Segt gösfiske i Mälaren nu - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Segt gösfiske i Mälaren nu

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag tror att det är lite varmt i vattnet, ni kanske kör helt galna färger också. är det segt så pröva färgstarka beten. jag har inge erfarenheter av trolling, men jag får en kännsla av att bomber eller en nilsmaster skulle lösa situationen. kör ni nära botten, så hissa upp en bit o tvärt om!
    Flytovarall + Tunnelbana = sitta själv = Sjukt skönt!

Kommentera

Ursprungligen postat av ploN Visa inlägg
      aj aj aj, det var synd? Vad låg ni i för fart?

//robin
      Vi kör i lagom fart hoppas jag men knopmätaren fungerar inge vidare och jag har inte hunnit köpa någon GPS ännu heller. Måste få tag i någon bra och prisvärd bärbar GPS som fungerar både med kartor och sjökort.

Ursprungligen postat av stensture Visa inlägg
      Enligt vad jag själv har upplevt så är det alltid första veckan i aug. som gösen hugger som mest. Och det har stämt in i 3år. helt sjukt men sant.
      Man får hoppas att det drar igång ordentligt snart annars blir ju denna säsong en katastrof.

Ursprungligen postat av Mörtsnurb Visa inlägg
      Ni behöver inte vara amatörer. Det har inte riktigt exploderat än gösfisket. Det brukar vara trögt som attans när det är sådant väder och tryck som det är nu i sommar. Men nöt på så kommer nog både värmen i vattnet och trycket i luften minska. Helt klart värt att prova morgon och dags fiske efter gös. Har haft mina bästa svängar mitt på dagen och tidig förmiddag. Några guider kör ju tom med barometer klocka när det gäller gös. Vad har ni för båt så man vet vilka man möter där ute. ska ut på onsdag och torsdag och lura dem. fiska i frid
      Senaste gångerna har vi åkt i en Uttern med akterhytt men det händer att vi åker en Buster emellanåt också. Barometerklocka ? Vad kör guiderna efter för lufttryck just för gösen ? Hoppas att vädret hyfsar till sig snart ... sent igår kväll kändes det helrätt men det tyckte inte gösen tydligen.

Ursprungligen postat av AndersJ Visa inlägg
      Har varit ute nu , söndag, måndag och gösfisket har varit skitkasst. har provat det mesta. efter 4 timmar gav polaren upp och kasta i en jerk och smaska på en gädda på minst 5 kilo som han såklart tappa 2 meter från båten då den gjorde ett par ytvoltar

många napp under måndag kvällen men inget vi fick upp
      Trist när fiskelyckan är sådär men det är ju sådana här kvällar som gör att man uppskattar de bättre turerna. Hemma i soffan får man ju ingen fisk iallafall ... det är en sak som är säker.

Ursprungligen postat av nattfiskarn Visa inlägg
      jag tror att det är lite varmt i vattnet, ni kanske kör helt galna färger också. är det segt så pröva färgstarka beten. jag har inge erfarenheter av trolling, men jag får en kännsla av att bomber eller en nilsmaster skulle lösa situationen. kör ni nära botten, så hissa upp en bit o tvärt om!
      Det var 18-19 grader i vattnet igår så det lär ju inte vara för varmt direkt. När det gäller beten så har vi testat det mesta faktiskt ... både när det gäller modeller och färger.

Vi har kört mest med beten på 2-6 meter men även med djuprigg runt 10-12 och 15-17 meter. Ni som haft hyfsat fiske ... vilka djup kör ni på vid olika tider på dygnet ? Känns som fisken kommer upp mot ytan först efter 22 på kvällen.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Får jag nån gös så får jag det på wobbler som går 6 meter eller grundare. När jag försöker skicka ner wobblerna händer ingenting förrän fisken stiger lite mot kvällningen. Vet inte om de som trollar gös på dagtid får dom djupt?
        Men annars är det ju som man ser på lodet, ju senare på kvällen desto grundare får man gösen. Vi kör ofta med 6 spön för att täcka in olika djup och olika färger, märker man att nåt funkar så blir det fler såna beten. Desutom anser jag att farten är viktig, det ska helst inte gå fortare än 1,6 knop tycker jag. Vet att andra har avvikande åsikt.

Dom drag som funkat bäst för oss är Bomber 16A rödvitt eller PLO och Cotton Cordell Deep Diving Red Fin, blå med gul buk.

Kommentera

I exempelvis Drevan så är det vobbler på 6-10 meter på morgonen och fram till runt kl 2. Är det mulet och åska i luften är det ju en annan femma. Vobbler på 3-4 meter brukar då gå bra.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av nattfiskarn Visa inlägg
            Har testat det mesta som står i min makt. det har varit dåligt sista 2 dagarna så är det bara.

stog till och med still ett tag och kasta men det hjälpte inte heller
            Ikväll måste jag vara hemma så nu får väl alla som fiskar sjukt med gös ikväll ...
            /Anders

Kommentera

Även jag har bommat 5 pass i Skåne sista veckan...!!
              (vilket sällan händer när jag fiskar gös) så något galet är det på gång...trycket gissar jag starkt på...
              Klubbens sida

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                Jag och Nitas pappa var ute och trollade gös i Mälaren igår. Vi var väl ute från 19:30 till 23:45 och det enda som behagade att ta våra wobblers var en gäddusling på ca 2½ kg. Platsen var TDA-vattnena runt Hässelby

Vi provade olika beten som Manns, Red fin, HiLo osv ...
                Vi testade olika djup från 1-12 meter ...
                Vi testade olika trollingfarter ...

Är det någon som haft bra Gösfiske i Mälaren nu senaste tiden ? Kanske dela med sig av några bra tips vart och hur man ska fiska dom just nu ? Vet inte om det är vi som klåpar oss eller om det är segt som tusan för alla just nu.
                Hej Anders Bergman; Frugan och jag har haft ett helt fantastiskt gösfiske i Mälaren sedan början av juni i år. Vi har trollat på Norra Björken. Senast igår kväll , 1/8 -07 var vi ute, men då fick vi bara en enda riktigt skaplig gös på Smithwick 264 (Clown)! Bland de beten du refererar till ovan har vi förr om åren fått bra med gös på som Manns 20+ helt i guldkrom, Cordells CD917 (blåkrom/silver/gul), CD903 (guldkrom/svart) och CD928 (Rödluvan). Mälarvattnet ute på Björken har blivit mycket klarare och de gamla favoriterna från förr går inte lika bra längre. De allra fångstsäkraste göswobblerna och helt utan konkurrens de tre senaste åren för oss har Smithwick ASSRD-1200F Flash Super Rogue varit. Gösmagnetfärgerna 261 (Simba), 262 (Green Pirate), 263 (Blue Pirate), 264 (Clown), 266 (Yellow Fever) och 271 (Electric Banana) har jag berättat om här på FiskeSnack flera gånger under juli.
                The Monster Walleyes are out there waiting for you and Nikita!
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                  Tyvärr har vi varken kartplotter eller bra knopmätare men vi har testat både med och utan trollingbroms så vi borde ligga under 2 knop i vilket fall. En GPS ska inhandlas så vi ser farten bättre.
                  Hej igen Anders Bergman; Trollingfarten är mer än viktig! Vid 1,3 - 1,7 knop (SOG = Speed Over Ground) enligt mitt instrument Lowrance X-16 ekolod/GPS har alla våra gösar huggit. Vi har försökt att gå ner till 1,2 knop, men då har vi inte haft tillräcklig styrfart i vågorna ute på Björken med tråkiga, tidsödande lintrassel i mörkret som följd. Den vanliga skovelhjulsloggen brukar stanna för oss i låga farter. Därför kör vi göstrolling enligt vår GPS. Djupområdet 6 - 10 meter strax ovanför fiskstimmen har fungerat för oss. Nästan varenda gös har huggit i medvind. Trollingtiden 19.00 - 23.30 har dragit på sig de flesta huggen. Vi WPT-markerar där en gös hugger och går tillbaka med vinden över huggpunkten på nytt.
                  Göstrolling kan vara riktigt segt om man inte kan få pusselbitarna att stämma!
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Förstår att många fiskar sent på Mälaren. Är ju så satans djupt överallt.
                    Bättre vänta till kvällen när gösen stiger än att mata ner en blyad vobbler tidig morgon eller förmiddag. Är väl där nackdelen är vad jag förstår nu.
                    Att gösen inte är huggvillig på morgon och förmiddag.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                      Förstår att många fiskar sent på Mälaren. Är ju så satans djupt överallt.
                      Bättre vänta till kvällen när gösen stiger än att mata ner en blyad vobbler tidig morgon eller förmiddag. Är väl där nackdelen är vad jag förstår nu.
                      Att gösen inte är huggvillig på morgon och förmiddag.
                      Hej Elanen; NU KOMMER VÄRMEN! Nästa vecka ska jag ut och trolla gös i Mälaren varenda kväll! Minns du vilket gösfiske vi hade på Lövstafjärden somrarna 1955 och 1959. Då höll vi på att sänka Eric Espings högsjöbåt. Den gick bara djupare och djupare ju mera gös vi hade i gösbackarna.
                      "Dunk, dunk, dunk" lät det om tändkulemotorn i den gamla ekbåten. Varje tisdag och fredag åkte Eric in till Hötorgshallen och becknade gös. De Eric-skeddrag som fångade gös på den tiden var Hi-Lo Lys, Meteor Silver, Meteor Lys och Utö Lys med vitmålad insida.
                      Walleye Memories!
                      Old Firehand
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2008-06-25, 19:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                      20 svar
                      2 594 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg skyler
                      av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                      0 svar
                      131 visningar