Fiska från land i Saltströmmen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska från land i Saltströmmen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska från land i Saltströmmen

Jag ska åka till saltströmmen nu på måndag,min fråga lyder såhär:

Jag fiskar från land,då jag varken har båtvana eller båt.

Tidigare år vi varit där så har jag och min fiskekamrat fiskat vid tidvattnet,då har vi till 98% fått sej i storlekar från 0.5-3kg,men nu är jag sugen på att få något annat!

Jag spinnfiskar med 9fot spö,Ambassadeur Rocket CS 6000,0.35flätlina.

Var ska jag stå?

Vad för bete/tackel ska jag använda?

Vad för fisk kan jag räkna med att få om jag följer dem ovanstående sätten?

Blev lite krångligt,hoppas ni fattar!

Peace!

Ser att jag svarade på samma fråga 2005, http://www.fiskesnack.com/forum/show...saltstr%F6mmen

och du får samma svar igen, hyr en båt. Inte behövs det nån jättebåtvana för att köra runt lite i fjorden, passa dig för själva strömmen bara. Finns båt att hyra på bl a campingen och fiskecampen.

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av UL_Fantast Visa inlägg
      Jag ska åka till saltströmmen nu på måndag,min fråga lyder såhär:

Jag fiskar från land,då jag varken har båtvana eller båt.

Tidigare år vi varit där så har jag och min fiskekamrat fiskat vid tidvattnet,då har vi till 98% fått sej i storlekar från 0.5-3kg,men nu är jag sugen på att få något annat!

Jag spinnfiskar med 9fot spö,Ambassadeur Rocket CS 6000,0.35flätlina.

Var ska jag stå?

Vad för bete/tackel ska jag använda?

Vad för fisk kan jag räkna med att få om jag följer dem ovanstående sätten?

Blev lite krångligt,hoppas ni fattar!

Peace!
      Om du väljer att fiska från land så åk över bron och ned till vänster på grusvägen. Parkera ungefär halvvägs ned och ställ dig på största klippan (finns ett vindskydd där numera). Räkna inte med att du får stå ensam - platsen är välkänd. Fiska med tunga & kompakta drag i blå/silver & röd/silver (100-300g) och försök var på plats när strömmen vänder, gärna på natten. Tekniken är att kasta ut snett mot strömmen och låta draget singla ned mot botten medan det åker med strömmen (håll kontakten med linan). Veva in innan du sätter dig i kelpen under klippan. Har tagit ett gäng sej & torsk på 7-12 kg från denna plats och större fiskar finns som bekant...
      Lycka till!
      /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
        Om du väljer att fiska från land så åk över bron och ned till vänster på grusvägen. Parkera ungefär halvvägs ned och ställ dig på största klippan (finns ett vindskydd där numera). Räkna inte med att du får stå ensam - platsen är välkänd. Fiska med tunga & kompakta drag i blå/silver & röd/silver (100-300g) och försök var på plats när strömmen vänder, gärna på natten. Tekniken är att kasta ut snett mot strömmen och låta draget singla ned mot botten medan det åker med strömmen (håll kontakten med linan). Veva in innan du sätter dig i kelpen under klippan. Har tagit ett gäng sej & torsk på 7-12 kg från denna plats och större fiskar finns som bekant...
        Lycka till!
        Jo,det är precis så jag brukar fiska,fast jag brukar stå vid cafeét på andra sidan..

7-12kg,det var ena rejäla bitar det!
        Hur kommer det sig att man får så stora just där?

Kommentera

Jo,det är precis så jag brukar fiska,fast jag brukar stå vid cafeét på andra sidan..

7-12kg,det var ena rejäla bitar det!
          Hur kommer det sig att man får så stora just där?
          Tja, det är djupt direkt vid klippan så hela området utanför är fiskbart. Vid caféet är det lite grundare vill jag minnas? Eftersom strömmen passerar nära land och för med sig allehanda godis när den vänder så lockar den förmodligen till sig mindre och därmed större fisk. Du har också en bakvirvel utanför klippan (vid ingående ström) som också kan tänkas vara gynnsam för fisket - inte minst eftersom du kan låta betet "åka ett par varv" och därigenom fiska dig nedåt i vattenlagren.
          /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
            Tja, det är djupt direkt vid klippan så hela området utanför är fiskbart. Vid caféet är det lite grundare vill jag minnas? Eftersom strömmen passerar nära land och för med sig allehanda godis när den vänder så lockar den förmodligen till sig mindre och därmed större fisk. Du har också en bakvirvel utanför klippan (vid ingående ström) som också kan tänkas vara gynnsam för fisket - inte minst eftersom du kan låta betet "åka ett par varv" och därigenom fiska dig nedåt i vattenlagren.
            aah.

det måste testas nu när jag åker dit!

Ungefär hur djupt är det där,har du någon uppfattning,så man kan undvika kelpen..

Hur är det med jigg vid landfiske med spinn?

Jag har testat men med väldigt klena resultat,stora kust-skedisar funkar bäst..

Kommentera

aah.

det måste testas nu när jag åker dit!

Ungefär hur djupt är det där,har du någon uppfattning,så man kan undvika kelpen..

Hur är det med jigg vid landfiske med spinn?

Jag har testat men med väldigt klena resultat,stora kust-skedisar funkar bäst..
              Tillräckligt djupt, men linan kan ändå fastna i bergväggen när strömmen trycker på. Därför är det viktigt att hålla kontakt med betet. Kustskedar har för stor yta i förhållande till vikten och kommer inte tillräckligt djupt. Har inte provat jigg från land, men största Storm Wildeye Giant borde funka.
              /Magic

Kommentera

Finns ett annat landställe när jag tänker efter, men det är inte i själva strömmen utan på Sandhornöns N udde. Där är det 100-200 meter direkt vid kanten och jag har en bekant som fått bra med större torsk där. Sandhornön är ön på andra sidan fjärden när du kommer ur stora Sunnan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Highman Visa inlägg
                  Finns ett annat landställe när jag tänker efter, men det är inte i själva strömmen utan på Sandhornöns N udde. Där är det 100-200 meter direkt vid kanten och jag har en bekant som fått bra med större torsk där. Sandhornön är ön på andra sidan fjärden när du kommer ur stora Sunnan.

Vid ström eller vid uppehåll?

Kommentera

Ett annat bra ställe för fiske från land är längs Knaplundsöyas sydvästra udde. Här kan man på inström ha ett fantastiskt jiggfiske efter fin mattorsk (2-5 kilo) och - icke att förakta - man slipper trängas med andra fiskare.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
                    3 svar
                    408 visningar