Segt gösfiske i Mälaren nu - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Segt gösfiske i Mälaren nu

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
    Har varit ute ca 1½ timme i lågtrycket nu ikväll och hör och häpna ... vi tog 4 stycken gösar under ca 15 minuter. Samma spö, samma wobbler ... vinnaren var en Rapala Magnum utan djuprigg.

Trodde vi skulle bomma stenhårt i detta väder men det blev tvärtom.
    Hej igen Nikita, Bergman och andra Mälargöstrollare;
    I fredags kväll (24/8-07) var det nog årets sista givande "gösrepa" på Norra Björken. Gösarna kände på sig att Kalle Nordan var i antågande. De visade som vanligt starkast intresse för Smithwick ASSRD-1200F Flash i Electric Banana-färgen (271) samt Silver Tongue Devil (268).

Erfarenhetsmässigt kan jag berätta att det fångstrikaste sommartrollingfisket efter gös upphör när hårda vindar och fallande temperatur bryter sönder temperatursprångskiktet i Mälaren och andra stora gössjöar. Att fånga gös vid trolling framöver innebär ett evigt nötande i flera vattenskikt och ofta på helt nya områden och platser. Visst kan ni som gösexperter fortsätta fånga bamsegösar på trolling, men goda fångstresultat kräver sin kvinna eller man. Tack för den här gössäsongen! Den räknas till de bättre!
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Kommentera

Var ute en kort sväng nu ikväll men inte en gösstackare landades. Två stora och fina trassel lyckades vi få i blåsten iallafall. Alltid nåt !

Jerry plockade 2 st 4-kilos igår men då följde ju inte jag med såklart ... *grrr*
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
        Var ute en kort sväng nu ikväll men inte en gösstackare landades. Två stora och fina trassel lyckades vi få i blåsten iallafall. Alltid nåt !

Jerry plockade 2 st 4-kilos igår men då följde ju inte jag med såklart ... *grrr*
        Hej igen Anders Bergman; Trägen vinner! Nästa sommar ska Gös-Ulla och jag försöka göra Nikita och dig sällskap några gösnätter ute på Björken. Alla snackar om hur bra gösfisket var förra året ute på Björken... men då var min båt uppe i Gävlebukten och fiskade lax och öring.
        Go for the Big Walleyes!
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej igen Anders Bergman; Trägen vinner! Nästa sommar ska Gös-Ulla och jag försöka göra Nikita och dig sällskap några gösnätter ute på Björken. Alla snackar om hur bra gösfisket var förra året ute på Björken... men då var min båt uppe i Gävlebukten och fiskade lax och öring.
          Go for the Big Walleyes!
          Old Firehand
          Det var alltid bäst med finväder soligt och lungt på kvällarna utanför Svartsjölandet förr det räckte med en dags busväder för att få fisken svår finns inget som slår en varm sensommar kväll när löjan sprätter i ytan!
          Riktigt kul senast jag var där låg näten överallt värre än Baggerud till och med!
          Har man tålamod och mindre båt på Mälaren kan det vara värt att prova branten (ekolodet hittar den) in i större grunda vikar kvällstid/ tidiga natten ro är bästa sättet testa en större wobbler med bly i lagom lång tafs framför, ett kraftigt årtag sen glida wobblern(flytwobbler) dyker mot botten för att sen sakta stiga nytt årtag osv det blir nog inga mängder med fisk men kul var det bra motion också lycka till om du provar mvh
          Senast ändrad av TAMTAM; 2007-09-10, 16:11.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Det var alltid bäst med finväder soligt och lungt på kvällarna utanför Svartsjölandet förr det räckte med en dags busväder för att få fisken svår finns inget som slår en varm sensommar kväll när löjan sprätter i ytan!
            Riktigt kul senast jag var där låg näten överallt värre än Baggerud till och med!
            Har man tålamod och mindre båt på Mälaren kan det vara värt att prova branten (ekolodet hittar den) in i större grunda vikar kvällstid/ tidiga natten ro är bästa sättet testa en större wobbler med bly i lagom lång tafs framför, ett kraftigt årtag sen glida wobblern(flytwobbler) dyker mot botten för att sen sakta stiga nytt årtag osv det blir nog inga mängder med fisk men kul var det bra motion också lycka till om du provar mvh
            Hej TamTam; Det där får en att tänka på någon av Hans Lidmans Nappatag eller Fisket i våld....
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej TamTam; Det där får en att tänka på någon av Hans Lidmans Nappatag eller Fisket i våld....
              Go for the Big Ones!
              Old Firehand
              Hej Firehand det sistnämnda va inte igår direkt, men det funkade fick en riktigt fin på 6,5kg bla nuförtiden är fisket lite mer påkostat och sker lite längre från land!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Hej Firehand det sistnämnda va inte igår direkt, men det funkade fick en riktigt fin på 6,5kg bla nuförtiden är fisket lite mer påkostat och sker lite längre från land!
                Ja, du TamTam framtiden var bättre förr! Fiska nära land med liten båt eller långt ut med stor båt påminner mig om gamla tiders indianböcker: "Indian göra liten brasa sitta nära. Vit man göra stor brasa stå långt ifrån."
                Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                  Jag fick 3st gösar på pimpel förra året vid denna tidpunkt ute på Björkfjärden.Jag var egentligen ute efter abborre så det var ren bonus.Dom högg nere på 15-16m.Yttempen var 16 grader.
                  Jonas var det på djupgrynnor eller frivatten betet balansare eller?
                  Låter lite kul aldrig provat mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                  20 svar
                  2 585 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg skyler
                  av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                  3 svar
                  408 visningar