strecket för att kalla gäddan för "grov".
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Svinsjön i Krokek.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av PederE Visa inläggHar hört att det ska finnas grov gädda i Svinsjön i Krokek. Någon som fiskat där och vet om det stämmer? "Grov gädda" är ju lite olika för olika personer. Vissa tycker ju att en 5-kilos är grov. Personligen vill jag nog över 10-strecket för att kalla gäddan för "grov".
-
Ursprungligen postat av PederE Visa inläggFrågan är ju hur mycket sanning det ligger i "myten". Svårfiskad sjö förresten, hur bar du dig åt när du var där? Båt? Flytring? Vadare? Är ju ganska tätt med vass runt sjön.
flytring och tidigt på våren från land.
Mvh sasse
Kommentera
-
Gädda över 10 kan du glömma. En del gäddor kring 7-8 kg finns säkert, men inte så många. Sjön drabbades av syrebrist för ett antal år sedan och mycket fisk dog, så nu ligger säkert medelvikten kring ett par kg.
Sjön är ju bara 2,5-3 m djup på det djupaste stället och oftast bara 1-2 m djup, så att den skulle hålla några större gäddor är inte troligt.
Sedan bör du ha tillstånd av markägarna för att fiska där, då det allmänna fisket inte gäller.
Mvh Danne
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PederE Visa inläggOkej! Kul att få svar. Trodde chansen var liten att någon skulle känna till sjön. Tror jag lägger ner planerna på att fiska där. Tack för era svar och ha det så bra!
Kommentera
-
Personligen tror jag inte att öringen upphåller sig några längre stunder i sjön.
Bäcköringen tror jag stannar i bäcken och havsöringen skyndar sig nog igenom för att nå sina lekbottnar.
Kommunen hade på 80-talet planer på att anlägga en badplats vid sjön men dom fick snart lägga ner det pga av all dy...... skull gå åt otroliga mängder fyll och grus för att få till botten.
/D
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Danne Johansson Visa inläggGädda över 10 kan du glömma. En del gäddor kring 7-8 kg finns säkert, men inte så många. Sjön drabbades av syrebrist för ett antal år sedan och mycket fisk dog, så nu ligger säkert medelvikten kring ett par kg.
Sjön är ju bara 2,5-3 m djup på det djupaste stället och oftast bara 1-2 m djup, så att den skulle hålla några större gäddor är inte troligt.
Sedan bör du ha tillstånd av markägarna för att fiska där, då det allmänna fisket inte gäller.
Mvh Danne
Vi har sjöar med ett maxdjup på 2 meter som har levererat ett gäng över tio kilo.
Kommentera
-
En sjö som på sommaren får en vatten temp upp mot 25 grader är i mina ögon inte en idealisk plats för en gädda att växa sig stor på, sedan finns det givetvis undantag, men jag tror inte att du får särskilt mycket medhåll när du påstår att en grund övergödd sjö är den bästa lokalen för stor gädda. Sådana sjöar tenderar snarare till att hysa ett stort bestånd av mindre gäddor.
Vore kul att veta vilka sjöar du refererar till. Om du ser till vart antalet stora gäddor tas i landet så är inte den typen av sjöar särskilt vanligt förekommande.
Men jag kanske har helt fel om gäddans levnadsvanor och trivselmiljöer........ Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, men då får du nog övertyga mig ordentligt.Senast ändrad av Danne Johansson; 2008-02-05, 09:43.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera