Fiske kring Umeå? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske kring Umeå?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske kring Umeå?

Hej!

Jag flyttar till Vännäs på fredag, och nu vill jag gärna ha lite tips på fiskevatten kring Umeå och Vännäs trakterna? För fiska efter harr, öring, gädda eller stor abborre.

Utan båt verkar fiske i Umeåregionen vara ett mörker. Jag har väl ungefär en mil i bil per kast denna sommar och kanske 4 mil per fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av swanvillage Visa inlägg
      Utan båt verkar fiske i Umeåregionen vara ett mörker. Jag har väl ungefär en mil i bil per kast denna sommar och kanske 4 mil per fisk.
      Ajdå, de lät inte så bra

Kommentera

jag har aldrig fiskat i Umeå så jag kan inte vara med i den här diskusionen :P
        att fiska med nät är som att ragga på fjortonåringar, det är jävligt lätt att få napp men man kan hamna i riktigt trassliga situationer...

Kommentera

gädda och abborre brukar ja fiska i nydalasjön, finns en del fina platser där för både abborre och gädda från land.

Kommentera

Nu under hösten kan du komma i kontakt med grov abborre lite varstans i älven. Prova skymning och gryning med exempelvis popper för ett jävligt roligt fiske. Jigg lär ju funka finemang också.

Om du är lite mer metsugen, dra upp ett gäng löjor och prova bottenmete eller flötmete med dessa. Lär garanterat ge något/några finare exemplar.
            Bottenmete med ett rejält knippe med feta daggmaskar (stl L/XL) kan också ge fin utdelning, men räkna då även med att få fler andra fiskarter än just abborre (tex braxen, id, mört, stäm, gärs etc).

I övrigt stämmer det hyfsat bra som det sägs ovan - båt är oftast en fördel. Dock finns det fina abborrar i Nydalasjön om man inte är rädd för att träffa folk.

Kommentera

Ursprungligen postat av arcade Visa inlägg
              Nu under hösten kan du komma i kontakt med grov abborre lite varstans i älven. Prova skymning och gryning med exempelvis popper för ett jävligt roligt fiske. Jigg lär ju funka finemang också.

Om du är lite mer metsugen, dra upp ett gäng löjor och prova bottenmete eller flötmete med dessa. Lär garanterat ge något/några finare exemplar.
              Bottenmete med ett rejält knippe med feta daggmaskar (stl L/XL) kan också ge fin utdelning, men räkna då även med att få fler andra fiskarter än just abborre (tex braxen, id, mört, stäm, gärs etc).

I övrigt stämmer det hyfsat bra som det sägs ovan - båt är oftast en fördel. Dock finns det fina abborrar i Nydalasjön om man inte är rädd för att träffa folk.
              Okej, tack för tipsen. Men vart ligger den där Nydalasjön, Umeå,Vännäs??

Kommentera

Jag tycker att skeppsvik är fint om du vill fiska gädda, känns skönt att glida omkring i deltat och smyga.
                Älven har jag inte provat själv än, men den verkar underskattad ska testa när jag köpt båt.
                Nydalasjön har jag fiskat i nån gång, men chansen att få stort där känns rätt liten.
                Täfteå och tavlefjärden kan oxå vara bra för gädda.
                Rikleån har jag haft riktigt bra fiske i efter havsöring, dock bara en gång men då var det jävligt bra.
                Lögdeälven känns het ibland.

Nydalasjön: kör e4 norrut, sväng höger vid kolbäcksvägen, efter några hundra ligger den där på vänster sida. Du kan ju köra runt sjön om du fortsätter mot tomtebo (ca 2-3 km till efter kolbäcksvägen), kör förbi tomtebo och sväng vänster mot nån lekpark tror jag det är skyltat till.
                Man är rätt kass på att förklara....
                Senast ändrad av martinl; 2007-08-13, 18:56.

Kommentera

I Nydalasjön kan du fiska gädda och aborre. De planterar även ut Regnbåge ungefär var 4:e vecka.

Kommentera

Ursprungligen postat av martinl Visa inlägg
                    Jag tycker att skeppsvik är fint om du vill fiska gädda, känns skönt att glida omkring i deltat och smyga.
                    Älven har jag inte provat själv än, men den verkar underskattad ska testa när jag köpt båt.
                    Nydalasjön har jag fiskat i nån gång, men chansen att få stort där känns rätt liten.
                    Täfteå och tavlefjärden kan oxå vara bra för gädda.
                    Rikleån har jag haft riktigt bra fiske i efter havsöring, dock bara en gång men då var det jävligt bra.
                    Lögdeälven känns het ibland.

Nydalasjön: kör e4 norrut, sväng höger vid kolbäcksvägen, efter några hundra ligger den där på vänster sida. Du kan ju köra runt sjön om du fortsätter mot tomtebo (ca 2-3 km till efter kolbäcksvägen), kör förbi tomtebo och sväng vänster mot nån lekpark tror jag det är skyltat till.
                    Man är rätt kass på att förklara....
                    Tack så mycket! Är de någon av de som ligger i Vännäs? För jag har inte tillgång till bil å så ofta.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 588 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    408 visningar